Het is een beetje ver gezocht. Sommigen hebben een stinkend kippenhok in de tuin, anderen bbq'en 's zomers elke avond en de volgende rookt. So be it. In een flat vind ik het er helemaal bij horen incl etenslucht etc, je woont nl gewoon op elkaar gepakt. Helaas, als je verhuisd naar een hutje op de heide heb je nergens last van. En nee, ik ben geen roker. En ja, ik heb een ruime tuin maar wel buren en van beiden nooit last.
Ik heb mij er wel eens aan gestoord dat buren in de tuin roken . Vooral toen onze dochter net geboren was en het kort daarna heel warm was. Kon haar kamer niet eens ventileren omdat er non stop rook naar binnen kwam. Maar waar moeten ze dan roken... Binnen bij hun kinderen? Tja stoppen maar dat is voor hun gewoon ontzettend moeilijk. Waar ik mij eigenlijk meer aan erger is als het regent en iedereen in het bushokje staat en dat iemand daar een sigaret opsteekt. Volgens mij kun je daar zelfs een boete voor krijgen.
Ik vind het ook redelijk ver gaan, maar het probleem is tegenwoordig dat niemand rekening houd met elkaar.. Mijn oude buren (toen ik nog op een flat woonde) gooide altijd hun sigarettenpeuken naar beneden.. met als gevolg dat ze dan op mijn balkon terecht kwamen.. Heb het meerdere keren aangegeven maar ze bleven zo asociaal doen... gelukkig woon ik daar niet meer Nog een voorbeeld: ik moet naar huis met de bus, soms moet ik een kwartiertje wachten, met mij nog tientallen mensen, waarvan sommige roken. Nu ik zwanger ben, en extra gevoelig voor vieze geurtjes en me bezighoud met de gezondheid van de baby dus niet wil meeroken valt het me op dat het in het openbaar bijna niet te doen is. De bushalte waar ik moet wachten is behoorlijk groot, en ik ga meestal ergens achteraf staan, maar echt om de meter staat er wel iemand te roken.. ik kan gewoon nergens! staan waar ik niet meerook. Als je rookt, vraag ik me af ga dan lekker bij de andere mensen staan die ook roken??? Nog een voorbeeld: In winkels ect. mag je niet roken, als gevolg gaat iedereen buiten roken, wat ik ook snap als je graag een sigaretje wilt roken. maar loop ff 5 meter door en ga niet precies voor! de ingang staan, zodat ik door een rookwalm moet als ik naar binnen/buiten wil. oke frustratie is eraf haha noem me maar een zeikerd, maar ik vind het echt niet lekker.. en het is gewoon superslecht om mee te roken..
Belachelijk! Wat betuttelend weer. Ga maar eens buiten staan. Uitlaatgassen, rokende fabrieken. Moeten ze dat ook gaan aanpakken.
Dit dus! Ik vind dat tientallen malen erger als mijn onderburen weer eens de BBQ aansteken. Dan staat het hier echt blauw. En van een sigaretje niet. Je kan ook een elektrische BBQ gebruiken.
Helaas zijn hierin ook veel rokers verantwoordelijk voor hun buren, als er zowat 24 uur per dag wordt gerookt en de kinderkamer altijd maar ontzettend stinkt (om van gezondheidsschade nog maar niet te spreken) dus ja als je je buren dermate treitert kan ik me zo'n verbod heel goed voorstellen! Wij kunnen zelf in de zomer vaak niet eens het keukenraam open zetten vanwege blowende buren. Ook in de tuin zitten is dan heel lastig voor mij ivm mijn astma. En bbq'en doen ze eigenlijk nooit, als iemand daar weer over begint.
Maar dat heb je altijd wel als je tussen de mensen woont. Wij wonen in een dorp, maar hier kun je in de lente amper je eten binnenhouden als de velden worden bemest, of in de herfst als elke dag meerdere tuinhout vuren worden aangestoken. Of in de zomer van bbq lucht. Deze gassen zijn overigens net zo schadelijk voor je gezondheid als roken. Over uitlaatgassen van auto's en traktoren maar te zwijgen. .
ik snap heel.goed dat het vervelend is. Maar dat betekend niet dat je je buren van alles op kunt leggen. Mijn dochter heeft een angststoornis wat betreft honden...dus nee niet gewoon bang. Elk ritje van huis naar school is een drama omdat de hele buurt op die tijden zijn hond uitlaat. Moet ik mijn buren verbieden de hond buiten te laten. En ja die heeft daar echt evenveel last van voor haar psychische gezondheid dan je gezondheid wat betreft roken.
