Ik vind het erg ver gaan dat er niet eens meer in je eigen tuin gerookt mag worden... als ik straks dus me kleine heb moeten me vriend, me moeder en de rest van me familie en visite rookt dus verplicht in huis roken waar de kleine is... het stinkt misschien maar ik heb alsnog 100 x liever dat mensen het buiten doen waar de lucht snel wegwaait dan dat ze met ze allen in me keuken gaan staan waar ik met de kleine moet komen en waar ik zijn/ haar eten maak...
Ik denk dat het pas een probleem wordt, als je elke dag een paar keer per dag gaat frituren in de tuin, onder het slaapkamerraam van de buren. In dat geval vind ik een verbod net zo terecht.
Er staat nergens dat rokers niet meer mogen roken, maar het gaat om overlast. En dat veroorzaak jij niet doordat je rekening met anderen houdt. Niet iedereen is echter zo dus ik vind best dat wanneer iemand echt overlast veroorzaakt (op welke manier dan ook) dit aangepakt mag worden. Daarbij is het wel erg belangrijk om het verschil te maken tussen last en overlast.
Precies! En binnen deze discussie is het handig om in het oog te houden, dat het niet gaat over een algeheel rookverbod in tuinen, dus dat niemand meer in eigen tuin / op eigen balkon mag roken, maar om de mogelijkheid om iets te doen in de gevallen waarbij er daadwerkelijk overlast veroorzaakt wordt.
Okeeeee.....zover was ik nog niet hahaha, ik meende dat roken in de tuin op zichzelf verboden zou worden en dat vond ik zo raar.....
Maar even zonder gekheid: ik ken (en dat meen ik serieus) echt alleen maar rokers die juist rekening houden met niet rokers. Als buren onder je raam staan te roken en je vraagt of ze ergens anders willen roken, doen degenen die ik ken, dat dan ook gewoon. Die gaan gewoon een ander plekje opzoeken. Ik kan me niet voorstellen (echt niet) dat er zo'n grote groep mensen is die dat dan niet willen doen? Wij zijn, zoals gezegd rokers. En wij hebben een hele grote familie/vriendengroep die allemaal rookt. Maar iedereen weet dat er bij ons in huis NIET gerookt mag worden (want dat vind ik zelf ontzettend vies en slecht voor de kinderen die er tenslotte niet voor kiezen) Dus rookt iedereen hier bij ons buiten, voor de deur. Geen enkel probleem, niemand heeft hier moeite mee. Overigens rook ik ook bij anderen buiten om bovenstaande reden, maar goed, eigenlijk ken ik maar heel weinig mensen waar je binnen mag roken. Hoe zit dat bij jullie fam/vrienden?
Ik ben het helemaal met je eens mamabri. In onze (vooral de turkse) familie rookt vrijwel iedereen. Bij iedereen word gewoon buiten gerookt ivm kinderen. En er word gewoon rekening met mensen gehouden. Rokers worden hier door sommigen neergezet als een stel aso's maar dat is toch onzin.
Dat is dus ook wat ik bedoel. Ik ken alleen maar rokers die juist wel rekening houden met niet rokers, kinderen, astma etc. En ja, uiteraard als ik op een terras een sigaret rook, kan ik niet altijd helemaal voorkomen dat de rook iets naar iemand waait. Maar er zit altijd ruimte tussen de tafels en ik let echt wel op waar de rook heen waait, zorg dat ik niet in iemands gezicht of kant opblaas etc. En voor zover ik altijd zie let het meerendeel van de rokers daar wel op. Dat is ook wat ik bedoel dat niet rokers constant maar klagen over rokers. Als jij een roker netjes vraag of ze hun sigaret even anders willen vasthouden (omdat de rook jouw kant op gaat, want ja, ik vind dat ook vervelend van een ander, dus vraag ik dat gewoon) is het antwoord tot nu toe geweest: Natuurlijk, en de sigaret wordt anders vastgehouden....probleem is dan meestal opgelost.
