Peuterdiarree en koemelkallergie

Discussion in 'Voeding' started by baby14, Sep 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baby14

baby14 Actief lid

Nov 3, 2013
    172
    0
    0
    Hallo dames,

Onze kleine man van net een jaar heet al enkele weken diarree. De laatste weken is het wat erger geworden. Hij poepte voorheen 1x per dag nu 4-5 keer per dag. De eerste luiers gaan wel maar door de dag heen wordt het dunner. Hij heeft er 's nachts geen last van. Hij heeft gelukkig geen krampen of buikpijn poept alleen veel :cool:.
    Vorige week naar de huisarts geweest en die heeft ontlasting laten onderzoeken. Geen parasieten of virussen. Dus peuterdiarree.
    Mijn oudste heeft hier ook weleens last van gehad maar was toen iets ouder.
    Maar goed nu moeten we dus meer vet en vezels aan zijn dieet toevoegen. Dit vind ik lastig ivm zijn koemelkallergie. Ik weet dat ik bij de oudste destijds roomboter op zijn brood deed en een klontje boter door zijn eten.
    Dit wordt bij de kleinste lastig. k ben al over gegaan op donkerder brood (koemelk vrij).
    Zo ziet zijn dag er nu uit qua eten/drinken:
    8.00: 235 ml melk Friso Allergy care + 1 boterham met soyaboter en jam, meestal half uur na de fles.
    9.30u: 1 stuks fruit peer/banaan/appel
    11.30: Drinken slappe fles aanmaak.
    12.15: 2-3 boterhammen met soya boter en appelstroop of soms palingworst (zit geen melk in, is wel vet)
    15.30: drinken slappe fles aanmaak met Nijntje koekje
    17.30u warm eten, aardappels met vlees en groente of pasta vezelrijk. Zit een theelepel olijfolie door.
    19.30u 120ml melk Friso Allergy care.

Hebben jullie misschien nog tips wat ik nog meer kan veranderen/toe kan voegen zodat zijn diarree overgaat?

2. baby14

baby14 Actief lid

Nov 3, 2013
    172
    0
    0
    Oja hij krijgt na het avond eten ook nog soya pap maar hier is hij niet weg van dus meestal maar een paar hapjes

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wat waren de klachten van de kea?

Weet je dat een kind met kea een hele grote kans heeft op soja allergie? Ik zou je willen adviseren eerst eens volledig te stoppen met soja.

Voor boter kan je bijv prima omega3 boter van de ah kopen.

Verder gaat het bij peuterdiarree om zo min mogelijk suikers en meer vezels.
    Dus iets anders zoeken voor jam, nijntje koekjes (welke geef je? De ene soort bevat wel melk).
    Koekjes van goodies kunnen bijv wel.

4. autumn86

autumn86 Bekend lid

Sep 3, 2014
    790
    532
    93
    Daarnaast, advocado en ei aanbieden.
    Meer olie over het eten, ik gebruik oa kokosolie voor over warme producten en soms op brood.

Wat is die slappe fles?

Sommige kinderen reageren ook op fruit met diaree. Dus eerst suikers eruit, blijft het kan je hier nog even naar kijken, dmv voedseldagboek.

Bij brood bied ik altijd iets anders aan, advocado, fruit, groente, ei.

5. enerisab

enerisab Actief lid

May 16, 2015
    267
    0
    0
    Vette vis? Wij geven hier al wel vis (wij vinden vis zelf erg lekker, vandaar) en de kleine ook. Makreel bv kan makkelijk bij een dreumes.

Op de website van de Coeliakie vereniging staan veel tips, omdat veel mensen met en kinderen met Coeliakie ook een koemelkallergie hebben.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wij hadden hier identiek hetzelfde probleem. De diëtiste raadde rijstroom aan. In België te vinden in bijvoorbeeld Bioplanet, geen idee waar je dat in Nederland kan kopen. Dat werkte echt heel goed. Wij deden het bij haar rijstmelk, in haar soep...

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    In NL heb je rijstroom gewoon bij de super, van Alpro cuisine.
    Alpro Cuisine rijst 250 ml online bestellen | AH.nl

8. baby14

baby14 Actief lid

Nov 3, 2013
    172
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!
    Hij krijgt al soya vanaf dat hij 6 maanden is dmv pap. En vanaf dat hij 7 maanden is op het brood op aanraden van de diëtiste. Hij heeft hier nooit op gereageerd. Zijn klachten van de koemelkallergie waren voornamelijk verschrikkelijke krampen. Ook had hij bultjes in zijn gezicht. Met 10 maanden hebben we geprobeerd terug te gaan naar koemelk. Dit leek goed te gaan echter na een paar dagen begon de onrust weer. Hij werd op dat moment ook ziek (6e ziekte) dus was niet helemaal duidelijk waar de onrust vandaan kwam. Na een week heeft hij een avond van 21.00-02.00 gekrijst van de kramp toen zijn we terug gegaan op koemelkvrije dieet. Hij heeft nu nergens last van verder. Geen kramp, eet en drinkt goed en slaapt ok super. Geen krampen of bultjes.
    Slappe aanmaak die hij krijgt is van roosvicee. Zal advocado en ei is gaan proberen.
    Mocht dit niet helpen dan neem ik contact op met diëtiste.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik schrik ervan dat je dietiste al vanaf 7 maanden soja adviseerde.
    Sowieso is het standaard advies te wachten met soja tot 12 maanden bij kea. En erna liever ook niet als vervanging. Er zijn genoeg mogelijkheden ipv soja.

En onze jongste had kea en vanaf ruim 1 jaar gaf ik soja. Na enkele maanden heeft hij alsnog een soja allergie opgelopen en had hij zowel soja als koemelkeiwitallergie. Een allergie bouw je heel vaak op, en reactie hoeft dus niet direct zichtbaar te zijn.

10. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Zoet beleg vervangen door vleeswaren zonder melk: nu krijgt hij toch best veel suikers in verhouding, (ik ga er even vanuit dat die aanmaakfles dus siroop of diksap oid is).
    Je kunt ipv sojaboter ook gewoon halvarines nemen, dat zou mijn voorkeur hebben, (soja heeft een aantal bezwaren die met name voor jongens gelden, dus alles wat niet perse soja hoeft te zijn, zou ik weglaten). De meeste goedkope halvarines zijn volledig plantaardig.

11. baby14

baby14 Actief lid

Nov 3, 2013
    172
    0
    0
    Ok zal halvarine gaan halen. Schrik ervan wat je allemaal kan krijgen/binnen krijgt met soja en dat op aanraden van een dietiste....
    Ik denk niet dat het komt van de soja maar goed het is blijkbaar ook niet heel gezond. Wat geven jullie als toetje ? Hij krijgt nu soja pap is dus ook niet echt aan te raden voor zijn gezondheid als ik zo lees.... Nu is tegenwoordig niks meer goed voor je maar toch.
    Hij krijgt ook regelmatig fruit op zijn brood. Het was vandaag weer wat minder. Hij krijgt 2x een fles siroop en daarnaast water.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ookal demk je dat het niet van de soja komt, ermee stoppen kan absoluut geen kwaad.

Kwa toetje. Pap maken van de fv, dus gewoon rijstebloem oid.
    Fruit. Of bijv appelmoes, stoofpeertjes (beide maak ik zelf).
    Sommige kook/klop-pudding is koemelk vrij en kan je aanmaken met rijstmelk

13. baby14

baby14 Actief lid

Nov 3, 2013
    172
    0
    0
    Vandaag helaas weer erger terwijl hij gister geen soja heeft gehad...Geven jullie slappe thee te drinken of alleen water?

14. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Ik geef bij voorkeur rooibosthee voor die kleintjes: geen looizuren en theine/cafeine en vriendelijk voor de maag :)

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Van 1 dag soja vrij kan je natuurlijk geen wonderen verwachten. Lichaam heeft wel iets meer tijd nodig....

Daarnaast, mocht het niet de oorzaak zijn dan weet je dat ook.

16. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Wij zijn vanmorgen met onze kleine van 9mnd bij de kinderarts geweest voor het eerst. Ze gaan testen op koemelk, kippeneiwit, noten, pinda,s en zaden allergie.

De kinderarts zei dat er op 1 artikel over de hele wereld gebaseerd was dat soja niet goed is en dat er recent onderzoek geweest is waarin het tegendeel bewezen is. Wij moeten haar nu dus ook wat soja toetje gaan geven. Ze zei wel dat we nog niet de sojamelk etc. Mogen geven, daar is ze nog te jong voor..echt alleen die toetjes.

