Nou ik zelf vind het verassend makkelijk gaan, stoppen. Maar..... Ja ook ik ben door gaan roken tijdens de zwa gerschappen. (Minder als normaal). En heb echt stevig gerookt Zeker na het overlijden en tegenslagen was een shaggie mijn beste vriend. Gelukkig maar dat ik alcohol en drugs toen al verafschuwde en dat nooit heb aangeraakt tijdens deze aller moeilijker te periode in mijn leven. En ja ook dit had ik al wel geprobeerd maar dat was ineens klaar na mijn 18e. En nu op mijn 36e is het gedaan en merk ik eindelijk wel dat het ook een stuk gewoonte was en het stoppen een vrijheid geeft. Niet meer zoveel minuten van te voren ergens zijn voor dat ene shaggie. Niet meer bedenken waar mag of kan ik roken maar gewoon door. Heerlijk
Ja dit. Want ik kan niet zeggen dat ik een domme puber was Ik was juist heel verantwoordelijk, deed geen gekke dingen, was op tijd thuis, studie keurig gedaan, spijbelde nooit, bijbaantje. Maar toch ging ook ik met mijn vriendinnen in het weekend coebergh drinken en sigaretten roken. En toen (20 jaar geleden) was het ook al best bekend dat het niet goed voor je was. Enige verschil was dat je het toen nog wel overal mocht doen, zelfs in de trein en het makkelijk verkrijgbaar was. Wat was het? Nou yolo- samen met de groep mentaliteit denk ik. Later zien we dan wel gevoel. Gewoon on af puberbrein
Ik vraag me echt af hoe een bericht waarin wordt vermeld dat er is doorgerookt tijdens de zwangerschap geliket wordt Helaas ben ik daar zelf een/het slachtoffer van, met heel erg slechte longen als gevolg... Mijn moeder had ook de stress als excuus Ivm mijn broer die tijdens de zwangerschap daarvóór -waarin ze ook doorrookte- was overleden. Je zou toch zeggen dat dat júist een reden is om de zwangerschap daarna wel te stoppen. Sorry maar vind het moeilijk om daar begrip voor te hebben.
Meegerookt al mn hele leven, zelfs toen mn moeder zwanger was van mij. Zelf op mn 15e zelf begonnen tot mijn 29e (wel een paar keer gestopt, bv tijdens mn zwangerschappen). Ik kreeg een longontsteking en wilde dat gevoel echt nooit meer. En toen ik uit ellende al 2 dagen niet gerookt had zei mn vriend "nou lichamelijk ben je er al vanaf, kun je net zo goed stoppen". Hij had toevallig ergens gelezen dat je het best kon stoppen voor je 30e. Zo gezegd zo gedaan
Denk die van mij. Maar ik wilde eerlijk zijn en ja goed was het zeker niet. En helaas moet er dan van alles aangehaald worden. Welke moeder weet nou niet dat roken en alchole en somige etenswaren slecht zijn. (Tenzij je uit een ei komt) En stres had ik echt wel verdomd veel 50/50 of c mocht blijven leven. En goed echt niet. Maar die knop van nu, had ik toen echt niet. Als ik toen had gestopt zat ik in een cyclus wel en niet. Maar nu wel en ben er echt blij mee. Het lukt verassend goed. En ja ook jij haalde aan mileu nou kan het wel een beetje beamen ook ik kom uit een rokers familie. Roken was gewoon heel normaal dus dan was het ook niet vreemd dat je het zelf wilde/ging doen.
Ik snap wel dat je eerlijk wil zijn hoor. Vind het ook bewonderenswaardig dat je het verder niet goed praat (zoals bv mijn moeder nog steeds wel doet), daar hebben (ex) rokers nogal een handje van. Maar om dit nou te gaan liken... Het komt voor mij een beetje over alsof het allemaal wel prima is. Is vast een kwestie van interpretatie, maar ik vind dit totaal niet leuk. Hooguit kan ik zeggen dat het goed is dat je nu wél bent gestopt (of iig nog in het proces van stoppen zit).
Alleen in mijn studententijd, een jaartje of drie. En dan een pakje per week ongeveer, met uitgaan en in de pauzes op het werk. Maar dat is 23 jaar geleden ofzo. Ontzettend smerig en stom, en zonde van het geld. Ik snap ook echt niet dat mensen met kleine kinderen roken. Soms zie ik ze achter de kinderwagen of in de auto roken. Maar goed, hier rookt niemand in de familie of vriendengroep, ik ken het niet dat iedereen om je heen rookt (gelukkig). Lijkt me heel lastig stoppen dan. Ik ben wel weer verslaafd aan mijn telefoon, en ik drink te vaak wijn. Maar daar krijg je geen longkanker en bruine plafonds van gelukkig. Dikke pluim voor de dames die nu stoppen met roken!
