Hoi, Dit verschilt per vliegtuigmaatschappij. Dus contoleer altijd bij de maatschappij welke regels bij hen gelden en zorg ervoor dat als je vliegt je een verklaring van je zwangerschap bij je hebt. Sommige maatschappijen nemen gewoon geen enkel risico. Vliegen is niet per definitie slecht voor je kind (een vliegtuig is een drukkabine en je hebt dus op zich geen last van de hoogte). De maatschappijen willen wel alle verantwoordelijkheid voor een (voortijdige) bevalling vermijden! De meeste maatschappijen nemen je (met verklaring) mee tot en met de 26 week. Fijne vakantie?
Bedoel je niet de 36e week? Voor TO, meestal staat 't wel op de website van de maatschappij. Bij Easyjet kun je bijvoorbeeld mee (zonder verklaring) t/m 27 weken en met verklaring t/m 35e week. Bij KLM kan het tot 36 weken. Na de 36 weken kun je natuurlijk makkelijk bevallen en daarom is het risico veel te hoog om je mee te nemen. Wanneer het verstandig is om nog te vliegen verschilt natuurlijk per persoon. Heb je weinig last van je zwangerschap dan is een vlucht natuurlijk makkelijker vol te houden dan wanneer je je niet goed voelt. Ik ga binnenkort nog voor een vlucht van zo'n twee uur. Voel me goed, maar zou denk ik niet zo gauw erg lang gaan vliegen (buiten Europa). Zonder zwanger te zijn werd ik de vlucht afgelopen zomer naar Zuid-Amerika ook behoorlijk zat op 't laatst.
Oeps! Ik bedoel inderdaad de 36e week. Zonder verklaring hangt erg af van hoe zwanger je eruit ziet... Een vliegtuigmaatschappij behoudt zich het recht voor iedereen te weigeren dus ik zou voor de zekerheid altijd die verklaring bij je hebben. (Dan heb je daar in ieder geval geen gedoe over) Ik ga zelf in april naar het verre oosten vliegen. Ik zie er wel een beetje tegen op maar Cathay Pacific schijnt heel aardig te zijn voor zwangeren! groetjes Pien