Onze dochter poept ook heel veel, maar wij zitten nu nog in de onderzoeksfase. Daarna wordt er pas een dieet voor haar gemaakt. Vanmorgen is er bloed afgenomen, hebben jullie daar ook ervaring mee? Ben benieuwd of daar al iets uit komt. Ik hoop het echt, we zijn al maanden aan het strijden met de voedingen, huilen, krampjes, spugen etc.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hoe gaan ze testen? Want op deze leeftijd is bloedafname helemaal niet sluitend, enkel provocatie is zinvol bij een baby.

Mijn dochter had bijvoorbeeld een ernstige kma, maar uit de bloedtest bleek dat helemaal niet.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dus er is nu 1 artikel die zou zeggen dat soja 'niet goed' is en omdat er recent 1 onderzoek is geweest kan het wel?

Ik heb veel meer gelezen dan 1 artikel, vrij veel onderzoeken wijzen uit dat soja-eiwit erg op koemelkeiwit lijkt en daardoor vergrote kans geeft op soja-allergie.
    Ik heb het zelf ervaren met onze jongste. Die kreeg na een kea ook een soja-allergie.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt, maar ga niet op 1 verhaal, 1 mening af.

Bloedonderzoek kan bij jonge kinderen niet uitsluiten of er een allergie is op niet. Deze onderzoeken zijn niet betrouwbaar. Anders was het vrij simpel en zou elk kindje met mogelijk kea een bloedonderzoek krijgen. 1x afname tegen meerdere malen blootstellen aan mogelijke 'schadelijke' stoffen. (Schadelijk voor dat kindje).

19. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Ik weet niet wat ik over soja moet denken, maar wat ik schreef dat is wat de kinderarts zei vanmorgen.

Ze hebben een bloedtest gedaan, maar willen daarmee ook kijken naar andere allergieën niet alleen KMA. Daarna doen ze nog een huidtest en als daar niet voldoende uitkomt dan volgt de eliminatie test. Maar ik geef borstvoeding en geef al vanaf dat ze 8weken oud is koemelk vrije borstvoeding.. Eet en drink niks waar iets van koemelk in zit. Alleen is dat extreem lastig en heb ik me inmiddels al vijf keer vergist in de afgelopen zeven maand. En al die keren krijste ze alles bij elkaar en spuugde ze dagenlang veel uit.. Zo erg dat haar keel zo geïrriteerd raakte dat ze vervolgens een dag en nacht lang weigerde te eten en drinken. Daarvoor ben ik al drie keer bij de huisarts geweest maar die zegt doodleuk dat zolang ze niet suf of bewusteloos raakt er niks gedaan word, alle kinderen eten of drinken weleens een dagje niet. En het vele huilen dat hoort bij babies.
    Zolang er geen koemelk in de bv zit gaat het super, spuugt ze niet en is ze vrolijk. De introductie van groente en fruit ging goed, maar sinds ze (koemelkvrij)brood eet is het weer een drama, veel spugen en huilen en nu ook vier tot zes poepluiers per dag.
    Op het consultatie bureau zeiden ze, als u denkt dat ze KMA heeft dan zal dat wel. Verder totaal geen advies. Ja ze is wel klein en licht was het enige commentaar.
    Het is ons van de week eindelijk gelukt om een doorverwijzing te krijgen van de huisarts en zo zaten we dus vanmorgen bij de kinderarts. Erg fijn, eindelijk worden we serieus genomen. Zou zo fijn zijn als we weten wat er aan de hand is met haar en wanneer we weten wat we kunnen doen.
    Ze weegt nu 7350 gram en is 69 cm lang. Haar gewicht is afgezakt van de min1 lijn richting de -2 lijn. Ze is nu 9mnd en 1 week.

20. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Maar ik vroeg me af of er anderen zijn die ervaring hebben met de bloedtest en waarbij er wel iets uitkwam?

Ts zou het een gluten allergie kunnen zijn? Daar hoort dat ontlasting patroon ook bij zei de kinderarts vanmorgen en is met een bloedtest te zien. Kun je alleen met bloedtest zien zei ze geloof ik.. Maar weet t niet meer 100% zeker, ze heeft zo veel verteld.

Share This Page