Hi! Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie met de volgende situatie (zijn) om(ge)gaan: Je bent zwanger, maar je wil het nog niet tegen mensen vertellen. Vrienden vragen of je langs komt, maar de betreffende vrienden roken binnen. Ik vind dit een superlastige situatie, ik weet echt niet hoe ik hier mee om moet gaan! Ik kan moeilijk vragen aan mensen of ze niet binnen willen roken in hun eigen huis als ze niet weten waar het om gaat... En zelfs als je het wel tegen mensen hebt verteld... hoe vraag je mensen om niet te roken in hun eigen huis? Ik wil namelijk anders niet meer langs deze mensen, wil absoluut niet in de rook zitten als ik zwanger ben!!! Ik heb zelf ook 11 jaar lang stevig gerookt, maar toen we besloten om aan een kindje te beginnen ben ik direct gestopt met roken. Als ik mezelf inbeeld als zijnde de vriend in dit geval, zou ik respect hebben voor de zwangerschap en gezondheid van mijn vriendin en niet om haar heen roken, maar helaas is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. En sommige mensen vinden dat ook echt niet leuk als je dat van hun verwacht in hun eigen huis... Help!!
Ik heb 1 vriendin die binnen rookt. Nu ging zij toen ze wist dat ik zwanger was (als 1 van de eerste) uit zichzelf gelijk buiten roken, maar anders was ik ook wel gewoon gegaan. Het is natuurlijk beter om helemaal niet in de rook te zitten, maar voor een keer kan het geen kwaad. Nu Ayla er is ga ik niet meer op visite bij mensen die binnen blijven roken als ik daar met Ayla kom.
Voor die ene keer zou ik gewoon gaan. Daarna, als ze het eenmaal weten kan je het altijd nog bespreken.
tja ik ga niet meer zoveel langs bij vrienden..maar mijn ouders en broer roken en als ik daar ben gaan ze in de keuken staan bij het openraam..mijn vriend rookt en die gaat op het balkon staan..soms wordt het weleens perongeluk vergeten en wordt er automatisch een peukie opgestoken binnen...en dan hoef ik alleen een vuile blik te werpen hahaha...dan is het meteen oh shit sorry..naar de keuken jongens!! hahaha Maar aan het begin maakte ik me er niet zo zorgen om...niet dat ik elke dag in rokerige ruimtes zat maar ik heb weleens bij vrienden gezeten die rookte..achja er gebeurt niet meteen iets hoor..ga er niet elke dag zitten ofzo.. Maar ben bijvoorbeeld vorige week niet bij mijn vriend zijn tante op visite geweest die jarig was omdat ik weet dat haar man en vriend van haar man echte ketting rokers zijn..stel je rookt zelf dan hoef je niet eens een sigaret op te steken zo blauw staat het daar altijd...sjeggie om de 5 minuten ongeveer? Nou daar ga ik niet tussen zitten..Daar wil mijn rokende vriend nieteens tussen zitten..
ik zit zelf dus ook liever neit in de rook het is een keer voor gekomen bij een tante op een verjaardag. nou ja dan blijf ik niet zo lang, hun rookte dus gewoon binnen ne ik had al een behoorlijke buik en niemand die uit mn buurt ging roken raar hoor maar ja maar met baby ga ik dus niet ergens heen waar gerookt word dan maar niet gaan. Voor de geozndheid slecht maar die lucht verschrikkelijk je ruikt helemaal naar ene bruin cafe en alles is meteen doorgerookt incl je wieg en dat soort dingen bah
Kun je je vrienden deze keer niet uitnodigen om bij jullie te komen of ergens anders heen te gaan? En pas als je het vertelt hebt bij hun afspreken en uitleggen dat je vanwege je kindje niet in de rook wilt zitten?
ik heb hier geen problemen mee. Vroeger wisten ze ook niet dat het ongezond was. Kijk ik probeer het wel een beetje te vermijden, maar dan zou ik nooit bij mijn schoonfamilie thuis kunnen komen. Die roken daar alle 3. Schoonmoeders zo'n 40 per dag. Die gaan echt niet voor mij buiten staan. Kortom ik ga gewoon lang bij mensen die roken, komen ze bij mij thuis dan gaan ze maar buiten staan.
