Rookverbod 1-7, joepie!

Discussie in 'De lounge' gestart door Agatha, 18 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik ben een ex-roker, maar ik baal enorm van dit verbod!
    Een kroeg of discotheek waar je geen sigaretje meer mag roken...ik kan me er gewoon niks bij voorstellen. Nu ik zwanger ben vind ik sigarettenrook enorm stinken, maar als ik eenmaal bevallen ben weet ik zeker dat ik het weer prima uit kan houden in de rook van een ander.

Het rookverbod in restaurants vind ik wel prima trouwens...tijdens het eten vind ik die stank toch wat minder.

Ik snap best dat mensen blij zijn met dit verbod, maar soms vind ik het allemaal wel een beetje overdreven worden... Zoals laatst. Stond ik op het station, op een open perron. Naast me stond een meisje een shaggie te rollen. Kwam er een mannetje langs, die haar aansprak: u weet dat u hier niet mag roken? Dat meisje schudt nee, en steekt 2 minuten later toch haar shaggie op. Die man stond inmiddels 10 meter verderop, en die begint me toch te tieren tegen haar! Dat ze asociaal was, en dat hij hoopte dat zij en haar familie allemaal astma zouden krijgen.
    Nou jaaaaaa :( Vroeger hoorde je dat soort dingen nooit, maar omdat de overheid nu ineens een heet hangijzer van roken maakt, moeten sommige moraalridders het weer aangrijpen om andere mensen wel even te vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Get a life, denk ik dan... ik walg echt van zulke mensen.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik heb ook graag schoon water om van te drinken, lijkt me logisch ook. Waarom moet ik me dan verantwoorden als ik schone lucht wil inademen?! Vooral als ik er benauwd en misselijk van word? Waarom moet ik lijden onder andermans smerige gewoonte? Of nog erger: mijn kind! Ik vind het raar dat dit verbod niet al veel eerder in is gegaan!

3. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Snap de link met schoon water niet helemaal :rolleyes:
    Dat wil ik ook, end at kan ook prima in een kroeg waar mensen roken :)

En mijn kind gaat toch niet mee naar de kroeg dus die zal er geen last van hebben :D

4. Vlinder84

Wat snap je daar niet aan? Ik heb lucht nodig om te overleven maar ook water en ik heb graag dat beide schoon is. En als jij echt denkt dat je schone lucht kan krijgen in een kroeg waar mensen roken, dan snap ik niet hoe jij aan die info komt?

Nee, je kind gaat niet mee naar de kroeg. Je zit steeds mijn woorden te verdraaien of je snapt het echt niet. Als ik naar een restaurant wil of een andere openbare plek, dan heb ik graag schone lucht. Mijn kind is daar ook bij (ik ben zwanger, 1 = 1 = 2 toch? Letterlijk!) Maar ook als de kleine er is wil ik naar restaurants gaan. Ik wil mijn kind daar niet blootstellen aan rook. Als jij dat wel doet, dan is dat aan jou...

5. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Als je mijn tekst eerder gelezen had, dan kon je ook lezen dat ik niet tegen een rookverbod ben in een restaurant! En dat is een plek waar ik onze kleine wel heen mee neem!
    En als ik iets niet snap, dan verdraai ik je woorden toch niet?

En heb ik ergens gezegd dat de lucht in de kroeg schoon is?
    Ik woon in Rotterdam, daar is de lucht ook niet schoon! Wat moet ik doen dan?

En trouwens vroeger was er nooit ophef over zulke dingen, en zijn we niet allemaal groot geworden?
    :)

6. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Whahahh, dit topic heeft me wel aan het denken gezet.
    Ik ga een poging doe om te stoppen met roken, maar begin pas als pakkie op is

7. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik ben ook een roker, maar vind het rookverbod zeker niet erg hoor. Wat ik wel jammer vind is dat niemand instemming heeft gehad en bedrijven nu de dupe zullen worden van dit verbod. Zeker de eenmans bedrijven hebben een probleem.

Jammer dat hier niet naar word gekeken.

Oh en persoonlijke kwesties graag via PB. We hoeven elkaar hier niet aan te vallen, vind het overigens verder wel een nette discussie.

Groetjes
    Elvira

8. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Nou ik juich het ook toe. Eindelijk ongestoord ergens kunnen eten zonder in de vieze rook van een ander te zitten!

Het is hun verslaving daar hoef ik dan toch zeker geen last van te hebben?

dat het discriminerend en belachelijk zou zijn vind ik nou belachelijk. Ik kan neit eens fatsoenlijk uitgaan nu zonder helemaal uitgerookt thuis te komen. En daar heb ik nu tenslotte ook geen keus in. Ik heb het maar te pikken.

