Roosvicee laxo?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 17 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hey Lady's,

Mijn zoon heeft de afgelopen dagen moeite met zijn stoelgang. Hij heeft dit eigenlijk al sinds zijn geboorte (zwak darmgestel denk ik?).
    Normaal gesproken poept hij elke dag wel 1 of 2 keer. Vaak ook dun (maar dat wijt ik aan tandjes).
    Nu slaat hij een dag over. De dag erna moet hij dan heel hard huilen en komt er eerst een soort van stopje uit, voordat hij pas echt kan poepen.
    Ik kan met niet bedenken of hij iets "anders" gegeten heeft. Heb alleen maar bruinbrood in huis, hij krijgt genoeg fruit en tussendoortjes zijn vooral een doosje rozijntjes, fruit of bijvoorbeeld een rijstwafel of cracotte.

Ik dacht er daarom aan om Roosvicee laxo te proberen? Iemand ervaring hiermee? Of andere tips om het voor mijn mannetje wat gemakkelijker te maken...?

2. wazigsnuitje

wazigsnuitje Bekend lid

12 dec 2011
    855
    3
    18
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter werkte het wel. Zij heeft ook vaker last ervan. Banaan mag ze dan ook niet te vaak en ook rijst stopt.

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    krijgt je kindje voldoende vetten? Dat doet meer voor de stoelgang dan vezels.

En drinkt hij voldoende?

Roosvicee Laxo bestaat uit pruimen, misschien kun je hem pruimen geven als fruit?

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook een kindje die soms wat moeilijk poept.
    Hier werkt spinazie erg laxerend en verder qua fruit geef ik ook regelmatig pruimen of als hij echt moeite heeft wat versgeperste sinaasappelsap
    Verder werkt kiwi ook laxerend, maar dat heeft hij hier nog niet gehad.

Overigens heb ik deze vraag ook een keer bij de huisarts gelegd en zij gaf aan dat roosvicee laxo, zo af en toe, gewoon mocht, als je er maar geen gewoonte van ging maken, bv. standaard 1 beker per dag, maar het gewoon echt gebruiken als het nodig is.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Oké, dit klinkt heel raar. Mijn dochtertje zat ook een keertje heel erg verstopt. Normaal geef ik haar dan wat gedroogd fruit zoals abrikoosjes, maar dit keer hielp niks. Dessertlepel olijfolie hielp ook niet. Toen kwam m'n moeder met iets...

Ze duwde een klein stukje zeep (ja echt!) in haar poepgaatje....
    Binnen 30 seconde kwam alles eruit.
    Ze sneed een klein hoekje van een blokje zeep af.

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,
    bedankt voor de tips!
    Pruimen zijn niet echt in het seizoen dus een beetje moeilijk aan te komen (rijpe pruimen dan). Laxo bestaat inderdaad uit pruimen daarom dacht ik er ook aan:)
    Kiwi weigert hij te eten (hij is nu in een fase dat hij niets "raars" wil eten --> vooral gevoelig voor structuren).
    Sinaasappelsap kan ik inderdaad eens proberen, ik wist niet dat dat laxeren werkt! Ik geef hem dat nooit omdat ik altijd denk dat het te zuur is voor hem.
    Vetten krijgt hij wel binnen (boter op brood, klontje boter door het avondeten). Maar misschien moet ik daar eens beter op letten.
    Drinken doet hij eigenlijk wel genoeg.

Over het stukje zeep: toen mijn zoon nog een baby'tje was en hij moeite had met poepen, toen hielp het om de thermometer te gebruiken (moest sowieso om koorts te meten) en dan kwam alles - Door de stimulatie neem ik aan - er inderdaad uit. Maar zo erg is hij niet verstopt dus daar wacht ik nog even mee :)

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Vroeger gaven ze een baby ook wel eens een vingerhoedje jenever. Om lekker te gaan slapen. Beetje zelfde categorie denk ik.

Ik heb wel roosvicee laxo gegeven toen wij hetzelfde probleem hadden. Nu is de ontlasting weer normaal. Ik vind het een a la minuut-middeltje en geef nu nog een sterk verdund glas om de dag. Ik ben aan het afbouwen. Aan de andere kant kun je meer gaan letten op vetten, wat ik al las. Doe eens een scheutje olijfolie over het avondeten. En smeer het brood met roomboter (of kokosolie zoals bij ons ivm reactie op koemelk) ipv margarine, halvarine. Avocado en mango zijn vette vruchten. Ook een idee?

Ben geen deskundige, maar wel ervaringsdeskundige ;)

8. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is geen aanrader om de anus te stimu met wat dan ook om je kindje te laten poepen. Uiteindelijk creëer je daar alleen maar luie darmen door en is er steeds vaker stimulans nodig om resultaat te krijgen.

Ik gebruik wel eens laxo voor mn dochter, scheutje door de yoghurt heen als ze en paar dagen hele harde ontlasting heeft. Verder komen we een heel eind met weinig banaan eten, gevarieerd eten en af en toe even haar buik een beetje masseren.

9. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook een tijdje aan onze dochter gegeven als ze moeilijk kon poepen. Het werkte hier super, 1 fles van 200/250 ml met een scheutje van dat spul erin en dan kon ze opeens wel! Echt een verademing want soms poepte ze 4 dagen niet maar had er zichtbaar last van. Als ze het niet hadden in de supermarkt en ook geen (rijpe) pruimen dan nam ik wel eens een potje Olvarit mee met pruimen. Werkte net zo goed.

Ik zou het niet langdurig geven, het is toch een laxerend product. Wat het meeste hielp is toch meer drinken. Onze dame is een dorstig type en drinkt makkelijk 3 of 4 flessen van 250 ml naast het drinken wat ze bij het eten aangeboden krijgt. Drinkt ze een dagje wat minder dan merk ik dat meteen.

In het ziekenhuis heeft de kinderarts mij verteld dat het beter is om niet met een thermometer te proberen de ontlasting op te wekken, je kunt (zeker bij kleine baby's) de darmwand hiermee beschadigen en problemen creëren voor de toekomst. Deze methode heb ik zelf nooit toegepast, ik voel me er niet prettig bij en pak het probleem liever op een andere manier aan door b.v voeding aan te passen of een bezoek aan de huisarts. Het laatste wat je wilt is dat je kind luie darmen krijgt!

Deel Deze Pagina