Ik zou me daar niet te druk om maken. Sporadisch een keer in de rook zitten bij een ander in je zwangerschap is heel iets anders dan zelf roken, of een kleine baby meenemen naar een rokerige plek. Dus gewoon lekker gaan. Zolang je daar niet dagelijks zit, kan het heus geen kwaad voor die enkele keer.
Kan je niet zeggen dat je bijv. een beginnende longontsteking hebt en dat je daardoor erg benauwd word als je in de rook zit? Dan zullen ze vast wel buiten of onder de afzuigkap roken toch? Toen wij beiden nog rookten, werd er niet binnen gerookt zodra er kinderen op visite zijn. Dat deden we al uit onszelf. Geen rook in de buurt van kinderen, klaar! Ik ben nu al bijna een jaar gestopt en toen we in november gingen verhuizen heb ik tegen mijn vriend gezegd dat ik het zonde vind als de mooie witte muren helemaal geel worden. (ondertussen is het gewoon heerlijk om 's ochtends niet in een rookhol te komen, als je net wakker bent). Zodra ik zwanger was werd er natuurlijk al niet meer binnen gerookt, maar bij mijn vorige zwangerschappen (die fout afliepen) werd er ook niet binnen gerookt. Ik ga soms wel mee naar de kroeg waar mijn vriend soms dartwedstrijden heeft, daar word wel gerookt.
Ik ga wel op bezoek bij mensen die roken maar helemaal fijn voel ik me er niet bij.... Zo roken mijn moeder en zus bijv allebei... Zus houdt er nog wel een beetje rekening mee (gaat in eetkamer roken als ik in de woonkamer zit) Maar mijn moeder paft gewoon door.... Ik kan hier niet zo goed tegen en merk dat ik ook echt onwijs ga lopen zeuren over de rook Aan de ene kant vind ik dat iedereen voor zich moet weten wat je in je eigen huis doet, maar ik kan er niks aan doen dat me toch een naar gevoel bekruipt en ik denk: verdorie! Kun je nou echt niet even buiten gaan staan? Als mijn kleine geboren is wil ik absoluut niet dat hij in de rook zit... Als dat betekent dat ik bij sommige mensen niet meer op bezoek kan dan is dat maar zo! Bij mij thuis wordt sowieso niet gerookt, ze gaan maar op het balkon staan
Dank allemaal voor jullie reactie! Ik wil echt echt koste wat het kost vermijden dat ik in de rook moet zitten... het is onomstotelijk bewezen dat het superslecht is voor de baby, met name in het begin van de zwangerschap. Dus ik wil geen risico nemen. Misschien ben ik te paniekerig en zou het misschien voor 1 keer geen kwaad kunnen, maar zo lang dat niet zeker is wil ik dat echt niet wagen... @ Luna1 Die kan ik niet echt gebruiken... ben zelf 11 jaar lang een zware roker geweest... dus dat komt echt wel heel vreemd over. @ sunnybaby Ja, dat is denk ik wel de beste oplossing... Ik twijfel een beetje tussen die optie of het vervroegd vertellen aan de vrienden... Lastig!! @makey Dat vind ik ook wel heel vreemd. Als je ziet dat iemand zwanger is dan houd je daar toch rekening mee?! Ik kan me echt niet voorstellen dat toen ik nog rookte dat ik naast een zwanger iemand mijn rook zou zitten uitblazen... @mermaid Goed van je vriendin! Zo hoort het ook! @Chiggy Helemaal eens! Wat is de moeite om ff buiten te gaan staan alleen als jij op bezoek bent... ik begrijp je frustratie! Ik heb mijn ouders wel al verteld dat ik zwanger ben en nadat ik het verteld had, stak mijn stiefmoeder gewoon een sigaret op binnen :x Toen mijn vader ook een sjekkie begon te draaien heb ik mijn pa verzocht om het raam open te zetten omdat ik niet in de rook wilde zitten. Toen viel het kwartje en ging hij uit zichzelf al buiten staan en de rest van de avond heeft mijn stiefmoeder onder de afzuigkap staan roken.
