Iemand verstand van Duo en afbetalingsregels?

Discussion in 'De lounge' started by Pippa02, Mar 5, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand mij eea kan uitleggen met betrekking tot het terugbetalen van de studieschuld...

Mijn man en ik hebben beiden nog een studieschuld lopen. Volgens de oude regels, dus apart van elkaar.

Nu kun je ook overstappen naar de nieuwe regels, waarbij je partnerinkomen meegenomen wordt. En ik neem aan dan ook je partners schuld...

Iemand heeft mij eens verteld dat dat voordeliger voor je uitpakt.... alleen ik kan nergens vinden in welk opzicht. Omdat je niet meer terug kan naar de oude regels wil ik het goed uitzoeken...

Hoe kom ik erachter wat voor ons voordeliger is? Of kan iemand mij uitleg geven?

Alvast bedankt!

2. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

Jul 6, 2014
    1,263
    119
    63
    Maar ik heb geen idee. Zou Duo even bellen met je vraag. Zijn het hoge schulden? Anders zou je misschien 1 vd 2 op 'pauze' kunnen zetten om ze om de beurt versneld af te lossen?

3. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Hier was dat absoluut niet gunstiger! Volgens mij kun je het op hun site uitrekenen als je inlogt met digid. Sowieso rekenen ze schulden niet mee, er wordt enkel en alleen naar inkomen gekeken.

4. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,008
    2,373
    113
    Hier ooit bekeken als ik idd partner zijn situatie mee zou nemen, dan zou ik het dubbele maandelijks moeten betalen. Niet gunstig dus voor mij

5. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

Nov 1, 2016
    2,082
    320
    83
    Female
    Bellen met DUO kan best omslachtig zijn. Ik heb een tijdje duidelijke informatie nodig gehad en ik kreeg keer op keer een ander antwoord. Ik zou de informatie echt zwart op wit zoeken en van personen die er ervaring mee hebben.

6. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Volgens mij was het niet gunstiger of het kon zelfs niet dat ik naar de nieuwe regels ging qua terugbetalen. Ik weet het ff niet meer. Maar ik betaal in ieder geval volgens de oude regels terug.

Ik heb een laag inkomen dus ik betaal al een tijdje niks terug. Het wordt na 15 jaar volgens mij kwijt gescholden. En ik had gelezen bij de nieuwe regels 35 jaar! Ik ben er nu over 5 jaar vanaf.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Kan je de schuld niet versneld/ in 1 keer aflossen? Dat is in ieder geval voordeliger.
    Ik kan me niet voorstellen dat het anders voordeliger is als je je inkomen samentelt, behalve dan dat je meer moet aflossen (want meer draagkracht) en dus sneller van je schuld af bent. Het bedrag wat je af moet lossen blijft toch hetzelfde lijkt me.

8. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik los volgens de oude regels af, dus alleen op mijn inkomen.
    Als ik het volgens de nieuwe regels moet doen, dan wordt het inkomen van mijn man meegeteld en moet ik 4x zoveel per maand aflossen (ik werk namelijk nu nog maar 24 uur per week).

Na 15 jaar wordt het restant van je schuld kwijt gescholden. Dus als ik nu 4x zoveel zou gaan aflossen zou ik mijn schuld helemaal kunnen inlossen. Als ik in mijn eetje aflos blijft er een restschuld over die ik niet hoef te betalen. Misschien niet helemaal eerlijk, maar nu hoef ik dus een minder groot bedrag af te lossen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Wat raar dat dat kwijt gescholden wordt na zoveel jaar, waarom zou je dan nog aflossen?

