Hoi, Mijn zoontje van net 5 gaat naar een katholieke basisschool waar hij het op zich naar zijn zin heeft maar het loopt niet helemaal lekker. Ik zal het proberen uit te leggen, hoop dat jullie naar mijn verhaal willen luisteren. F. is een gevoelig en slim jongetje, ook wel onzeker en zachtaardig. Een onwijs lief ventje, maar op school weten ze simpelweg niet zo goed wat ze met hem aan moeten. Hij is heel blij en vrolijk maar zijn werkhouding blijkt niet goed (genoeg) te zijn volgens de juffen. Ook laat hij op school totaal niet zien wat hij thuis wel doet. Ook vindt hij wat moeilijk aansluiting met de andere kinderen, maar hij lijkt van dit alles geen last te hebben. De kindjes in de klas vinden hem ook lief en hij wordt niet geplaagd gelukkig. Ik vind het met name belangrijk dat hij een blije en vrolijke kleuter is die graag speelt en vooral heel veel fantasie heeft, en dat is zo. Maar ze moeten dus blijkbaar nu al mee in een keurslijf waar hij niet aan lijkt te kunnen voldoen. Hij is nu ook 2 keer geobserveerd door een externe AB'er en daar krijgen we in begin februari het verslag van middels een afspraak met de AB'er en de juffen. Het is duidelijk dat met name één van de juffen niet zo goed weet hoe met F. om te gaan. Ik ben heel benieuwd wat hieruit komt, maar ik merk aan mezelf dat ik me ook aan het irriteren ben, het lijkt wel of elke dag van F. op school naast een meetlat wordt gelegd. Hoe heeft hij het gedaan ,wat heeft hij gedaan? Etc. etc. Laat het duidelijk zijn dat ik ook wel zie dat F. op sommige vlakken een bijzonder kind is, maar is bijzonder bij voorbaat anders en moeten ze hier op deze leeftijd al zo mee omgaan? Als je ziet welke stappen hij de afgelopen jaren al heeft genomen, hij maakt grote sprongen. Ik begin zelfs te twijfelen of hij wel goed zit. Zijn er moeders (of vaders) die ervaring hebben met het switchen van onderwijs tijdens de basisschool periode? Ik tijfel zelf omdat ik structuur en regelmaat erg belangrijk vindt voor F. en hij heeft deze zekerheid ook nodig. Ben bang dat het al snel te "vrij" wordt. Kortom, wat zijn jullie ervaringen? Ik zit er erg mee in mijn maag, dacht dat de kleuterperiode een onbezorgde periode zou zijn, niet dus! Bedankt alvast voor jullie reactie.
Lastig.. Ze maken op deze leeftijd nog zo'n (sociale/mentale) ontwikkeling door. Mijn oudste zit nu in groep 2, en laat op school veel minder zien dan daar. Maar als hij het eenmaal kan, dan is het op school ook goed. Zij het met een paar weken/maanden vertraging.. Hij zit nu op montessori onderwijs. Redelijk vrij dus, maar veel structuur in de organisatie. Dus sociaal is het redelijk voorspelbaar. en de lesmaterialen mag hij zelf kiezen. Nu in groep 2 wel eerst een moeilijk werkje, en sinds de kerstvakantie ook iets uit de taalkast, omdat taal en rekenen wel erg uit elkaar ging lopen. Dat is voor groep 3 niet zo handig. Maar alles in overleg, en zonder gemopper van mijn zoontje. Maar hier is de juf ook niet bezorgd, ze ziet wel dat hij sociaal wat minder vaardig is soms, of soms wat makkelijk is. Maar dat pakt ze goed op, stuurt bij waar nodig. En ook bij ons ouders benadrukken dat elk kind anders is, en hij er echt wel komt. Dus hier nergens een meetlat, eerder bij ons dan bij de juf Nu deze week de cito gehad, en daar scoort hij ook gewoon goed op. Dus het loopt wel. Hier is de katholieke school ook strikter, werkt prima voor kindjes die de stuctuur nodig hebben, en gemiddeld tot iets slimmere leerling. Maar als je naast het patroon loopt, is het daar soms lastig om aan de verwachtingen te voldoen. Dus daar heb ik mijn kind bij voorbaat al niet heen gedaan. De andere school (openbaar) in de buurt heeft juist weer weinig verwachtingen, waardoor veel leerlingen op een laag nivo toch doorgaan naar de volgende klas, waar ze weer extreem hun best moeten doen. En een jaartje doubleren misschien niet erg was geweest. En bij beide scholen begint het bij de kleuters al, maar wordt het naar de hogere klassen toe nog erger. Dus in jou situatie zou ik misschien eens rondneuzen. Al kan overstappen soms ook een jaar school kosten door het opnieuw wennen..
