Beste allemaal, Ik weet het niet meer.... Wat zouden jullie mij raden? Ik heb een zoontje van ruim twee weken en ben enthousiast begonnen met bv. Bij mijn eerste zoontje, nu 4 jaar, heb ik vijf maanden bv gegeven. Het was moeilijk, pijnlijk, langdurig, maar ik wilde het perse en op een gegeven moment ging het toch wel wat makkelijker. Ik had veel last van kloven, een ingetrokken tepel en het voeden duurde erg lang. Maar dat had ik er allemaal voor over. Nu bij de tweede dacht ik dat het makkelijker zou gaan, ik had immers ervaring. Nr 2 hapte rechts een stuk beter aan, links is wederom een probleem vanwege die tepel. Tepelhoedjes maken het niet eenvoudiger. Ook nu ben ik weer zo'n drie kwartier bezig met voeden en soms langer. Ik merk dat ik het nu veel zwaarder vind dan de vorige keer, omdat er nu nog een 4 jarige rondloopt aan wie ik nu helemaal geen tijd kan besteden. Mijn zoontje komt heel vaak, soms om het uur, en als je dan zo lang bezig bent, blijft er weinig tijd over. Plus die kapotte tepels.... Ik weet dat dat beter wordt, dat was de vorige keer ook, maar dat duurde wel een week of vijf, zes. En ik weet niet of ik dat nu kan opbrengen. Ik voel me helemaal geen aardige mama meer en ik zie iedere keer zo op tegen de voeding. Als hij wakker wordt, dan denk ik oh nee..... Zo hoorthet toch niet te zijn. Vanmorgen zag ik het echt niet meer zitten en heb een flesje nutrilon gegeven. Nu ligt ie al twee uur heerlijk te slapen.... Zal ik dan toch overgaan op de fles? Wie kent dit? Ik voel me schuldig als ik denk aan stoppen, maar ik ben helemaal mezelf niet meer en ook niet aardig tegen mijn andere kind. Ook heb ik door die voorkeur voor de rechterborst echt twee vreselijk ongelijke borsten. Hoe belangrijk is dat nou zul je denken, maar ik baal gewoon op het moment en wil eigenlijk mijn eigen borsten terug en niet links een mandarijn en rechts een meloen. Zucht. Zucht. Sorry als jullie vinden dat ik zeur.....
Hoi, Alleen jij weet wat je uiteindelijk wilt! Maar zoals je aangaf ging het bij je oudste zoon ook beter na die eerste weken. Ik zou je adviseren een lactatiekundige te consulteren, of iemand van de LLL Borstvoedingorganisatie LLL - Home die kunnen je oa adviseren mbt voeden met ingetrokken tepel, voeden met 1 borst eventueel en meekijken bij een voeding. Veel sterkte, en wat je keuze ook is, dat is de juiste keuze! Als jij dolgraag BV wilt geven maar het echt niet op kan brengen nu, dan is het misschien een goede keuze om over te stappen naar FV, maar alleen jij weet dat!
Vóór je de beslissing neemt om te stoppen of door te gaan zou ik eerst eens een lactatiekundige inschakelen. Zij kan meekijken met een voeding, je helpen met aanleggen en tips geven. Het zou toch zonde zijn als je stopt terwijl het misschien zo simpel is op te lossen. Ik heb zelf met 3 weken een LK thuis gehad en zij heeft me zo ontzettend goed geholpen. Hier Zoek Lactatiekundige IBCLC | Particulieren | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding kan je een LK bij jou in de buurt vinden.
Oh gut, herkenbaar. Had al paar jaar ervaring met voeden toen jongste kwam, dus ik dacht dat we dat wel gewoon zouden gaan doen. Nou daar dacht dochter dus anders over, en het ging de eerste weken echt van geen meter, moest elke keer nakolven om te zorgen dat ze genoeg binnen kreeg. Ik heb veel gehad aan een lactatiekundige en aan telefoongesprekken met vrijwilligers van VBN en LLL. Oh, en je bent nog maar 2 weken geleden bevallen he! Je HOEFT nog helemaal niet je aardige vrolijke zelf te zijn, je bent nog hard aan het herstellen van je zwangerschap en bevalling. Je kraamtijd duurt 6 tot 10 weken. In die tijd zijn alleen je baby en jij belangrijk. Gun jezelf die tijd!
voel je niet verplicht om Bv te blijven geven! k strijk nu vast alle voorstanders van Bv tegen de haren, maar ik ben van mening dat het geweldig kan zijn om BV te zijn als het lukt. Maar het moet niet ten koste gaan van alles, met name van jezelf!! Ik heb bij mn eerste 1 wk met BV omgetobt, daarna met tranen besloten te stoppen en op FV over te gaan. Dit gaf bij mn baby en bij mij en mn partner zo ontzettend veel rust dat dit toen voor ons echt de juiste beslissing was. Je moet dit echt zelf beslissen, maar elk besluit is gewoon goed!!
@ Mirjamrn: Natuurlijk is het alleen geweldig als het wil lukken, maar soms heb je er wat hulp bij nodig om het te laten slagen. Zonder de hulp van de LK was ik allang gestopt, maar dat ene consult wat ik heb gehad heeft het verschil gemaakt tussen stoppen en doorgaan. Het zou m.i. zonde zijn om te stoppen zonder een LK te hebben geraadpleegd.
Borstvoeding kan alleen maar lukken natuurlijk als je het ook de tijd gunt om te lukken! De eerste 6 tot 10 weken zijn een leerperiode, daarin moet je als moeder en als kind gewoon nog aan alles wennen. Borstvoeding is wel heel natuurlijk, maar het gaat meestal niet vanzelf, het is iets dat zowel een baby als een moeder moeten leren. En dat kost tijd, dat mag je rustig 6-10 weken geven. Het hoeft niet persé meteen perfect.