10. manaolana

manaolana Niet meer actief

Je bent verplicht om af te lossen Tuc ;). Alleen de hoogte van de aflossing hangt af van je inkomen en kan tegenwoordig via nieuwe en oude regels berekend worden en dat maakt verschil. Alles wat na 15 jaar nog over is wordt inderdaad kwijtgescholden... daar denk ik t mijne van :p maar is nu eenmaal hoe het is.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Je lost af naar hoogte van je schuld en naar draagkracht. Stel je moet 200 Pm aflossen om over 15 jaar schuldvrij te zijn, maar je inkomen is zodanig laag dat je max. 50 kan/hoeft af te lossen (is een berekening voor) dan ontstaat er een restschuld die kwijt gescholden wordt. Ook al verdient je partner wel genoeg om het hele bedrag af te lossen, maar het is jouw persoonlijke schuld, dus wordt er niet naar de partner gekeken. Ten minste volgens de oude regels.
    Je moet dus wel aflossen, je krijgt alleen een vrijstelling voor het bedrag naar draagkracht.
    Het zou mij m'n eer te na zijn, maar het kan/mag dus wel.

12. manaolana

manaolana Niet meer actief

Off topic ik zie net dat er vanaf 2018 weer nieuwe regels zijn en dat je dan 35 jaar moet aflossen. Goede zaak vind ik persoonlijk...

13. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,813
    4,057
    113
    Eigenlijk vind ik dat er niet eens een eindtijd moet zijn. Je hebt geld geleend om daarmee studie/carrière mogelijkheden te hebben. Vind het eigenlijk gek dat als je vervolgens besluit bijv. niet te werken (ziekte of zo waardoor je niet kan werken is wat anders ) het dan uiteindelijk wordt kwijtgescholden (dan is het weggegooid geld van de belastingbetaler).

Ik moest destijds kiezen tussen inkomen van partner meetellen en dan wordt een eventueel restant na 15 jaar kwijtgescholden of niet meetellen maar dan werd een eventueel restant pas na iets van 25 jaar kwijtgescholden.

14. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Ik betaal ook nog volgens oude regels. Zou in principe een behoorlijk deel kwijtgescholden krijgen. Maar ik betaal gewoon mijn maandelijks deel en eens per jaar gaat er 1000euro in 1x naar duo. Op die manier ben ik sneller klaar met afbetalen en betaal ik het geheel af. Vind het ook maar raar dat ik een deel niet terug zou betalen, zou mijn eergevoel een beetje kwetsen denk ik.

15. Leolove

Leolove Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    Sinds wij de kleine dame hebben kijkt duo naar ons beider loon, en moet ik dus meer terug betalen. Ik dacht dat dit verplicht was? Ik zou namelijk wel onder de oude regels vallen maar met wat ik hier zo lees doen jullie dat niet? Nou ja, op deze manier zijn we er binnen een jaar of twee vanaf en kunnen we meer hypotheek krijgen, dus dat is dan weer het voordeel :)

16. Little man

Little man Bekend lid

Jun 29, 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Aha ik dacht al...anders laat iedereen dat bedrag toch zitten😂
    Maar dan nog vind ik het wel raar. Maar goed lees al dat het naar 35 jaar wordt verschoven.

18. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Klopt idd. Ik laat inkomen partner niet meetellen en dan schuift de betaaltermijn gewoon op. Dat vind ik ook wel logisch eigenlijk.. wel jammer :D
    Maar goed, ik heb een studieschuld omdat ik na hbo nog wo heb gedaan en dan krijg je geen stufi meer. Was toentertijd heel bewuste investering.

19. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik heb straks mijn hoge studieschuld op tijd afgelost hoor. Ook toen ze vonden dat ik van 1000,- inkomen wel weer 400,- aan duo kon inleveren.

Maar ik ben wel voor de 15 jaars grens.

Als je na je studie gaat werken op je niveau dan kan je hem gewoon aflossen, ook als je parttime werkt.

Maar stel je gaat niet werken, en of dat nou is omdat je 3 dubbel pech hebt in je leven, je mantelzorger wordt, thuisblijfmoeder, of iets anders, dan vind ik het oneerlijk dat zo'n schuld je de rest van je leven achtervolgt, omdat je graag nog een opleiding wilde doen.

20. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Een beetje wel. Ik zit ook in die situatie en moet toch uiteindelijk terugbetalen. Maar het is niet anders.

Share This Page