cytomegalovirus en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jori, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jori

    Jori Bekend lid

    6 nov 2012
    864
    0
    16
    Hallo,

    vandaag las ik onderstaand artikel en ik schrok er beste van.

    'Zwangeren moeten opletten met bestek peuter' | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

    Mijn dochter gaat 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf. Na het verschonen van luiers was ik vaak mijn handen maar haar speeksel vermijden??? Dat lukt dus echt niet! We eten vaak samen een banaan. Ze wil soms een slokje drinken uit mijn beker en niet te vergeten haar kusjes die ik krijg met open mondje......:)

    Iemand al vaker van dit virus gehoord?? Of ervaring ermee?
     
  2. Emlilo

    Emlilo Bekend lid

    27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit is heel gekend hoor, net zo erg als toxoplasmose! Je kindje kan hier doof van worden! 't Is vooral belangrijk na vuile pamper je handen te wassen.
    In de volksmond wordt er meestal CMV gezegd, mss ken je dit beter?
     
  3. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Ik wist dit ook niet Tot ik het vorige week las.
    Schrikken! Ik hoop maar dat het handen wassen na luier verschonen het effectoefst is. Speeksel is zo moeilijk te vermijden, net wat je zegt ts.
    Ik eet altijd met mn dochter n schaaltje yoghurt en ze drinkt vaak n slokje uit mijn glas en die heerlijke natte kusjes... zucht.
    We eten en drinken nu niet meer van hetzelfde glas en bestek maar ik geniet zo van die kusjes.
    Word je ziek als je het virus hebt opgelopen of merk je helemaal niets?
     
  4. krijgertje

    krijgertje Bekend lid

    20 mei 2014
    531
    686
    93
  5. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Je kan je er op laten testen om te zien of je het ooit gehad hebt. Mijn gyn heeft dat standaard gedaan. Als je het gehad hebt, is het net als met toxoplasmose niet meer zo erg.
     
  6. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ben erop getest omdat ik in de kinderopvang werk... Schijnbaar heb ik het ooit gehad en ben er dus nu immuun voor 👍

    Ik zou me niet te druk maken hoor, gewoon hygiëne regels aanhouden is voldoende.... Als zwangere moet je tegenwoordig overal bang voor zijn en mag je nix meer eten en drinken... De lijst wordt elk jaar langer en langer
     
  7. Dee-tje

    Dee-tje Fanatiek lid

    17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Wow oke nu dacht ik dat ik toch alles wel wist, maar niet dus :( nee, had hier nog nooit eerder over gehoord. Mijn dochtertje van net 2 is echter nooit naar het kdv geweest en er wordt in het artikel aangegeven dat die kindjes vooral risico vormen. Ze gaat wel sinds twee weken naar de peuterspeelzaal. Ik was sowieso altijd mijn handen na een poepluier, maar na een plasluier niet altijd als het niet voor handen is. Verder geef ik haar vaak een hapje, slokje van mijn bestek of glas en krijg ik ook van die heerlijke natte kusjes ;) Moet ik dit dan allemaal gaan verbannen!? Pff, wordt er wel een beetje ongerust van. Want vermijden in zijn totaal kun je het nooit.
     
  8. Ik moest getest worden op CMV voor we aan een behandeling met een donor mochten beginnen. Als ik negatief zou testen, mochten we ook alleen gebruik maken van donors die negatief getest hadden. Als ik positief zou testen, maakte het niets uit. De artsen gaven toen al aan; vrijwel iedereen heeft wel eens CMV gehad. Tenzij je echt extreem afgelegen woont en nooit met iets of iemand in aanraking komt. Het is, buiten een zwangerschap om, niet meer dan een simpel griepje. De kans dat je het al eens gehad hebt en er dus 'gewoon' immuun voor bent, is dus echt heel groot.

    Ik snap de ophef hierover ook niet zo. Echt weer zo'n ding van de laatste tijd, een jaar geleden (en ál die jaren daarvoor) hoorde je hier nooit wat over en nu moet je oppassen voor je eigen kind ;)
     
  9. Jori

    Jori Bekend lid

    6 nov 2012
    864
    0
    16
    Dit klopt dus niet helemaal want ik wist het ook niet. Als je het artikel leest dan schijnen ook heel veel verloskundigen hier niet vanaf te weten.

    Schrok ik er van? Ja! Ga ik er iets mee doen? Handen wassen na een poepluier doe ik ook (bijna) altijd al maar ik ga echt niet de natte kusjes van mijn dochter verbannen:D. Ik ga nog wel met mijn verloskundige overleggen aangezien ik vind dat dit toch wel gemeld moet worden als je verteld dat je andere kindje naar een KDV gaat.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook nooit iets over verteld door de vk, al wist ik het ergens wel, maar niet dat het toch zo besmettelijk is en dat het echt heel schadelijk kan zijn.
    Heb een dochter van 1 en een dochter van 2. Beiden gaan naar het kdv. Had het ook op z'n plaats gevonden als mijn vk hier wat extra aandacht aan had besteed.
     
  11. Emlilo

    Emlilo Bekend lid

    27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien omdat ik van Belgie ben, maar hier wordt je standaard voor zowel CMV als toxoplasmose getest en krijg je die resultaten ook mee. Misschien ken ik er iets meer van omdat ik zelf nog in een kindercreche heb gewerkt, maar ik was dus niet immuun waardoor ik vanaf week 5 (bij beide kids) heb thuisgezeten de volledige zwangerschap!
     
