Witte (kalk) vlekken van natuursteen krijgen?

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 28 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Zowel in de badkamer als in het toilet hebben we natuursteen onderdelen. Een wastafel en de rand waar de douchecabine op staat enzovoort. Beide zijn nu na een paar jaar echt al super lelijk. Waarschijnlijk heb ik niet de goede schoonmaak producten gebruikt en is het uitgebeten. Het lijken wel kalkvlekken.. Ik heb ook al op google gekeken en al wat dingen geprobeerd. Valt hier nog iets aan te doen om de vlekken weg te krijgen?

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    W5 anti kalk spul al geprobeerd van de Lidl? Werkt hier goed, maar wel bijhouden!
    Staat op: recommended by Hans Grohe.

3. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Ik wil zelf nooit meer natuursteen in de badkamer. Na een week kwam er al een witte waas over. Door het gebruik van diverse schoonmaakmiddelen is het er niet beter op geworden. Wat ik ook probeer, het komt steeds terug.
    Om de tegels (een tijdje) mooi te krijgen schrob ik het met glansspoelmiddel. Daarna maak ik het droog en wrijf ik het in met olie. Dit ben ik ooit tegengekomen tussen 'oma's tips'.

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    op kalkplekken (denk aan voegen oid) kan je met een sepia steentje aan de gang dat haalt de kalk weg maar laat je tegels met rust. Gebruiken ze ook op grafstenen om t weer netjes schoon te maken. Gewoon te vinden bij de dierenspullen (is dat steentje wat je ook in een vogelkooitje hangt). Of dat op natuursteen ook werkt weet ik niet. Ik vrees dat je chemicalien de boel aangevreten heeft en dat je dat niet meer wegkrijgt. Allicht nog een tegelboer die je t voor kan leggen die nog een tip heeft dat je je boel kan redden. Of die tip hierboven met glansspoelmiddel proberen op een stukkie en even aankijken hoe dat zich houd na een week.

Ik hoef ook echt geen natuursteen meer, het zat hier al in t huis en die badkamer is net 4 jaar oud dus slopen gaat me nu nog te ver.

Maar t eerst volgende wat er in komt is reinigbaar met bleekwater en een luiwagen. Man heeft hardnekkige voetschimmel issues en natuursteen vloertegels...ieuw ieuw ieuw. Ik douche op slippers en mn dochter idem.

5. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113

Het lijkt op kalk en is het vast ook. Maar waarschijnlijk is het juist ontstaan door het gebruik van 'anti-kalk' producten, natuursteen schijnt daar niet tegen te kunnen.

merah en Ysabella vinden dit leuk.
  6. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ga ik proberen! Ik heb wel al eens een vaatwastablet opgelost en daarmee geschopt, maar tevergeefs..

7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Tsja, als je geen waterontharder hebt ontkom je helaas niet aan kalk. Wij hebben zwarte(!) natuurstenen wasbakken. In de badkamer gezoet Graniet en beneden weet ik eigenlijk niet. Het aanrecht is van graniet (antraciet) en de wasbak zelf weet ik niet exact. Daar zit wel nog een iets ander laagje overheen omdat ik natuurlijk tijdens het koken niet continu die wasbak uit kan/wil nemen. Ook met kleine kinderen ontkom je er soms gewoon niet aan. Er moet gewoon geleefd kunnen worden.

Wij drogen de wasbak na elk 'normaal' gebruik echter wel direct uit en eens in de 2 weken zie je idd toch een kalk waasje ontstaan en gebruik ik dat W5 spul van de Lidl (€0,99) en onze wasbakken zien er nog prima uit. Ik schrob dus niet overmatig(!) en gebruik een mild middel.

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Voor tegels overigens geen tips. Wij hebben geen tegels in de keuken en ook geen tegels in de badkamer. Enkel in de douche zelf (inloopdouche). Daar hebben we matte marmerlook tegels (dus geen echt natuursteen) en na elke douchebeurt trekken we de tegels gewoon bij en drogen we de tegels na met een handdoek. Zo gedaan en omdat ze mat zijn, zijn eventuele druppels die toch blijven zitten niet te zien. De zwarte kranen drogen we ook direct af.
    De douche maken we wel gewoon schoon met iets van badkamer reiniger. Zolang je niet 3x per week met zeer agressieve bijtende middelen in de weer gaat en je de boel bijhoudt moeten normale tegels daar gewoon tegen kunnen.

Alleen wil ik nog even azijn proberen tussen de groeven van de douche slang want dat zijn gewoon wat lastigere plekjes.

9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    En nu met die dikke buik heb ik lekker een excuus om man te vragen de douche bij te trekken of na te drogen haha. Dat lukt me echt niet meer. Of we douchen gewoon direct na elkaar. Dat is ook praktisch aangezien ik er gewoon niet zelf meer bij kom.. heel erg :cool:

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    #10 Jo79, 28 jul 2021
    Laatst bewerkt: 28 jul 2021
    Oh, irritant is dat hè? Had ik ook in de badkamer in een huis wat we gekocht hadden met natuursteen.
    Voor de verkoop en de foto's heb ik alles met olie ingesmeerd, dan viel het niet op.
    Verder nooit meer natuursteen genomen in de w.c. of badkamer.

Bij ons nieuwbouwhuis werd bij de oplevering trouwens geadviseerd om de natuurstenen vensterbanken met bijenwas in te smeren. Zou ook beschermen tegen vlekken enzo.

Bedenk me dat ik ons granieten aanrecht soms wel snel met ontkalker schoon maakte, echt heel kort naast de kraan en snel weghalen, dat bleef wel mooi.

11. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Iemand al eens geprobeerd om het weg te schuren?

Deel Deze Pagina