1 of 2 dagen vrij na bevalling voor vader?

Discussion in 'De lounge' started by Rono, Apr 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rono

Rono Niet meer actief

Hallo,

Weet iemand dit? Overal op internet zie ik staan dat de vader 2 dagen vrij hoort te krijgen na de bevalling.

Alleen het bedrijf waarbij mijn vriend werkt geeft er maar 1 ? :( ( autobedrijf ) en ze blijven bij hoog en laag beweren dat t er maar 1 is en dat dit cao gebonden is. Alleen willen ze niet zeggen bij welk cao het bedrijf is aangesloten.

Maar wat is het nou? 1 of 2 dagen vrij?

2. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Wettelijk is dat 2 dagen, en de wet gaat boven CAO
    En naast die 2 dagen krijgt je man ook nog een halve dag om aangifte te doen
    Dit is ook wettelijk bepaald
    (volgens mijn baas tenminste en dat is een jurist dus geloof ik die maar hehehe)

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Heeft niks met CAO te maken. Dit is wettelijk zo geregeld dat de man 2 dagen vrij heeft. Vind het maar raar, dat ze niet willen zeggen welk CAO ze bij zijn aangesloten.

4. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    een autobedrijf zit als het goed is bij de CAO van de wielerbranche.

Het zijn er idd 2 hoor. Mijn man had bij zijn vorige werkgever helemaal geen CAO en kreeg toch 2 dagen.

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik dacht altijd 1 dag voor de bevalling en 1 voor de aangifte, idd wettelijk bepaald!

Vind het sowieso al niet erg veel (understatement of the year), maar dat ze daar bij het werk van je man zo moeilijk over doen, vind ik echt niet kunnen! Waar hebben we het over... die ene dag...

6. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Nu nog hebben jonge vaders recht op niet meer dan twee dagen: een dag voor de gang naar het gemeentehuis, een dag voor het versturen van de geboortekaartjes

7. tulip

tulip Niet meer actief

2 dagen wettelijk, 1 voor de bevalling en 1 voor de aangifte. Valt de bevalling in het weekend en werkt je man alleen doordeweeks dat vervalt de bevallingsdag. Mijn vriend kreeg 3 dagen, die kreeg er gewoon 1 van de baas.

8. Rono

Rono Niet meer actief

Zo belachelijk want bij noelle dr geboorte kreeg ie ook maar 1 dag. En nu doet zn baas helemaal moeilijk want hij krijgt maar 1 dag, duurt mijn bevalling langer heeft ie gewoon pech..

9. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Je man heeft dan geen pech, maar zijn baas heeft pech!
    Het is wettelijk bepaald dat de man 2 dagen krijgt bij de bevalling!
    Dus is zijn baas strafbaar bezig.

10. silvia009

silvia009 VIP lid

Feb 13, 2009
    6,514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Dag van bevalling valt onder calamiteitenverlof!!! en daarna heb je als vader nog recht op 2 dagen verlof doorbetaald.... helaas is het er nog niet doorheen dat de vader 2 weken vrij krijgt..maar dit zit er wel aan te komen ;)

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

#12 Sensea, Apr 4, 2011
    Last edited by a moderator: Apr 4, 2011
    bij ons was het 1 voor de geboorte en 1 voor de aangifte. wij hebben die dagen achter elkaar laten vallen.

calamiteiten verlof ging bij ons niet door omdat het een beplande inleiding werd.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik snap niet dat mensen zeggen dat ze pech hebben gehad, je gaat toch niet onder het wettelijk minimum zitten? Mijn man heeft zijn baas de vorige verteld dat ie HIJ pech had gehad, hij heeft opgenomen waar hij wettelijk recht op had, niet wat zijn baas vond waar hij recht op had.

13. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0
    Mijn man kreeg eigenlijk 2 dagen..
    1 voor de bevalling en 1 voor de aangifte..
    Maar hij heeft er 2 gekregen voor de bevalling omdat deze lang duurde en dan nog 1 voor de aangifte..

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Gewoon uitprinten wat er op de site vd rijksoverheid staat, heb ik toen ook gedaan toen ze zeiden dat mijn man maar 1 dag kreeg

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Op de site van de overheid staat 2 dagen kraamverlof, voor de bevalling en aangifte krijg je twee dagen calamiteitenverlof (als je doordeweeks bevalt)

Dus dat zijn vier dagen. Zijn er dan zoveel werkgevers die hun mensen een oor aannaaien of weten ze het gewoon niet?

16. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Mijn man kreeg 1 dag omdat ik op zondag ben bevallen.
    Maar heeft tijdens de zwangerschap overuren verzameld en heeft een weekj vrij genomen :)

17. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

Oct 12, 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    als ie onder de banden/wielen cao valt dan heeft ie er toch echt 2 vrij. Dit heb ik kunnen vinden "Bij bevalling van de partner: twee dagen"

Mijn man heeft toendertijd ook gewoon 2 dagen gekregen.Van 1 dag heb ik nooit gehoord

Kijk anders op CAO OnLine

18. Escal

Escal Fanatiek lid

Aug 12, 2009
    3,441
    0
    0
    limburg
    1 dag voor de bevalling en 1 dag erna voor aangeven bij de gemeente (vraag me verder wel eens af hoe het zit als je een bevalling van een paar dagen hebt aangezien dat in nl niet onwaarschijnlijk is...)

19. noukie89

noukie89 Niet meer actief

2 tenzij je leraar bent

Share This Page