Ik vind dat iedereen gewoon zelf moet weten wat hij doet. het bemoei in dit land moet eens op houden. Als het zo doorgaat moet je toestemming vragen om nog je eigen deur uit te gaan en je te bewegen. Zelf ben ik gestopt met Roken maar vind gewoon dat iedereen dit zelf uit moet maken.
Hier gelukkig ook, hoor! Maar die mensen zijn er helaas wel. Laatst nog iemand in de Efteling een tik op zijn neus gehad, omdat hij aan iemand vroeg of hij niet wilde roken in de wachtrij. En lees de reacties in dit topic maak, of onder artikelen van online kranten of GeenStijl of zo. Dan gaat het hier nog héél netjes. Er zitten reacties bij, waar je van schrikt. Totaal geen rekening willen houden met anderen. Helaas zijn er veel mensen, die zo denken. Wij hadden het op ons oude adres. Het gezin van 2 deuren verder zorgde voor veel geluidsoverlast. Elke dag me muziek knoerhard, dat wij, 2 huizen verderop, door de muren heen de tekst konden horen. Als we in de tuin zaten met visite, dan konden we elkaar niet eens verstaan. De muziek werd binnen gedraaid, maar ze zetten vervolgens wel de ramen wagenwijd open. Je kon er dan wel wat van zeggen en dan werd de muziek ook wel zachter gezet, maar de dag erna stond ie weer knoerhard. Je moest echt elke keer opnieuw vragen of het zachter kon. Vaak genoeg ook, dat ik al in bed lag dat de muziek zo hard stond, dat het me wakker hield. Moet je uit bed komen, kleren aan, naar buiten, daar aanbellen... Pffff.... Daar word je ook strontziek van! Uhhh, doe jij nu niet precies hetzelfde? Ik hoor niet-rokers NOOIT over rokers klagen. Alleen als er aanleiding toe is (overlast, of zoals hier de discussie n.a.v. een artikel). Ik zit hier, omdat ik óveral een mening over heb. Maar er zijn ZAT mensen (rokers én niet rokers), die niet eens in dit topic komen, omdat het ze niet interesseert. Natuurlijk hoor je hier voornamelijk de klagers (van beide kanten). De rest mengt zich gewoon niet in de discussie.
Hier helaas toch ook vaak wel meegemaakt dat rokers geen rekening willen houden met niet-rokers of andere omstanders. Er werd zelf op het schoolplein gerookt Dat mag niet meer, nu staan ze voor het hek waar iedereen staat te wachten als er nog kinderen spelen. Staan daar meerdere ouders met baby's en kleine kinderen, maar men blijft gewoon de ene na de andere sigaret opsteken, 'want hier mag het'. Mijn mond viel echt open toen ik dat hoorde. Ook in de buitenspeeltuin (met rookverbod!), roken ouders gewoon. Iedere keer dat ik er ben is het weer noodzakelijk dat men aangesproken wordt door anderen. Is laatst toen ook een heel relletje ontstaan, omdat de vrijwilliger van de speeltuin aangaf dat het niet toegestaan was te roken in de speeltuin. Zelf helaas ook bijv op een terrasje gezeten (bij een restaurantspeeltuin), waar allemaal ouders met jonge kinderen zaten en een tafeltje met 4 wat oudere mensen bleef roken. Ook nadat er meerdere ouders gevraagd hadden of ze of even niet zouden willen roken omdat er mensen zaten te eten, of misschien tijdelijk even met de sigaret onder de overkapping vandaan wilde gaan (overkapping van zo'n 20x8 met allemaal etende families eronder). Nee, ze mochten hier ook zitten dus dat deden ze ook, als men er last van had moesten ze maar weg gaan. Staat helaas niet op zichzelf deze ervaring, of misschien valt het mij meer op, omdat ik er zelf veel last van heb. Maar nogmaals, het gaat niet over last en een verbod, maar overlast in bepaalde situaties.
