Schema wat wel, wat niet..

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Linnel, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnel

Linnel Actief lid

12 mrt 2014
    365
    174
    43
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Mijn dochter van 7 maanden is volop bezig met vast voedsel en vindt het ook erg lekker! Nu lees ik overal dat baby's wel aangeven wanneer ze genoeg hebben, maar volgens mij eet mijn dochter net zo lang als wij haar iets aanbieden. Daarom wil ik graag het volgende schema aan jullie voorleggen, met de vraag of dat qua hoeveelheden juist is?

7.30 snee brood + 100 cc melk
    10.30 fruit (1 stuk, bv appel, banaan, peer, kaki etc)
    12.30 snee brood + 100 cc melk
    15.00 tussendoortje (bv rijstewafel, babykoekjes, soepstengel)
    17.00 warm eten, +/- 150 gr zelfgemaakt + 100 cc melk
    19.30 fles 200 cc

Moet ik de 100 cc melk bij het avondeten vervangen door volle yoghurt?
    Ik ben ook heel benieuwd naar de mogelijkheden voor op brood. Ik dacht altijd dat smeerkaas en smeerworst het perfecte beleg voor een baby-boterham was, maar nu lees ik dat daar te veel zout in zit.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen,

Dankjewel voor je bericht op het forum. Goed dat je contact opneemt over de voeding van jouw dochter. Complimenten voor het dagmenu, dat ziet er mooi uit.

Ik zou je willen adviseren om op deze leeftijd nog 500-600ml opvolgmelk aan te bieden op een dag. Het is niet nodig om bij de avondmaaltijd nog 100ml opvolgmelk aan te bieden. Je kunt deze opvolgmelk vervangen door water of wat slappe thee en na de avondmaaltijd mag je gerust 100ml magere/halfvolle yoghurt aanbieden.

Ik zou je willen adviseren om in de ochtend wat meer opvolgmelk melk te geven, in plaats van 100ml mag je 200ml geven. Je mag hiernaast een boterham aanbieden of je kunt kiezen voor een bordje pap. Er zijn speciale babypappen vanaf 6 maanden, waarvan de vezeltjes zorgen voor verzadiging en de darmpjes stimuleren. Broodbelegsoorten waar je uit kunt kiezen zijn: (smeer)kaas, vleeswaren*, ei, magere kwark, sandwich spread, fruitstroop, fruit (bijvoorbeeld banaan), jam en hagelslag. Ook voor broodbeleg geldt: variatie is belangrijk. Wissel daarom hartig beleg af met zoet. En kies regelmatig voor magere producten, bijvoorbeeld 20+ (smeer)kaas, kip, kalkoen, ham en rookvlees.

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina