Eerst groente of fruit????

Discussion in 'Voeding' started by Popsel, Nov 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Popsel

Popsel Actief lid

Jun 24, 2007
    281
    0
    0
    Hoi,

Mijn dochtertje is bijna 5,5 maand en we willen gaan beginnen met fruit en/of groente.
    Nu krijg ik wisselende adviezen van waarmee het beste te starten.

De een zegt groente de ander zegt fruit: weten jullie het beste antwoord?

Ik was dit eigenlijk van plan:

Ze krijgt nu 4 flessen op een dag en ik wil als ik ga starten met fruit dit rond 10 uur geven en rond 11.00 de fles. Als ik met groenten wil starten geef ik die rond 16.00/17.00 uur en de fles rond 19.00 uur.

Maar, wat is wijsheid: eerst fruit en later pas groente of andersom?

En hoe lang probeerde jullie 1 smaak uit? 3 dagen achter elkaar of langer/korter.

Altijd op 1 moment van de dag fruit/of groente of al snel naar 2x per dag aanbieden?

Uiteraard heb ik deze vragen ook voorgelegd aan het CB maar daar laten ze me zelf vrij: tja, wat u wilt.........

Ben zo benieuwd!
    Vindt het spannend om nu weer deze nieuwe fase in te gaan.

Groetjes

2. Blue Ice

Blue Ice Lid

Apr 28, 2008
    98
    0
    0
    bediende
    Mechelen
    Hallo,
    wij zijn al een tijdje bezig met groenten en fruit..echter omdat Rune reflux had ,zijn wij op 3 maanden reeds begonnen met groenten en op 4 maanden met fruit..

Hij krijgt rond de middag zijn groenten en rond 16u zijn fruitpap...
    wij doen dit zo omdat het andersom te zwaar op zijn maagje ligt...groenten zijn toch iets zwaarder dan fruit...

Wij zijn begonnen met worteltjes, dat is zacht van smaak en ook wat zoet.. en ik moet zeggen dat ging vlotjes... wat betreft fruit, gaven we eerst appel, peer en banaan, maar ondertussen ( hij is net 1 jaar geworden ) eet hij al bijna alles..

Heb wel de indruk dat hij veel liever groenten eet dan fruit...zijn groenten eet hij altijd tot de laatste schep op, en zijn fruitpap durft hij wel eens laten staan..

Veel succes!!

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,191
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Maakt helemaal niet uit zei onze CB arts. Wij zijn begonnen met fruit omdat we dat logischer vinden!

4. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    schijnt niks uit te maken. Ze zeggen weleens dat ze bij eerst fruit een voorkeur zouden kunnen krijgen voor zoet, maar dat blijkt niet te kloppen (moeder)melk is veel zoeter van smaak geloof ik.

suc6 ermee. Spannend allemaal he? Ik had in het begin ook heel veel vragen hierover.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben het beginnen met de vaste voeding als volgt aangepakt.

We zijn bij alle drie de kindjes begonnen met groente. Dit omdat dit milder is dan fruit en dus minder reactie geeft in de darmpjes (hoopten we en ze hebben er idd geen last van gehad).

Die groente kregen ze elke dag (behalve de dagen dat we het over geslagen hebben omdat we er gewoon geen zin in hadden en ook weleens een dag gehad dat we er gewoon niet aan gedacht hadden), en dan deden we bij Malou en Ruben eigenlijk elke dag weer een andere tijd, gewoon wanneer het ons uit kwam en dan tussen een voeding door. Dus eerst aan de borst, dan van de borst, 2-3 hapjes groente en weer aan de borst. Bij Benthe is het ivm de vastere voedingstijden etc eigenlijk altijd rond 18.00 en dan gewoon eerst aan de borst, dan 2-3 hapjes groente en dan weer aan de borst.

Na ong 14 dagen groente gingen we over op fruit. Dit deden we ook ong 14 dagen en dan precies zoals met de groente. Dus borst - 2-3 hapjes fruit - borst.