Ik heb gerookt van m'n 18e tot 25e. Ben gelijk gestopt toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van de oudste. Sindsdien nooit meer gerookt. 14 jaar gestopt nu.
Buiten een poging om van een paar weken in 2 Mavo ofzo, nooit gerookt. Ik vond het smerig en zonde van m'n geld. Buiten dat is het zo enorm slecht voor je gezondheid. Ik heb in mijn opleiding destijds rokerslongen op sterk water gezien, van een stevige roker tot zelfs een mee-roker..... mijn hemel . Toen ik verkering kreeg met mijn vriend rookte hij (zijn ouders ook). Ik ben vanaf t begin heel duidelijk geweest dat ik dit super smerig vond. Hij is toen uiteindelijk gestopt. Zijn vader kreeg later longkanker dus dat heeft hem t laatste zetje gegeven bij zijn soms terugval momenten. Schoonmoeder is altijd blijven roken. Zelf mijn man kreeg daar aversie tegen omdat haar huis altijd ontzettend stonk en niet fris was.
Ik denk dat de likes vooral zijn om het feit dat ze eerlijk durft te zijn en niks goed wil praten zoals je zelf al aangeeft. Als iemand likes krijgt nadat er wordt bedankt om condoleances, zijn die likes ook niet omdat er iemand dood is..
Ik snap je helemaal hoor maar ik denk niet dat de likes bedoeld waren als in goed gedaan poster dat je bent blijven doorroken maar meer van je bent er eerlijk over en dat wordt gewaardeerd. Het eerlijk zijn bedoel ik dan. Ik ben een roker en heb het heel moeilijk gehad tijdens de zwangerschappen en ja er is al eens een sigaretje gerookt na 6 weken niks... Ben ik er trots op? Helemaal niet maar ik ben er wel eerlijk over. Ik heb genoeg moeders gezien die ergens stiekem een sigaretje gingen roken en dan zeggen dat ze helemaal niet gerookt hebben. Misschien ben ik zelf soms te eerlijk? Maar wat heb je aan die 'onverdiende' pluim op je hoed?
Vreselijk En vooral triest, dat die sigaret/verslaving blijkbaar zoveel meer waard is dan een veilige zwangerschap... Dat stiekeme zal wel zijn omdat ze weten dat er bakken met kritiek op volgen, en terecht ook wel. Ik kan het echt niet aanzien om een zwangere te zien roken.
Ik heb nog nooit gerookt. Ik vind roken ook echt een afknapper in allerlei soorten van relaties. Ik wil geen partner die rookt, maar ook geen vrienden die roken. Ik vind het stinken en zo verslaafd uitzien. Dat "echt even naar buiten moeten voor een peukje". De gejaagdheid in de ogen als ze hun dagelijkse shot nicotine niet krijgen.... Nee not my cup of tea...
Ik denk dat je dit iets te zwart/wit ziet de likes. Een like betekent natuurlijk niet dat perse dat iemand het eens is met de gehele post van iemand. Ik denk dat de likes als steun of “eerlijk van je” worden gezien en niet “tof dat je blijft roken” Je kunt nou eenmaal geen halve likes geven.
Ik denk dat het gezien mijn trauma (zowel lichamelijk als mentaal) dat ik aan het (mee)roken heb overgehouden, moeilijk kan zijn om zoiets in perspectief te plaatsen, dank dus voor de reactie (dat geldt ook voor @Iertje81, @Elisje en @Lies1611). Maar ik hoop alleen wel dat dit "eerlijk zijn" niet als aanmoediging wordt gezien door rokers om toch af en toe een sigaretje te roken tijdens de zwangerschap.
Dat vond ik denk ik nog wel het storendste van alles. Natuurlijk is de vreselijke stank niet te harden, inclusief de geur rondom de roker zelf, om het nog maar niet te hebben over de ademnood. Maar dat ze zo afhankelijk zijn van die sigaret steeds weer... Dat vond ik zo vreselijk! Dat hun dag echt rondom het roken is gepland. Even nog roken, daarna vertrek ik naar werk. Enz. Even nog roken voordat we gaan eten. Die sigaret lijkt heel hun dag te bepalen en komt dus ook altijd op de eerste plaats, vóór hun naasten. Dat maakt het roken ook zo verschrikkelijk egoïstisch naar mijn mening.