Doet me denken aan de 'rook-etiquette' van vroeger. Mijn ouders - beide zware rokers - wachtten altijd netjes tot iedereen klaar was met een gang, voor ze een sigaret opstaken. Grappig eigenlijk. Voorgerecht op, iedereen stak een peuk op. Hoofdgerecht op, weer een sigaret. Maar lang niet iedereen had die 'goede' gewoonte. Niet dat het veel uitmaakte toen, want de restaurants zagen blauw van de rook. Als je aan jouw tafel net tussen de gangen zat, dan zat de tafel naast je net te eten, en vice versa.
Haha, is ook zo hoor. Maar op een terras 5 meter vanaf de speeltuin, waarbij er echt allemaal gezinnen met kleine kinderen zitten te eten, er gewoon nog even eentje opsteken. Dat terwijl er verderop vergelijkbare plekken zijn, zonder kinderen, waar meerdere mensen zitten te roken. Vind ik gewoonweg niet zo netjes.
Jaren zelf gerookt en inmiddels bijna 5 jaar eraf en ben er blij mee maar ik vind dit echt belachelijk!! Verbod op roken in je EIGEN tuin? Dus BBQ en Haarden mogen wel aan? of moet dit ook verboden worden. Straks mag je je kinderen niet meer buiten laten spelen omdat dit teveel lawaai geeft. Tjonge... Vind dat als je rookt je dit zelf moet weten en dus ook op een terras etc. Laatst zaten wij op een terras en mijn man rookte een sigaretje..prima. Kwam er een vrouw aan en zegt doodleuk "Wil jij je sigaret wel even uitdrukken,ik heb er last van" Nou sorry mevr als U er last van heeft, gaat u toch ergens anders zitten u kwam note bene veel later aan. Kan veel hebben maar als men met enorme attitude en met arrogante toon zo tegen mij praat, wil ik zelfs bijna mee gaan roken! ahhaha en we hebben daar nog heerlijk samen met vrienden de hele avond gezeten
Duidelijk... Het gaat inderdaad over de Overlast die men ervan heeft/hebben. Ik neem aan dat je dit bedoeld? Dan nog vind ik niet dat je als buur het recht mag nemen of neemt om hier wat van te zeggen. Onze buren zijn ook van die azijnzeikers, die om elk wissewasje de politie bellen. Laatst omdat onze zoon smiddags te veel aan het roepen was. Nu had mijn man zelf dienst ( werkt als hoofdagent) en heeft een gesprek met deze buren gehad. Sindsdien doen ze geen mond meer open...heerlijk rustig!! Als het nou snachts was, dat je lawaai maakt of een enorme vuurhoop achter het huis hebt alla maar kom op zeg, get a life. Er zijn ergere dingen in de wereld.
Overlast is overlast. Of dat nu harde muziek is of roken...hou gewoon rekening met elkaar. Dus zo gek vind ik het niet. Er wordt toch niks verboden? Mijn buurvrouw blowt elke dag. Ik vind dat ook echt niet lekker als mijn zoontje in de zandbak in de wietlucht zit. Maar ik kan dat ten alle tijden aangeven en dan steekt ze haar jointje gewoon ergens anders op, geen probleem! We komen nog steeds gezellig bij elkaar thee drinken en we weten gewoon dat zij af en toe herrie van mijn zoon hoort en ik af en toe haar wiet ruik. En zodra we er echt last van hebben trekken we onze mond open.
Hoezo heb je als buur niet het recht om wat je zeggen als je overlast ervaart van iets? Dat moet toch gewoon kunnen?
Zou jij bellen als je last hebt van een 4 jarig buurjongetje dan? Nou sorry ik niet. Overlast vind ik.. Dat je echt last hebt van harde muziek, laat timmeren, jongeren die blijven hangen etc niet van kinderen die buiten spelen. Dan vind ik niet dat je het recht hebt om hier wat van te zeggen en kom dan eerst aan de deur en ga niet gelijk bellen, zo sneu. Maargoed ga niet verder in discussie, meningen zijn duidelijk verdeeld. Was te verwachten.