De groenten en het fruit deden wij 2/3 dagen achter elkaar dezelfde om te kijken of ze er misschien 'slecht' op zouden reageren.

Ong 4 weken na het beginnen met de bijvoeding en dus 2 weken alleen groente en 2 weken alleen fruit. Gingen we over op per dag 1x groente en 1x fruit en dan gewoon zoveel ze wilde, maar wel nog tussen een voeding aan de borst in, 2 hapjes prima en 8 hapjes ook prima ;)! Vanaf dit moment deden we elke dag andere groenten, gewoon dus de groenten die wij zelf aten, wel zo gemakkelijk natuurlijk.

En nog een paar weken later zijn we gestopt met de bijvoeding tussen een voeding aan de borst in te geven, maar is de bijvoeding gewoon tussendoor gekomen. Dus bijv om 8.00 aan de borst, om 9.00 fruit en om 10.30 weer aan de borst ipv 9.00 aan de borst, 9.15 fruit en 9.30 weer aan de borst.

6. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Wij zijn gisteren begonnen met bijvoeding en wij zijn met groente begonnen.
    Heb wel aan het CB gevraagd wat geadviseerd word, maar het maakte eigenlijk niet uit.
    Van groente krijgen ze met 6 maanden een volledige maaltijd, dus daarom heb ik daarvoor gekozen.
    Over 2 weken proberen we fruit denk ik.
    Wij zijn begonnen met worteltjes en dat vond hij wel lekker.

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Volgens mij maakt het niet uit waarmee je begint. Zelf ben ik met groente begonnen. Dat is nog steeds geen succes. Tussendoor had ik een keer fruit gegeven en dat ging meteen op. Thijs lust al het fruit en vindt groente nog niks. Ik oefen nu dus met groenten en geef deze voor de fles rond 12.30. Ik had ergens gelezen dat dit het beste moment van de dag zou zijn om iets nieuws te introduceren. Fruit krijgt hij om 17.30. Zodra hij groente gaat eten gooi ik het weer om.
    Nu:
    8.30 fles 180/6
    12.30 groente afhankelijk wat hij eet 180/6 og 150/5
    13.30 broodkorst
    16.30 fles 180/6
    17.30 fruit 1,5 stuk
    19.45 fles 180/6 + 3 scheppen buikjespap

Binnenkort:
    8.30 pap
    11.00 fruit
    12.30 brood + klein flesje
    16.30 fles 180/6
    17.30 groente
    19.30 papfles

Ik geef groenten meestal een paar dagen achter elkaar. Maar dat gaat dus niet met andijvie en spinazie. Succes ermee!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij zijn begonnen met groente (op advies CB). Het is wat minder zoet dan fruit, als je het andersom doet kunnen ze de groente weigeren omdat het niet lekker zoet is. En er zijn een paar groentes die mild zijn voor de darmen. (wortel, broccoli, bloemkool, sperzieboontjes).

Wij zijn begonnen met steeds 3 dagen hetzelfde te geven. Na die 4 groentes zijn we zo verder gegaan met fruit. Ook steeds 3 dagen (appel, banaan, peer, mango).
    Op dagen dat je een nieuw voedingmiddel geeft, moet je de rest van de dag alleen bekende dingen geven. Dan weet je bij een reactie zeker dat het dan van dat nieuwe product komt.
    Soms geven moeders direct een appel-banaan hapje. Maar als er dan een reactie komt, dan moet je ze alsnog een proberen en een 2e reactie uitlokken. Niet zo'n fijn idee.

Maar na die 4 groentes en 4 fruit hebben we dat strakke plan wat laten varen. Ons zoontje reageerde nergens op, en at alles. Dus daarna ook vaak dingen maar 1 keer gegeven, en soms 2 nieuwe dingen op een dag. Helemaal nooit problemen mee gehad.
    Alleen de rode kool bij 10 maanden gaf een reactie, maar dat was al een paar uur na de 1e keer. Dus met de 2e keer rode kool hebben we nog even gewacht.

9. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    Hoe ga jij dat dan doen met het slapen tussen de 3e en 4e fles?
    Mijn dochter redt het neit om wakker te blijven daartussen en krijgt haar 3e om 15.30 en de 4e om 19.30

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Groente is wel handiger om te beginnen, omdat het milder en voedzamer is. Ze hebben dus minder kans om er last van te krijgen en ze hebben er meteen meer aan.

Er is geen vaste tijd. Groente hoeft echt niet per se in de avond, dat kan op elk moment van de dag dat je uitkomt. De eerste weken dat je bijvoeding geeft kun je het het beste aan het einde van de ochtend geven, dan heb je nog een groot deel van de dag om te zien hoe je kind reageert, en zit je als het niet goed valt niet de hele nacht met een huilend kind.

Als je geen moedermelk geeft, dan moet je altijd een pauze van 1 uur tussen fles en hap aanhouden, omdat kunstvoeding en koemelk de opname en vertering van bijvoeding bemoeilijkt.

11. Popsel

Popsel Actief lid

Jun 24, 2007
    281
    0
    0
    Hoi,

Bedankt voor de reacties!

We zijn begonnen :)
    Zondagmiddag na en lekkere wandeling op het gemak (na de fles) het eerste potje met worteltjes gegeven. Nou ja, potje: ik denk dat er in totaal voor 2 hapjes binnen is gebleven. Ze keek even gek maar liet het rustig gebeuren, mooi om te zien.

Dag erna weer rond hetzelfde tijdstip geprobeert en er ging nog niet zoveel in. Vandaag bij oma een half potje zonder problemen :) Of ze hebben een betere tactiek of ze is nu lekker gewend aan de smaak ed. Ze heeft nergens last van en ze vindt het echt lekker.
    Deze week blijf ik worteltjes geven zo rond 15 uur. De eerste keren na de fles gegeven maar oma vandaag ervoor en dat ging er dus helemaal in.

Wel kom ik een beetje met de fles in de knoei. Zoals vandaag prima geslapen en de fles om: 7.00-11.00-15.30 worteltjes - 16.15 fles en thuis fles rond 20.00 uur.
    Nou ja, in de knoei is een groot woord> ben benieuwd of ze nu vaker later de fles pakt. Slaapt nu ook tot 19.00 uur en voorheen had ze de laatste fles om 19.00 uur.

Ze slaapt 3x per dag ongeveer 1,5 tot 2 uur. Ik maak haar niet wakker voor een voeding. Als ze wakker wordt is dat meestal wat ruimer voor de volgende fles dus kan ik dan beginnen met groenten en daarna de fles. Zal niet langer dan een half uur tussen gaan zitten.

Komt wel goed.

We gaan door met de wortels, volgende week staan boontjes op het menu en daarna (dan is ze 6 maanden) gaan we beginnen met fruit.

Ik hoop dat we zo goed begonnen zijn. Ik wou zeker niet eerder beginnen maar denk dat 5,5 maand wel okis, toch? Niet te vroeg in mijn ogen.

Succes allemaal!

12. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    Waarom kies je ervoor om de groente rond 15 uur te geven? Wil je er niet naar toe dat het om dezelfde tijd is al jullie eten of is dat niet haalbaar?
    Misschien da t je dan namelijk om 15 uur fles kan geven en dan rond 17 groente. Ik heb namelijk gehoord dat er minstens 1 uur tussen groente/ fruit en de fles 'moet' zitten.

13. Popsel

Popsel Actief lid

Jun 24, 2007
    281
    0
    0
    Hoi,

tja, waarom 15 uur. Ik ben eigenlijk zo begonnen.
    Ik kan inderdaad eens proberen om het later te geven. dan geef ik de fles rond 14.30/15 uur en na een uurtje de groente. Hoe deed jij dat dan met slaapjes? Nu slaapt ze echt nog 3x per dag 2 uur en als ze heeft gedronken om half 3 ligt ze er meestal weer om 15.30 in. Ligt het te zwaar om net voordat ze naar bed gaat groente te geven?

En voor nu is het alleen maar proeven hoor.

Groetjes

Share This Page