eiwit in urine

Discussion in 'Gezondheid' started by Wendy333, May 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wendy333

Wendy333 Lid

Feb 3, 2009
    25
    0
    0
    Hoi meiden,

Omdat ik veel vocht vast houd en soms wat misselijk ben en regelmatig sterretjes zie, ben ik van de week even naar de ha geweest om de bloeddruk te laten controleren. Daar bleek dat de bloeddruk goed was. Ik moest ook even een plasje doen, uit de urine bleek dat er wat eiwit in zat.

Volgens de ha moest ik me echter nog geen zorgen maken, maar mezelf wel goed in de gaten houden. Als ik zwangerschapsvergiftiging zou krijgen, zou ik me vanzelf wel heel ziek gaan voelen, aldus de ha.

Toch vertrouw ik het niet helemaal. Kijk ik op internet, dan zie ik dat er geen eiwit in de urine hoort te zitten. Heeft er iemand ervaring mee, of zijn er meiden met adviezen?

Ik hoor het graag!

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bij mij zeiden ze dat er te veel eiwit in mijn urine zat omdat ik te weinig dronk. Ik was gewoon uitgedroogd, waardoor mijn urine te geconcentreerd werd...

Waarom er wel/niet eiwit in je urine hoort te zitten weet ik niet. Misschien kun je het even met je VK bespreken, maar als je HA en VK zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken, zou ik dat ook niet doen.

3. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Hoi,

Ik zou als ik jou was morgen even bellen met je VK.
    Vragen om een nieuwe eiwit test bij haar en bloeddruk controle.
    Eiwit in je urine mag niet, dat betekent een slechtere werking van je nieren en evt lever.

Dit icm met een hoge bloeddruk, sterretjes zien, vocht vasthouden kan een vorm van zwangerschapsvergifitiging zijn.

Als je bij je VK ook test op eiwit in je urine, en je hebt een hoge bloeddruk en je andere klachten, bestaat er een grote kans dat je voor controle (urine, bloed en bloeddruk) naar t ziekenhuis moet. Zij bepalen dan wat er verder gaat gebeuren

Ikzelf had pre-eclampsie, en dus zwangerschapsvergiftiging, moest hierdoor ingeleidt worden (ik was al over de 39 weken zwanger). Omdat je, als je dit hebt, je het verder kan ontwikkelen naar het HELLP syndroom en dit gevaarlijk is voor het leven van jou en je ongeboren kind, wordt het sowieso een medische indicatie en dus moet je dan in t ziekenhuis bevallen en sta je onder strikte controle, als je al niet opgenomen wordt.

Sterkte en succes!

4. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    nou ik had ook zw vergiftiging en ben ook met 39/5 weken ingeleid. Maar ik voelde me absoluut niet ziek. Bij een routine afspraak bij de verloskundige kwamen ze erachter dat er TE veel eiwit in de urine zat. Moest acuut ingeleid worden. Dus je hoeft er echt niet ziek van te zijn.

5. Wendy333

Wendy333 Lid

Feb 3, 2009
    25
    0
    0
    Dank voor jullie reactie's!
    Echt gerust gesteld ben ik nog niet. Morgen toch maar even met de gyn bellen waar ik onder controle ben. Voel me vandaag ook een beetje lamlendig, maar heb ook een slechte nacht achter de rug.

6. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

Jun 18, 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Bij mij zat er ook wat eiwit in, spoortje noemen ze dat...omdat het minimaal was, maar de vk zei dat het waarschijnlijk gewoon afscheiding geweest is. Bloeddruk was altijd goed en verder geen klachten..

7. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

Apr 23, 2008
    2,758
    1
    36
    Ik ging voor een routine controle naar de vk in het ziekenhuis en kreeg daarna te horen dat er een spoortje van eiwit in mijn urine zat. Ik mocht gewoon naar huis en moest de week erop terugkomen. Een week later weer alles gecontroleerd en toen moest ik opgenomen worden omdat er echt teveel eiwit in zat en icm de hoge bloeddruk dat dus op pre eclampsie wijst. Ik voel me overigens ook niet echt ziek. Houd wel veel vocht vast en heb daardoor soms hoofdpijn maar dat is het eigenlijk.

8. zeeland

zeeland Actief lid

Oct 1, 2007
    119
    1
    0
    hoi!

was laatst bij huisarts; bij mij ook 'iets' eiwit in mn urine, 2e controle weer niks, 3e potje weer wel. Verder geen klachten wat op ZV lijkt, bloeddruk etc. zijn goed. Mn VK zegt dat er mensen zijn die standaard iets eiwit in urine hebben, en dat dat niks bijzonders hoeft te zijn. Moet elke controle potje meenemen om te zien of niet erger wordt.

voor je eigen gemoedsrust gewoon regelmatig laten testen, maar zolang je geen dikke enkels & lippen krijgt, of hoge bloeddruk en pijn op de borst, schijnt er niks aan de hand te zijn.

groetjes uit zeeland!

9. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Er kan idd een spoortje eiwit in de urine zitten, dit gebeurd meestal omdat je ook afscheiding hebt. Om de urine zo schoon mogelijk te houden zou ik de volgende keer "gewassen" plas geven, dat wil zeggen "eerst ff kort plassen, dan met een watje de boel schoonmaken, dan beetje in het potje plassen en dan uitplassen" dan heb je minder kans op eiwit door afscheiding in de urine.

En je hoeft je niet altijd ziek te voelen bij pre-eclampsie. Vaak heb je wel wat "vage" klachten die gewoon ook bij de zwangerschapskwaaltjes horen. Hierdoor merken veel vrouwen het pas later bij een toevallige controle. Diegene die echt al heel ziek hiervan zijn die worden vaak ook wel opgenomen omdat het dan geen "lichte" vorm meer is.

Waarschijnlijk zal je gyn nu ook wel elke keer je laten plassen. En bij twijfel gaan ze bloed afnemen.

Pre-eclampsie hoeft niet over te gaan naar HELLP, HELLP is een verwant ziektebeeld wat naast PE optreedt of soms zelfs zonder PE. De "overtreffende" trap is Eclampsie, en nee dat wil je ook niet krijgen hoor... maar gelukkig zijn er niet zo heel veel vrouwen die dat krijgen.

@Zeeland, ik weet dat je probeert gerust te stellen, maar helaas kan je ook zonder de "bekende" symtomen toch een of andere vorm van zwangerschapsvergiftiging hebben.

En daarnaast zijn natuurlijk de symptomen ook vaak standaard zwangerschapskwaaltjes (meestal zelfs) dat maakt het ook zo ingewikkeld.

Share This Page