beetje herkenbaar. mijn dochter nu ook 5 had vorig jaar een rot jaar op school. haar juf was zwanger en had dr kindje verloren , ze had toen 2 juffen waarvan ze met 1 totaal niet over weg kon , na een paar maanden kwam dr juf weer terug en toen ging het super , alleen juf raakte weer zwanger en moest nood gedwongen stoppen met werken en waren we weer terug bij af omdat ze nu 3 verschillende juffen had in de week. ze kon zich niet uiten hoe ze zich voelde, huilde ook veel. nu in groep 2 gaat het super heeft een andere juf die er alle dagen is. zijn er op de school van jou kindje meerdere kleuter groepen? anders zou je kunnen over wege hem naar een andere klas te doen ipv van school te veranderen
Ik lees dat je zoontje zich fijn voelt op school. Hij zit er nu zeker een jaar, hoe ging het in het begin? Ik krijg namelijk het idee dat jij er vooral mee zit en niet je zoontje. Tuurlijk is het frustrerend als je weet dat hij meer kan dan hij laat zien, maar ik denk dat het belangrijk is daarom met de school te overleggen hoe ze er wel uit kunnen halen wat hij kan. Misschien kan jij de juf tips geven over de omgang met je zoontje, wat werkt bij jullie bijv goed wat op school niet goed gaat. Ik zou eerst eens afwachten wat er uit de observaties komt.
ik heb helemaal geen ervaring met wisselen of met school. mijn zoon is 3 jaar. maar als ik je verhaal lees denk ik dat jij al denkt dat deze school niet de juiste school is voor je kindje. als ik dat dacht over school of psz etc zou ik dus wel naar een andere school gaan. misschien is vrijeschool wel iets voor je zoon?
onze dochter is ook gewisseld van school... maar niet omdat het niet goed ging, maar door een verhuizing naar een andere stad.. zij zat voorheen op een montesori school... ze had het reuze naar haar zin daar... vond het dan ook erg moeilijk om uit te leggen dat ze daar af moest en naar een nieuwe school zou gaan. na de zomervakantie van vorig jaar is ze op haar nieuwe school begonnen. heel ander onderwijs... een katholieke basisschool.. ook hier heeft ze het onwijs naar haar zin! geen problemen gehad met de overgang. misschien ook omdat de zomervakantie ertussen zat... ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes en gaat elke ochtend graag naar school.. ze doet ook goed haar best zeggen haar juffen... jonge kinderen zijn heel flexibel hoor! montesori is namelijk heeel wat anders dan het onderwijs dat ze nu volgt. eerder was ze best vrij en werden ze heel snel zelfstandig gemaakt. de groten helpen de kleintjes. en alles moeten ze zelf doen en oplossen. mijn man vond het bij nader inzen niet echt een geweldige school en is dus blij dat ze daar af is. daarbij zat onze jongste op de psz in di school. en ik kreeg het advies dat zij niet echt een montesori kindje was. ze heeft meer structuur en duidelijkheid nodig. meer uitdaging. dus dan zat ik met 2 kindjes en 2 verschillende scholen. het verhuizen heeft dat mooi opgelost maar toch vind ik het heel jammer dat ze daar niet meer naar school gaat... het was zo'n gezellige fijne school. kleinschaliger dan haar nu huidige school. maar de uitstroom van deze school ligt veel hoger. bij het montesori is de uitstroom meer de kant op van de vrije beroepen, zoals kunst, dans, creatief... wij zien onze meiden toch liever een goed vak leren... dus al met al.... goed afgelopen hier!
Dankjewel voor jullie reacties! Het is zeker niet zo dat ik bij voorbaat de school niet leuk vindt of me daar niet thuis voel, het gaat alleen niet zo goed daar dus ik twijfel of de keuze voor ander soort basis onderwijs wellicht een optie zou zijn. Maar er lijkt nu toch wel meer aan de hand te zijn, we gaan het proces van testen in omdat mijn zoontje toch wel veel tekenen van asperger vertoont dus dat is best heel heftig! Maar goed, daar ga ik een nieuw topic over starten vanwege ervaringen. Voor nu gaat het goed op school, hij kan sinds de kerstvakantie goed mee, en met in het achterhoofd houdende dat er wellicht meer aan de hand is, laten we de school even voor wat het is en richten we ons op kijken wat er met onze knul aan de hand is. Groetjes
Als ik dit lees, zou ik je in ieder geval aanraden eens te kijken naar een school die volgens de Dalton-methode werkt. Niet iedere school zet dit meteen in de naam of visie, maar vaak lees je dit later in de schoolgids etc. wel terug. Dat is namelijk heel veel structuur etc. Mijn zoontje gaat hier ook naar toe.