  12. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    jee zo vroeg thuis zitten vind ik dan ook wel weer extreem. Je hebt toch ook al een kind, hij/zij kan het ook ergens oplopen. Als hij niet naar een kinderdagverblijf gaat dan kan het welvan school of neefjes/nichtjes/vriendjes you name it.
    Ik neem aan dat je kindjes vd creche niet op hun mond zoent? Je handeb altijd wast van en ook niet samen uit een beker drinkt? Dus waarom dan thuis zitten?
     
  13. Emlilo

    Emlilo Bekend lid

    27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Naar de exacte reden heb ik eigenlijk nooit gevraagd. Ik wist dat ik moest stoppen voor de gezondheid van ons kindje en dat was voldoende:)
    Misschien omdat je 50 pampers per dag ververst als kinderverzorgster ipv bv 5 bij je eigen kindje.. geen idee:p
     
  14. Samvs86

    Samvs86 Actief lid

    19 sep 2011
    430
    0
    0
    Ik heb ook cmv en moet nu wachten tot de igm antistoffen negatief zijn.
    Zwanger worden/ zijn bij primaire infectie kan wel degelijk gevaarlijk zijn. 50% kans om het door te geven aan je ongeboren kind.
    Bij reactivstie (het blijft namelijk altijd in je lijf) is die kans nog maar 1%.
    Wij nemen dus zekere voor onzekere en wachten tot mijn bloedwaarden in orde zijn.
     
  15. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.534
    1.550
    113
    Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook in aanraking geweest met het cmv virus, ik heb er toen destijds veel over uit gezocht. En ik begrijp eigenlijk niet waarom er in Nederland zo weinig mee gedaan wordt, want ik heb toch hele vervelende dingen gelezen tgv het CMV virus. In België is dat toch een stuk beter geregeld volgens mij. Daar testen ze je sowieso. En doen ze een stuk voorzichtiger met medewerkers van een kinderdagverblijf.
    In Nederland worden 1 op de 200 baby's geboren met aangeboren CMV, ik vind dat best veel. Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking heeft de ziekte al gehad. Dus zoals eerder werd aangegeven dat bijna iedereen het al heeft gehad, dat is niet waar.
     
  16. Emily27

    Emily27 Fanatiek lid

    14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik had er voor dat artikel ook nog nooit van gehoord! Maar ja, handen wassen na het verschonen doe ik altijd al, ook na een plasluier. Dus dat zit wel goed. En dat bestek enzo, tsja, ik eet meeeeestal van mijn eigen bestek. Maar dochter wil ook vaak zat iets wat ik heb aangeprikt met eigen vork enzo, en inderdaad, die natte kusjes! Nou die ga ik dus echt niet laten hoor :).
    Ik heb alle normale kinderziekten volgens mij wel gehad, 5e ziekte, waterpokken, etc, ik heb overal de antistoffen voor. Dus ik ga er maar vanuit dat ik dit ook ooit wel heb gehad! En goed handen wassen blijf ik doen, sowieso net wat frisser ;).
     
  17. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik woon in Zwitserland. Bij alle vier mijn kinderen is er standaard op getest. Bij no 4 bleek ik het virus te hebben doorgemaakt (gelukkig tussen no3 en 4 in dus). Mijn gyn heeft me daarvoor bij elke zwangerschap steeds gewaarschuwd om niet van dezelfde lepel te eten en goed handen te wassen na het verschonen.
    Het is me sowieso opgevallen dat sommige dingen in het buiteland veel meer worden onderzocht dan in NL (denk ook aan StrepB), en dat terwijl in NL vaak wel zo moeilijk wordt gedaan over voedingsmiddelen. Hier in Zwitserland laat iemand zijn kaas(fondue) etc staan tijdens de zwangerschap.
    Ik heb dat zowel in NL als hier vaak besproken met mijn gynaecoloog waarom, vaak zo ogenschijnlijk simpel, onderzoek niet wordt gedaan terwijl de gevolgen enorm zijn. Het draait uiteindelijk allemaal om geld helaas.
     
  18. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.534
    1.550
    113
    Jammer, want het lijkt me toch da de 1000 kinderen die jaarlijks met CMV geboren worden, toch de staat ook een hoop geld kosten.
     
  19. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ja dat is het akelige. In andere landen hebben ze daar dus wel geld voor (over). De neef van mijn man heeft in Nederland zijn eerste kind meteen na de geboorte verloren aan een Strep B infectie. Daar wordt hier gewoon met 37 weken standaard op getest. Aan mij werd het zo uitgelegd dat er zo weinig baby's daaraan sterven na de bevalling dat dat in NL niet opweegt tegen de kosten van standaard (preventief) onderzoek. Ik vind dat op z'n minst een verdrietige zaak.
     
  20. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Stond laatst ook een stukje over in de krant: in
    Nederland zijn veel vrouwen doodsbang voor listeriose en laten van alles aan etenswaren staan, terwijl dat echt een zéér zeldzame besmetting is en het aantal doden daardoor nog veel kleiner is. CMV daarentegen is getalsmatig een veel groter probleem, maar de screening daarop kost inderdaad geld, terwijl voedingsadviezen gratis zijn.
     

Deel Deze Pagina