Onze dochter van 9 weken heeft allemaal witte schilferplekken op haar hoofd zitten. In het begin dacht ik dat de 'berg' zou komen, maar het lijkt in de verste verte niet op de berg die onze oudste dochter heeft gehad. Deze plekken schilferen heel erg, waardoor ze die schilfers dus allemaal in haar haar heeft hangen. Het is echt roos, maar dan met grote schilfers. Ik heb het al een paar dagen ingesmeerd met olie om het vet te houden, maar dat blijft dan 1 dag en daarna schilfert het weer. Het gaat met de olie dus niet weg. De huid lijkt na het insmeren wat rood en bobbelig. Herkent iemand dit?
Nee dat denk ik niet, want mijn oudste dochter heeft wel berg gehad en daar leek het nu totaal niet op. Het schilfert ook veel te veel om berg te zijn en daarnaast is het echt droog en niet vettig.
Voor op haar hoofd is het zeker berg. Op de rest van haar hoofd waarschijnlijk dan ook, maar hoe ga ik dat behandelen, want het zit onder haar haar. Echt haar hele hoofd zit vol schilfers. Vaseline gaat dus niet. Hebben jullie tips?
Behandeling Er zijn verschillende mogelijkheden voor de behandeling van berg bij baby's: Wanneer 'savonds het hoofdje wordt ingewreven met olijfolie of babyolie, kan men de volgende ochtend met een ansichtkaart heel makkelijk de schilfers eraf halen. Daarna in bad en het ziet er weer schoon uit. Inwrijven met bijvoorbeeld kamilosan zalf en de berg lost wat op, waardoor men het er makkelijk af kan wrijven. Van het merk Zarqa, die veel producten hebben voor huidaandoening bij volwassene en baby, helpt bij sommigen de baby haarlotion goed, waarmee de berg ook oplost en makkelijk te verwijderen is. Gewone haarlotion zoals van de zwitsal, zitten vaak te veel parfum in, wat weer irritaties kan veroorzaken. De etos verkoopt antiberg-pads, die bij de een wel goed helpen en bij de ander helemaal niet. Een huismiddeltje is het gebruik van olijfolie of zonnebloemolie, maar is vaak wel moeilijker te verwijderen van de huid.
Oké thanks. Ik heb de huid/badolie van Zarqa al een tijdje geprobeerd, maar misschien moet ik daar wat langer mee doorgaan. Het lijkt nu of het daar alleen maar droger van wordt.
Hoi, Mijn zoontje heeft ook hele erge berg (gehad). Je moet er even mee naar de huisarts gaan, dan krijg je een zalfje ervoor met lichte hormonen. Of een met penicilline er bij in. Omdat je zegt dat het rood is denk ik dat het ontstoken berg is en dat had mijn zoontje ook, heel korsterig en daar helpt de penicilline zalf heel goed voor. Je moet dan wel eerst de ergste korsten er af krijgen, anders kan de zalf niet opgenomen worden in de huid, en het hoofdje wassen en dan de zalf er twee keer per dag op. Dus eerst veel olie erop (desnoods tijdens het badje als het haar nat is de olie erop, dan neemt het het beste op), een nacht in laten trekken, met een kaartje er af proberen te halen, de huid dan 12 uur laten rusten en dan met die zalf beginnen. Zo hadden wij het redelijk onder controle. Nu zijn het veelal witte schilfertjes en ook best veel maar ik overweeg nu een druppel antiroos shampoo door de babyshampoo want hier gaat het echt niet vanzelf over. Het komt gewoon steeds terug. Succes,
Jasper had het ook, ik heb toen bij de etos iets gekocht speciaal voor berg. Werkte als een trein. 4 dagen en toen was het weg, nooit meer terug gekomen ook. Ligt bij de etos bij de baby spullen ( hier bij de billendoekjes en bad producten). Het is een blauwig potje en er zitten wattenschijfjes in, die doordrenkt zijn met speciale olie. Voor het slapen gaan goed insmeren, en volgende ochtend er weer uit wassen. Potje was iets van 4 euro, en je doet er heeeel lang mee. Staat ook op het potje: voor berg.
Ja dat zijn anti-berg pads met borage olie, die hebben wij ook en geprobeerd en het helpt even maar sommige baby's hebben niet de standaard berg maar een ander soort sebhorrisch exceem en dan blijf je dus 1 x in de 4 weken het er af proberen te halen met olie en een kaartje. Het blijft dus terugkomen. Roos/berg is gewoon een schimmel en als je er te veel aan peutert kan het ontstoken raken (door bacteriën) en nattig. Dat is bij ons gebeurd en hij is er gewoon gevoelig voor. Ik was zijn haren nooit echt, soms maak ik het een beetje nat dus daar ligt het niet echt aan. Sommige kinderen hebben er meer aanleg voor en dan kan je alles proberen, olie, pads, zarqua haarlotion, vaseline etc etc. maar het blijft terugkomen. De zalfjes van de dokter leken nog het meest te helpen omdat het de schimmel en bacteri groei remt, probleem alleen dat je dat niet weken lang gaat smeren omdat het ongezond is dus.... Charlie
Dames bedankt, ik ga eerst even met de 'gewone' middeltjes aan de gang en blijft het dan nog terugkomen ga ik toch maar eens naar de huisarts.