Rookvlees eten tijdens je zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nina Sanders, 9 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ohh, als je hem al in huis hebt zou ik er lekker van genieten! :)
     
  2. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Vorig jaar is er toch listeria gevonden in harde rauwmelkse kaas. Vlak daarna is dus ook het advies bijgesteld en worden alle rauwmelkse kazen nu afgeraden, al is de kans dus wel nog behoorlijk wat kleiner dan bij zachte kaasjes.

    Maar eerlijk is eerlijk, ik vraag me ook wel een beetje af of we niet een beetje zijn doorgeslagen... Al hou ik me netjes aan alle adviezen, want ja, ik zou ook niet op m'n geweten willen hebben dat ik m'n kindje wel iets aan doe door iets te eten wat wordt afgeraden.

    Gister wel heerlijk sushi gegeten, maar dan zonder rauwe vis. Was lekker, maar mistte toch wel wat. Ik weet in ieder geval wat ik snel wil eten na m'n bevalling. :roflmao:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    ja lastig dit soort dingen. Ik vond cervelaat enzo ook allemaal onzin, tot er vorige zwangerschap listeria werd gevonden in een pakje cervelaat van de supermarkt waar ik altijd koop. Je zou maar net dat pakje treffen en je kindje verliezen. Ik weet dat de kans klein is, maar ik schrok daar wel van en eet het nu niet meer.

    Als je het al op hebt, is het al op, daar zou ik me dan niet meer druk om maken. Of je zelf het kleine risico wilt nemen voor de toekomstige maanden, is aan een ieder voor zich.

    Het zijn maar adviezen hé, ik lees vaak je mag niet dit en je mag niet dat en straks moet je op water en brood leven, maar dat klopt niet: je mag alles, zelfs roken en drinken tijdens je zwangerschap. Het is geheel je eigen keuze. Het wordt alleen afgeraden vanwege risico's.

    De adviezen zijn natuurlijk extra veilig. Anders heeft iemand wel een keer de pech om de listeria te krijgen van rookvlees en komt er een rechtszaak dat het wel mocht volgens het voedingscentrum.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Dat heb ik dus met droge worst. Tijdens mijn eerste zwangerschap regelmatig gegeten. Dus gisteren nam ik, zonder er erg in te hebben, ook een paar stukjes. Lees ik op de website van het voedingscentrum dat droge worst wordt afgeraden.
     
  5. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Maar weet je waarom rauw vlees wordt afgeraden?

    Vanwege een KLEINE kans op toxoplasmose. Een parasiet die in het begin van de zwangerschap afwijkingen KAN veroorzaken en later misschien een vroeggeboorte.

    Je mag best rauwe vleessoorten eten, maar er is gewoon een kleine kans dat daar toxoplasmose inzit, dus raden ze meteen die hele voedselgroep af. De kans dat je het hebt, omdat je rookvlees hebt gegeten is gewoon erg klein. Om besmetting zo goed mogelijk uit te sluiten, is het het handigste om het gewoon helemaal niet te eten. Maar het is echt niet zo dat je een doodsvonnis op je ongeboren kind uitspreekt door dat ene pakje uit de koelkast nog op te eten.

    Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik dagelijks droge worst gegeten en nu nog eens, omdat dat een van de weinige dingen was waar ik niet misselijk van werd. Twee en vier jaar geleden was dat ook gewoon prima.
     
    Pechvogol en Nina Sanders vinden dit leuk.
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik maak me idd niet meer druk om wat al gebeurd is. :).
    Gewoon gezond verstand gebruiken is denk ik het beste. Ik at gister nog een truffelbonbon (met drank dus) en had het pas door toen ik heb had doorgeslikt. Ik dacht dat het gewone praline was. Hoewel ik het er natuurlijk bij 1 heb gehouden, heb ik er toch van genoten :cool:
     
    Poolvos en Suthern vinden dit leuk.
  7. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Eerlijk gezegd ik heb wel rookvlees gegeten. En ook zoute haring van de visboer want gezout en gepekeld. Tonijn uit blik eet ik ook gewoon. Dit alles wel met mate trouwens.

    Mn kind groeit hartstikke goed dus ik geloof t allemaal wel. In Nederland zijn de hygienevoorschriften ontzettend streng en het voedsel hartstikke veilig.
    Doe gewoon waar je je goed bij voelt zou ik zeggen.
     
    Nina Sanders en Poolvos vinden dit leuk.
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Tonijn uit blik doe ik ook :thumup:
    Ik eet rustig 1 blikje in een keer dan ofzo, maar doe dit niet wekelijks!
     
    MamaDiamantje vindt dit leuk.
  9. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik begin ook echt bij alles te twijfelen als ik in de winkel sta. Fricandeau en casselerib durfde ik ook al niet te kopen (app niet op zak).

    8 jaar geleden at ik 2 haringen in de week tijdens mijn zwangerschap. Werd aangemoedigd door gynaecoloog. En 5 jaar geleden mocht het niet meer. En nu mis ik het zoooooo!

    En blijkbaar mag je geen enkele vis uit blik meer las ik laatst toen ik een heerlijke salade had gemaakt met makreel uit blik. Zelfs zalm werd afgeraden. Zucht.

    Wat ik dan wel weer een meevaller vond was dat gerookte kip blijkbaar wél kan. En dat heb ik maanden niet gegeten :rolleyes: maar nu dus wel weer. Lekker in salade met avocado ;)
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Melief

    Melief Niet meer actief

    Ik dus ook, zit vast in de geboortemaand :p
     
    Nina Sanders en Sado vinden dit leuk.
  11. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.206
    509
    113
    Het is toch een wonder dat er nog steeds en vooral ook in het verleden zóveel kindertjes geboren zijn...
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina