Stoppen met roken door middel van een cursus?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door bosi333, 21 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Stoppen met roken door een cursus?

1. Nee, dat doe ik liever zelf

2. Ja, maar alleen als het niet te duur is

3. Ja, ik heb er alles voor over om maar te stoppen

4. Anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Zouden jullie daar voor kiezen?

2. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Anders.

Voor mezelf was 't niet nodig, ik ben "gewoon" zelf gestopt. Voor een ander: als het helpt vooral doen!

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Nee ik had het ook niet nodig, ik kon het zelf. Maar als andere mensen er wel iets aan hebben: waarom niet! Alleen vraag ik me wel af hoe effectief zo'n cursus is..

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    puur op eigen wilskracht werkt het best

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja, maar zou een cursus volgen juist geen extra stimulans kunnen zijn?

6. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    En dan de cursus de schuld geven als het weer niet lukt?
    Ik denk dat iedereen gewoon kan stoppen, volgens mij zit zeker 90% van de verslaving tussen de oren. Ik ben zelf ook op eigen kracht gestopt toen ik zwanger bleek (na 19 jaar roken) en ik had er psychisch wel last van (super chagerijnig), maar lichamelijk heb ik geen enkele afkickverschijnsel gehad.

7. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    niet iedereen is hetzelfde muiz.

Dat jij zelf kon stoppen is hartstikke mooi, maar vergelijk jezelf niet met andere in die zin van Oh maar ik was ook verslaafd en ik kon ook stoppen dus jij ook.

Want op die manier kan iedereen wel gaan roepen ik ben bevallen zonder verdoving, dan kan jij het ook.

ander verhaal maar kern is hetzelfde. De een kan meer pijn verdragen dan de ander, de 1 heeft meer wilskracht om bijv. met roken te stoppen dan de ander.

de 1 zet door, daar waar de ander allang al is opgehouden. roken is niet voor niets een verslaving zoals ook alcoholisme - drugsgebruik een verslaving is. als het zo makklijk zou zijn te stoppen zoals men wel eens verondersteld zouden de instellingen niet propvol zitten en ellenlange wachtlijsten hebben.

wat zeg ik, dan zouden die instellingen niet eens nodig zijn.

8. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Dat zeg ik helemaal niet, ik bedoel alleen maar dat je het ook eerst beter zelf kan proberen. Misschien verbaas je jezelf wel ;) .

Ik vind cursussen persoonlijk niet echt wat. Als het mij niet gewoon gelukt was had ik waarschijnlijk acupunctuur of wat anders geprobeerd.

En als het zo makkelijk zou zijn had ik echt niet 19 jaar doorgerookt hoor. Maar ik blijf erbij dat een rookverslaving voor een groot deel tussen je oren zit. De lichamelijke verslaving is kleiner.

Ik zal de laatste zijn die zal oordelen of iemand wel of niet kan stoppen met zijn verslaving. Ik denk dat dat verkeerd is overgekomen.
    Alleen zo'n cursus zie ik zelf het nut niet zo van in en ik denk dus dat als je dan weer begint je de cursus de schuld geeft ipv jezelf.

9. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    Ok muiz, dan begreep ik je ff verkeerd :)

Ik heb mezelf in ieder geval niet verbaasd de keren dat ik probeerde te stoppen. Ik zal wat dat betreft wel te zwak zijn denk ik, net zoals vele andere die het niet gelukt is, zelfs niet tijdens de zwangerschap.

Ik ben ooit ook eens bij een acupuncturist geweest, en zelfs dat heeft niet geholpen, het heeft geld genoeg gekost maar jammer genoeg niet het resultaat wat ik graag zou hebben gewild.

En tja je geeft zelf aan dat je zelf ook 19 jaar bent door blijven roken, maar ik ben het volledig met je eens dat het roken vooral en voornamelijk voor een groot deel tussen je oren zit. Het is een routine, en ingebakerd iets waar je niet zo 1-2-3 vanaf stapt. Het enige wat ik altijd jammer vindt te lezen zijn de reacties van sommige mensen (ex-rokers) die zeggen dat je wel moet willen e.d. of de reacties van ex rokers die zeggen dat zij ook zo verslaafd waren en dat het moeilijk is geweest maar dat het hen ook gelukt is, met andere woorden als het mij gelukt is, moet het jou ook lukken, maar zo werkt het gewoon niet.

