Tijdens mn pubertijd heb ik te horen gekregen dat ik het hypermobiliteitssyndroom heb. Gelukkig niet in hele erge vorm, maar voornamelijk in mn heupen (snel uit de kom) en ik kan mn polsen in een houding zetten die ander niet kunnen Weinig klachten dus, maar in mn pubertijd wel behoorlijk last gehad van mn heupen, trap lopen ging haast niet, van de 13 treden ging mn heupen 12x uit de kom...schoot gelukkig gelijk weer terug, en anders kon ik dat zelf. met veel sporten en fysio ben ik hier volgens mij aardig overheen gegroeid en ik heb ik de laatste jaren weinig tot geen last er meer van. Maar nu.... Ik ben 9 weken zwanger en sinds een week weer pijn in de heup, 1 kant, rechts...en vooral bij het opstaan, wanneer ik eenmaal op gang ben valt het wel mee qua pijn en doorzakken maar toch voel ik het de hele dag. Gewoon een blessure?? Al BI?? Of HMS die weer opspeelt?? Wie heeft ervaring met HMS en zwangerschap? Hoe is het bij jullie gegaan? En denken jullie dat ik nu al aan zou moeten kloppen bij de arts/fysio??
toevallig heb ik gewerkt met kinderen met oa HMS. Als zij er meer last van hadden dan normaal werd de ouders altijd aangeraden even (extra) langs de fysio te gaan. Als ik jou was zou ik gewoon naar de fysio of arts gaan, uitleggen hoe het zit, dat je zwanger bent etc. Je lichaam veranderd, je lichaamshouding, je omvang en gewicht. Je heupen zullen heel wat te verduren krijgen. Beter optijd een afspraak dan te laat als je amper meer kunt lopen
Ik ben hypermobiel, maar dan vooral in de knieën, ellebogen, polsen en schouders. Hier de laatste jaren de klachten juist meer geworden dus werd mij al gezegd dat ik met een 2e zwangerschap er meer last van zou kunnen hebben. Tot 26 weken zwangerschap vrijwel geen klachten gehad. Enkel mn knieën die het toenemende gewicht even wat moeilijk aan konden. Maar nu al 2 weken veel pijn bij het bekken. Is acuut op komen zetten zonder enige aanwijzingen. Vanaf volgende week dus ook opeens deels in de ziektewet hierdoor. Of het werkelijk komt door de HMS weet ik niet, maar de bekkenfysio gaf wel aan dat dit het proces waarschijnlijk heeft versneld.
Ik ben ook hypermobiel. En had al wel verwacht bekkeninstabiliteit te krijgen tijdensmijn zwangerschap. Dat het al met 12 weken begon had ik niet verwacht. Meteen fysio geregeld bij een speciale bekkenfysio. En redelijk goed mijn zwangerschap doorgekomen. Het zou dus goed kunnen dat je al bekkeninstabiliteit hebt. Maak een afspraak met een bekkenfysio. Als je op tijd begint kan dat een hoop schelen
Ik zou zeker aan de bel gaan trekken. Ik heb zelfs ook HMS/EDS en ik zat voor de zwangerschap al in rolstoel voor buitenshuis hierdoor. Beginsituatie is dus wel anders maar ik lig al 4 maanden plat. Je bent al weker dan anderen en door de zwangerschapshormoon kun je nog weker worden. Er zijn er genoeg die er niet super veel last van hebben met HMS maar er zijn ook vrouwen die er heel veel last van hebben. Ik zou dus zeker op tijd aan de bel trekken. Soms kun je met bepaalde oefeningen en leefregels (bepaalde houdingen niet aannemen bijv.) heel veel ellende voorkomen. En zeker met heupluxaties in het verleden zou ik heel voorzichtig zijn.
Zeker aan de bel trekken! Hier ook iemand met EDS, kindjes zijn 1.5 en 2.5 en over een paar maanden begint mijn revalidatie-traject pas... Je kunt een hoop ellende voorkomen als je er vroegtijdig bij bent!