Dat kan dus best. Ik weet niet hoe het in Nederland zit met wachtlijsten enzo maar staat de ene het beleid niet aan dan wordt er gerust gezegd om maar verder te gaan kijken want voor die ene persoon die ze weigeren staan er toch 10 andere klaar.
Ja inderdaad wachtlijsten. En dan kan een tehuis echt wel zeggen van ja jij bent de enige die hier iets over zegt, ga het maar elders zoeken. We hebben nog genoeg mensen die hier een plaatsje willen.
De enige geldige reden waarom je iemand mag weigeren is als je de gevraagde zorg niet kunt bieden. Dus als iemand zijn zorgzwaarte te hoog is of als je bepaalde verpleegtechnische handelingen niet mag doen. Bijvoorbeeld: iemand heeft zich aangemeld bij ons (verzorgingshuis, zonder gesloten afdeling) maar is zwaar dement en vertoont dwaalgedrag. Dan kun je als instelling de veiligheid van die client niet garanderen en hoef je hem dus niet aan te nemen. Of bijvoorbeeld iemand met medicatie die via een infuus gegeven moet worden. Dat mogen wij niet, en dus kunnen wij de gevraagde zorg niet leveren. Maar dus niet omdat iemand rookt of niet rookt of commentaar heeft op het beleid... Hell, meer dan de helft van onze clienten (en personeel) heeft op een of andere manier wel commentaar op het beleid, dan kun je iedereen wel weigeren...
In zowel het verpleeghuis waar ik heb gewerkt als in de begeleid woonvorm, mogen cliënten niet meer binnen roken. Rookvrije werkplek voor ons en inderdaad ook voor de andere bewoners. Ik zou er ook erg moeite mee hebben als er op mn werk zoveel gerookt zou worden voor mn gezondheid.
op zich is dat prima te doen. tuurlijk heb je je piek tijden waar t niet kan maar over het algemeen kunnen we altijd wel mee. En vergeet niet dat e dementerend zijn en de helft van de tijd vergeten dat ze 'mogen' roken. Vaak zitten ze in hun beleving ergens anders.
Ik vindt het nogal tricky dementerende laten roken op hun kamer. Dat kun je donder opzeggen dat het een keer misgaat. Ik ben verpleegkundige in een verpleeghuis en dat moeten de rokers naar buiten met toezicht.
Het is dubbel: wij hebben recht op een rookvrije werkplek en de cliënten wonen daar..... Bij ons op de longstay mag er op de kamers gerookt worden daar werk ik dus gelukkig niet. Ik zou dat echt niet kunnen zou stikbenauwd worden!
Ja ondanks dat ik fel anti rook ben kan je mensen in hun eigen huis niets afpakken, alleen dat conflict heb je dan metbrookvrije werkruimte, echter deze mensen kiezen ook niet om daar te gaan wonen. Moeilijk. Ze zouden luchtinstallatie beter kunnen afstemmen of installeren zodat er minimaal lastig van nare geuren.