het is natuurlijk beter om niet in de rook te zitten maar af en toe kan echt geen kwaad hoor. vind dat allemaal zo overdreven. je zit er toch niet elke week in neem ik aan.
Hm, ik maak er zelf niet zo'n punt van voor die paar keer per jaar dat het misschien voorkomt. Ik heb niet superveel rokers in mijn omgeving, maar wel mijn moeder en zusje en die houden er zelf altijd rekening mee. Moeder rookt sowieso alleen in de keuken en bij ons alleen buiten en mijn zusje gaat ook naar buiten. En ik ben in mijn zwangerschap weleens op een feestje geweest waar gerookt werd in de keuken en als daar iemand stond te roken met wie ik wilde praten ging ik er gewoon bij staan. Ik geloof niet dat je van 1 keer in de rook allemaal enge dingen kan krijgen maar dat is voor iedereen een persoonlijk gevoel.
Tsja, ik zou persoonlijk nooit aan iemand vragen om in zijn/haar eigen huis niet te roken. Als ik zelf de beslissing neem naar hun huis te gaan dan zit ik een paar uur zwanger in de rook. Ik geloof echt niet dat een paar keer in de rook zitten schadelijk is voor het vruchtje. Dus ik zou het of vertellen en ze hun eigen conclusie laten trekken, of niets zeggen en in de rook zitten, of niet gaan.
ik heb er voor een enkele keer geen moeite mee, maar de mensen die ik ken weten dat ik astmatisch ben en roken niet als ik erbij ben. Maar die geur hangt er evengoed natuurlijk Mijn oma rookt, maar gaat voor mij naar de keuken als ze wil roken.
@Jody1985, vind ik persoonlijk niet hoor! Ik zelf ben ook roker geweest, maar toen ik gestopt was werd ik echt ziek van de rook van anderen. Echt letterlijk ziek. Het is natuurlijk wat raar om er dan begrip voor te vragen, maar wat zo is, dat is zo. Maar ach, over een paar weken is het probleem opgelost.
ik wil ook niet in de rook zitten tijdens de zwangerschap en straks als het kindje geboren is al helemaal niet. mijn vriend rookt wel maar alleen op het balkon. (nu tijdelijk in de keuken met alle ramen open aangezien de woningbouw de galerij en balkons aan het renoveren zijn). mijn moeder en me zus zijn ook erge kettingrokers. als wij langs komen dan roken ze in hun keuken onder de afzuigkap. (mijn zus rookt trouwens wel gewoon binnen bij haar kinderen ) . als er vrienden zijn die niet buiten of in de keuken willen roken als we met de kleine op visite komen dan ga ik gewoon weg. ik vind dat er niet bij kinderen gerookt hoort te worden. dan maar niet meer op visite.
@ Luna1 Dat is zo... alleen heb ik sinds ik gestopt ben met roken vaker discussies gevoerd over roken en het is inmiddels een beetje een gevoelig onderwerp geworden. Maar goed, misschien als ik vertel dat ik zwanger ben dat er anders mee om wordt gegaan... ik hoop van wel! @ jen89 Eens! Ik ben blij dat er toch wel een paar mensen zijn die er hetzelfde over denken... ik begon al bijna te denken dat ik hier alleen in stond...
Ik ga sowieso niet op bezoek bij mensen die binnen roken als ik er ben, zwanger of niet, ik kan er niet tegen en heb er geen behoefte aan.