Rokers zijn lang genoeg een hand boven het hoofd gehouden in Nederland. Ga nu maar onder een afzuigkap staan!

dus Hoezee :D

(verder geen kwade bedoelingen/ gevoelens hoor)

9. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Uit ervaringen in andere landen is gebleken dat dit niet zo is. Hieronder een stukje gequote:

Ook zal de omzet van de horecagelegenheden stijgen. De cijfers uit landen met een rookvrije horeca (zoals Noorwegen, Ierland en Italië) bevestigen dit argument. Meer omzet blijkt uit een onderzoek in Zweden. In Zweden is sinds 1 juni een algeheel rookverbod van kracht in horeca en overheidsgebouwen. In het onderzoek gaf 18 procent van de ondervraagden aan dat ze restaurants en cafés ,waar in het verleden werd gerookt, nu wel weer willen bezoeken. Slechts 2 procent van de ondervraagden gaf aan dat het nieuwe rookverbod een negatieve invloed heeft op de frequentie van hun restaurant- en cafébezoek. 79 procent gaf aan dat het rookverbod niet van invloed is op het horecabezoek.

Zelf vind ik het wel fijn dat er vooral in de restaurants niet meer gerookt mag worden. In een café heb ik er wat minder last van, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik meer een terrasbezoeker ben dan echt een cafébezoeker ;).

Groetjes,
    Josien

10. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ik ben ook alleen maar blij met het rookverbod, ik vind t zelf bizar dat het in NL zo lang geduurd heeft. Wij gaan (bijna) elk jaar naar Amerika of Canada en wat een verademing om daar heerlijk rookloos je happie te eten of je drankje te drinken. En iedereen vindt het heel normaal daar, je rookt gewoon niet in openbare gebouwen, dus ook niet in de horeca. Punt.

En veel mensen roepen wel dat het grootste deel van de kroegbezoekers rookt en dat de kroegen dan leeglopen. Maar draai het eens om. Hoeveel mensen blijven nu wég uit de kroeg en komen straks terug, als het rookvrij is? Hoeveel nieuwe klanten krijgt zo'n horeca-tent erbij? Het is allemaal maar speculatie, van beide kanten, niemand weet nu nog hoe het echt gaat lopen. Only time can tell...

11. Vlinder84

Ik ga het hier verder maar bij laten, want we zijn het duidelijk niet eens. Gelukkig hoeft dat ook niet!

12. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Heb de discussie vanaf pag. 2 niet gelezen :oops: maar

SUPER GOED, EINDELIJK DAT ROOKVERBOD!

Is toch belachelijk dat je nog gewoon mag roken!
    We hebben overal veiligheidsvoorschriften en regels voor maar zoiets basaals...

Is zo ongezond en vies om in andermans rook te zitten.
    Vind het ook aso als je rookt en er schijt aan hebt dat een ander daar last van heeft! (ook buiten op het terras of bij de voordeur).

Was laatst in New York en daar mag je nergens roken in openbare gebouwen en zitten alle cafe's en restautants vol!

Mensen zijn daar sowieso socialer en schoner
    Je ziet amper rotzooi of hondenpoep op straat...
    Als het daar kan, waarom hier niet?
    OF leven hier alleen maar aso's in NL?
    Soms denk ik van wel!

13. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik vind het net zoiets als stakende buschauffeurs, a pain in the ass

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik ben er erg blij mee en heb toch zelf 7 jaar, 1 pakje per dag gerookt. Een niet en wel rokers gedeelte is zo onzin. in veel restaurants zit de niet rokers gedeelte achterin en er zit nog geen muur of niks niet tussen. rook gaat echt overal heen dus tja of het nu zo rookvrij is in dat gedeelte betwijfel ik. Ik vind zelf dat een rokersgedeelte buiten gemaakt moet worden en eventueel onder een gezellig afdak met buitenverwarming en dan zijn de rokers ook tevrede en zo niet dan stoppen met roken toch. waarom moeten wij er onder leiden dat er mensen zijn die roken. Als er kinderen komen dan vind ik het meer dan schandalig als je toch een sigaret opsteekt zoals in restaurant maar in uitgaans gelegenheden vind ik het dan weer onzin. wat moet een kind in een cafe en is drinken zoveel slechte dan roken? als je je eigen lazeres zuipt met het stappen dan maakt die vervuilde lucht ook niks uit. in een restaurant heb ik last van de rook omdat ik er ook eet maar met uitgaan heb ik er nooit geen problemen mee gehad. dus ik zou zeggen rookverbod in eetcafe's, restaurants (dus overal waar gegeten wordt) maar ook kinderspeelplaatsen, bioscopen enz waar je dus ook kinderen kunt verwachten, en wel roken in gewoon cafe en uitgaansgelegenheden

15. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Weet je waar ik zo om moet lachen in dit topic is dat de niet rokers zich allemaal zo druk maakten om het feit dat ze roken zo vies vinden ( in discos, cafe's enz ) maar ondertussen hoor je niemand over het feit dat de uitlaatgassen buiten ook slecht voor je zijn, hebben jullie ( niet rokers ) daar wel eens stil bij gestaan :) maar goed als we op alles moeten letten wat slecht voor je is dan kan je je net zo goed opsluisten en nooit meer naar buiten komen hahahaha :) maar dat zal ook wel slecht voor je zijn....

Ik ben zelf geen roker en heb ook nooit gerookt, en vind het heerlijk dat ze het roken in een restaurant gaan verbieden maar om nou het roken in een cafe te verbieden dat vind ik echt overdreven kom op zeg dat hoort gewoon in een cafe ....

16. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik ben heel blij met het rookverbod. Buiten dat ik het gewoon heel erg vies vind, word ik er ook ziek van. Ik ga nu bijna nooit uit eten of ergens wat drinken omdat ik dan vaak daarna nog een week ziek ben van de rook waar ik in gezeten heb.
    Die rookvrije gedeeltes die je nu soms hebt die slaan meestal nergens op. Dan zijn er een paar tafeltjes niet roken terwijl de rest van het restaurant gewoon zit te roken. Tja, dat helpt natuurlijk niet.

17. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    *Zet vast grote flessen deodorant op de bar*

Heb gelezen dat sinds er in kroegen niet meer gerookt mag worden, de stank alleen maar is toegenomen. Rooklucht maskeert alle lichamelijke geuren.. en aangezien niet iedereen het even juist neemt met de lichaamsverzorging, komen die heerlijke luchten volledig vrij. In andere landen ruiken kroegen nu naar oud zweet en verschraalt bier.. heerlijk!

18. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Da's wel een beetje waar ...maar als ik thuis kom van me werk en heb een stukkie gefiets heb ik nog niet de behoefte om te douche..terwijl als ik thuiskom van een verjaardag dat wel doe....me lange haren stinken...me kleren stinken naar rook en sigaren :rolleyes:
    Scheelt toch ook wel stukken dat het verkeer zich in de openlucht plaats vind (en onze uitlaat gassen is nix vergeleken met het verkeer in china of amerika!)rokers vaak naast je staan en geen rekening houden welke kant ze het opblazen.

Ben blij dat mensen in winkelcentra niet meer mogen roken. En voor ik zwanger was vloog en we redelijk vaak...zo vaak dat mensen roken op het toilet... :x dat vind ik nou uber aso!

19. Saaya

Saaya Niet meer actief

de bussen rijden weer hoor 8)

BTW, over die uitlaatgassen... die vindt je toch zeker niet binnen? :rolleyes:
    Die vindt je alleen op straat, in de open lucht.. Dus het wordt verspreidt..
    Daarnaast vindt ik die vegrelijking zo loos: roken is een verslaving, dat krijg je direct uit de bron binnen(uitlaatgassen niet), daarbij; ga jij als je moet bevallen even op de fiets naar het ziekenhuis als het niet goed gaat?
    Ga jij ff helpen emmertjes scheppen als er brand is? Hoe zou het zijn als iemand op straat neervalt, een ongeluk gebeurd of weet ik veel wat, en er komt geen hulp? Hoe ga jij op tijd op je werk komen als het te ver fietsen is en er geen bussen die kant op rijden? :rolleyes: Toch wel handig he? Die auto's..

20. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    "even juist?" Kom oo zeg niet iedereen komt van huis en heeft tijd op zich om te kleden als ze ergens heen gaan...en wat is juist? Beetje respect voor elkaar...of ben jij meteen vies van iemand als er een luchtje aan zit?
    Beetje deo op zijn tijd is geen slecht idee..en goed wassen met water ook zeker niet...maar om nou de ganze dag met deo te sjouwen en lezen dat het meer stinkt? :rolleyes: D :rolleyes: a's waarschijnlijk de mening van 1 iemand die dat geschreven heeft.

Rookverbod geld al in Canada en nieuwzeeland...kan je vertellen dat het niet zo stinkt en als je eten geserveerd wordt in het retaurant...dat je het eten kan ruiken!

Deel Deze Pagina