Gaat wel iets te ver. En toch kun je er dan ook rekening mee houden. Als je als buren er echt last van hebt. Kijk dan waar je rook naar toe gaat. Blaas de andere kant op wapper met je armen. Ga op een ander punt staan zo dat je zeker weet dat de wint je rook mee neemt dat helpt al. Maar helemaal verbieden. ?? Om in je eigen tuin of balkon te roken.??
Jemig wat ben ik blij dat ik niet naast sommigen van jullie woon zeg, lijkt me knap lastig... We leven toch met z'n allen hier, en de een is fan van hardstyle en draait als ie thuiskomt ff megahard z'n lievelings nummers en de andere buren bbqen op kooltjes zodra het ook maar een beetje lekker weer is en weer anderen hebben een hond die op zo ongeveer alles aanslaat. Ja Nederland is klein en er is niet veel ruimte! Dus wees een beetje lief voor elkaar zeg. Het is geven en nemen. En maak je niet zo druk! Ff serieus een afzuig installatie in je achtertuin omdat je een paar sigaretten rookt en je buurvrouw daar last van heeft?! Het wordt steeds gekker! (En nee ik ben geen kettingrookster!)
Helemaal mee eens! Het gaat erg ver om wettelijk te verplichten dat mensen 'gewoon' rekening met elkaar houden. Dit is een heel groot goed wat helaas langzaam aan het verdwijnen is door de ikke ikke mentaliteit.
Dat ging niet over een paar sigaretten, de post waarop ik reageerde, maar over mensen die de hele dag door in hun tuin paffen. Want ja die heb je wel degelijk. Dan vind ik het niet zo gek om er maatregelen voor te treffen. O ja en als ik hard muziek draai dan zorg ik dat 's avonds de ramen en deuren dicht zijn, barbecueën doen wij rookloos en luidruchtige huisdieren hebben we niet, dus wij houden érg veel rekening met onze buren.
Zelfs ik, als echte anti-roker, vind dit te ver gaan. Ik neem aan dat mensen echt wel het fatsoen hebben om hun rook de andere kant uit te blazen als je aangeeft er last van te hebben.
Ik ben behoorlijk anti-rook. In het openbare leven moet het wat mij betreft overal verboden worden. Of in ieder geval zo dat anderen er geen last van hebben, door aparte rookruimtes. Maar in eigen huis / tuin verbieden...? Ondanks dat ik echt wel geloof en ook begrijp dat je behoorlijk last kunt hebben van rook van de buren. In sommige situaties zelfs zo erg dat het gezondheidsklachten kan opleveren. Het is natuurlijk waardeloos als je je ramen moet dicht houden vanwege rokende buren. Maar toch vind ik het te ver gaan om roken in eigen tuin te verbieden.
Overlast is nooit prettig, of het nu om roken, geluid of wat dan ook gaat. Een logische gang van zaken is dan om te proberen het te bespreken en anders relevante instanties in te schakelen. Je kan alles wel gaan verbieden dan. Met openheid, respect voor elkaar en een beetje rekening houden met anderen kom je al een heel eind.
Sein je van te voren ook je buren ff in dan, zodat zij ook de ramen dicht konden doen? Dat wordt ook aangepakt! Daar zijn tal van regels voor, waar bedrijven en voertuigen aan moeten voldoen om de schadelijke effecten te minimaliseren. Datzelfde geldt voor veehouderijen. Daar wordt ook rekening gehouden met geurcirkels i.v.m. stankoverlast. De Nederlandse wet ként wel stankoverlast. Maar of dat ook op roken toe te passen is...? Gevoelsmatig zeg ik "jaaaa, graag!" Ik vind rooklucht zo goor. Ik kan het echt niet inademen, dat geeft een heel vervelend, prikkelend gevoel in mijn luchtwegen. Ik moet altijd mijn adem inhouden als ik door een rookwalm loop, maar soms is dat zo lang, dat ik het niet volhoud. Tegelijkertijd vind ik het wel heel erg ver gaan om iemand te verbieden in zijn eigen tuin of balkon te roken. Eigenlijk vind ik het niet goed dat de wet zo ver in de persoonlijke levenssfeer van mensen zou dringen.
Achterin de tuin roken heb ik trouwens geen moeite mee. Het ging mij puur om het kettingroken op bijv je balkonnetje pal onder het raam van je buurman.
Moet niet gekker worden, dit is gewoon iets zoeken voor te zeiken, als ik rook in mijn tuin waar ik de huur van betaal is er geen enkel persoon die mij oplegt 't niet te doen...
gaat het beetje te ver. wij roken zelf niet, en wanneer er mensen komen die roken gaan ze buiten staan. Nee hoor, prima. Het kan ook overdreven worden allemaal..