Ik zie ook niet zoveel nut in zo’n cursus trouwens hoor, maar wat voor mij niet werkt, misschien wel weer voor een ander. Ik heb ook die pleisters gebruikt, en behalve dat ik daar doodziek van werd en ook geld genoeg heeft gekost heeft ook dat niets geholpen.

De 1 is de ander niet, het zou alleen fijn zijn als mensen die wel gestopt zijn met roken, andere eens wat meer in de waarden zouden laten en ze niet altijd de grond in proberen te trappen.

En daar bedoel ik jou niet mee hoor, heb ook verder niemand in gedachte, maar er zijn zoveel topics geweest over roken voor-tijdens-na de zwangerschap, roken in het algemeen weet ik veel hoeveel topics over roken, en altijd zie je weer die “kijk eens hoe goed ik ben geweest, duw me een veer in de bips’ reacties voorbij komen waarin men niet kan nalaten te vertellen hoe zwaar en hoe trots ze zijn op zichzelf en andere nog een trap nageven dat ze niet genoeg doen of nog erger niet genoeg van hun kind houden etc etc etc omdat ze nog roken.

Tis mooi dat die cursussen er zijn, tis mooi dat er acupunctuur is, tis mooi dat er pleisters zijn, maar voor vele is het enkel geldverspilling geweest (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) :)

10. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Lees het boek de Opluchting van Geurtz. Laat zien dat roken echt tussen de oren zit qua verslaving. En dat het helemaal niks met je doet behalve meer stress leveren.

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    pijnverdraging vind ik niet te vergelijken met een verslaving als roken, dat is totaal geen vergelijk

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja iets werkt bij de 1 wel en de ander niet.

Een cursus is misschien meer iets voor mensen die al eerder hebben geprobeerd te stoppen als ik het zo lees.

Misschien als je zwanger bent is de noodzaak of de wil sterker als dan je alleen met je zelf rekening hoeft te houden.

13. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    tja dan verschillen we daarin van mening.

er wordt vaak gezegd, ik ben gestopt, en het is moeilijk geweest. met andere woorden als ik het kan, kan jij het ook.

zo is het ook met een bevalling vindt ik. De 1 kan het aan zonder verdoving daar waar de ander het niet red zonder pijnstilling.

zo ook met roken, de 1 red het zelf zonder hulpmiddelen omdat hij of zij het wel aankan, en de ander niet.

Vandaar ook de vergelijking, wie bepaald of iemand iets wel of niet zou moeten kunnen. Want zo doet men het dus wel vaak overkomen.

Dus ik vindt het wel degelijk eenzelfde vergelijking zij het in een andere strekking en anders van aard.

14. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Bij mij heeft het dus duidelijk wel meegespeeld dat ik zwanger was. Het niet meer verantwoordelijk zijn voor alleen mezelf en het gevoel dat als er iets mis zou zijn met de baby en dat zou mijn schuld zijn (het roken), dan zou ik mezelf dat nooit vergeven.
    Maar ik oordeel verder niet over een ander, iedereen die wel doorrookt moet dat zelf weten. Ik heb 2 collegaatjes die zwanger zijn en ook niet kunnen stoppen, dan ga ik echt niet met mijn vingertje lopen wijzen hoor.

Ik heb roken altijd lekker gevonden en ik zal ook niet zeggen dat ik het echt nooit meer zou doen. Heb alleen gezegd dat de tijd dat de beeb nog in mijn buik zit, ik niet meer zal beginnen. En als ie eenmaal geboren is zal ik niet in zijn bijzijn roken als ik weer besluit te gaan roken.
    Voor mij scheelde het ook dat mijn partner vorig jaar al was gestopt. Ik denk als die nog had gerookt, dan had ik ook veel meer moeite gehad om te stoppen of dan was het me ook niet gelukt :oops: .

En ik denk dus ook dat het voor iedereen verschillend is op welke manier die wil/kan stoppen. Voor mij was het een knop omzetten in mijn kop, maar aan ander gaat onder hypnose of aan de pleisters of weet ik veel wat.
    Iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil, alleen een cursus zie ik zoals ik al eerder zei niet zo zitten ;)

Deel Deze Pagina