Kindje laten dopen,wie peter/meter?

Discussion in 'De lounge' started by wendyw80, Mar 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,189
    24
    38
    zeeland
    Hallo allemaal.
    Weet niet of ik de vraag hier wel op de juiste plek stel:(
    Maar ons kindje wordt in mei gedoopt en we zijn nog steeds op zoek naar peter/meter.
    Nou ja er is wel een voorkeur en dat is nu net wat ik graag van jullie
    wil weten of ik dit wel kan doen.
    Het is nl zo ons kindje wordt christelijk gedoopt in een katholieke kerk
    want mijn man is N H en ik ben katholiek.
    Zijn familie valt dan al af om peter/meter te worden vanwege het feit dat
    ze allemaal N H zijn en niet katholiek.
    Nu willlen we heel graag mijn vader als peter en mijn oma als meter.
    Staat dit niet vreemd en kunnen we dit eigenlijk wel maken?
    het is puur symbolisch dat peter/meter want mocht er met ons wat gebeuren dan is al vastgelegd waar ons kindje naar toe gaat.

2. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Het is jullie beslissing. Het moet voor jullie goed voelen. Waar ik dan wel weer moeite mee heb is dat iemand met een ander geloof geen peter/meter kan of mag worden. We zijn allemaal hetzelfde toch?
    Doe wat voor jullie goed voelt, en wat je zegt het is eigenlijk maar een naam wat je ergens aan verbind. Het heeft verder geen gevolgen en het is symbolisch.

3. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    In principe is iedereen gelijk, ongeacht huidskleur, geloof, achtergrond en op basis daarvan vind ik persoonlijk dat je de familie van je man dan tekort doet. Ben zelf ook rk trouwens.

4. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Mijn moeder is Nederlands Hervormd en desondanks officieel meter van één van de nichtjes van mijn vader. Met 'n goed gesprek kun je 'n heel eind komen daarin... (En we hebben 't hier over ruim 30 jaar terug... Als 't tóen kon, waarom nu dan niet, lijkt mij...)

Overigens, het is geen ander geloof natuurlijk, maar 'n andere kerk. Zowel Rooms Katholieken als Nederlands Hervormden zijn Christenen...

5. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Ook best. Maar dat het anders is is zeker, anders wordt er tussen gelovigen niet zo veel onderscheid gemaakt toch?

6. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Het is 'n andere uiting van hetzelfde geloof. Er zitten idd wat verschillen in denkwijze en beleving...

Maar tegenwoordig kan er veel hoor. 'k Heb wel eens 'n dienst meegemaakt met 'n dominee, 'n pastoor en 'n rabbijn.. (Lijkt wel 'n mop, haha!) Nou, die laatste is toch écht geen Christen... ;)

7. mamabeer

mamabeer VIP lid

Mar 28, 2007
    6,229
    0
    36
    mama
    thuis
    Bij Alexander is het me vader en het nichtje van me man
    Bij Ryan is het de broer van me man en mijn broer
    en Bij Quinn is het me moeder en me beste vriendin(minimuisje)

ik heb ze gekozen omdat ik weet dat als mij wat gebeurd ze de kinderen altijd zullen steunen en altijd in de buurt zullen zijn. En omdat ze dichtbij staan en de kinderen ze vaak zien en gek op ze zijn of zullen zijn

8. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,189
    24
    38
    zeeland
    Bedankt voor jullie reacties alvast.
    Zoal jullie ook al gezegd hebben moet het niet uitmaken wb godsdienst.geslacht,huidskleur etc wie er peter en meter wordt.
    Over de peter/meter waren we ook al snel uit maar na een kennismakingsgesprek afgelopen week met de pastor moeten we nu op zoek naar een andere meter.
    Omdat de meter die we op het oog hadden niet voldeed aan de 'eisen'
    die hun gesteld hadden.(doop,communie en liefst vormsel nog gedaan hebben.)
    Hier baalden we best wel van en we waren in staat om dan alles maar af te blazen.
    Maar goed nu is dan besloten om mijn oma meter te laten zijn.
    Omdat je dit niet zo gauw hoort wilde ik even jullie reactie peilen wat jullie hiervan vinden en of het niet vreemd is.
    De meesten in onze omgeving kiezen meestal broer/zus vandaar.

Share This Page