Goedemorgen, Vorige week zaterdag schoot het ineens in mijn rug. Ik kon geen kant meer uit. Omdat ik dit al vaker rugklachten heb gehad en manuele therapie heb gehad, heb ik direct weer een afspraak bij de manueel therapeut gemaakt. Zij constateerde dat het niks met mijn 'oude' klachten te maken heeft en vertelde me dat het een gekneusde tussenwervelschijf is. Advies: veel liggen, afgewisseld met lopen en af toe zitten, niet zwaar tillen etc. Morgen (dinsdag) moet ik weer naar therapie. Sinds een paar dagen is de meest pijnlijke plek iets lager gaan zitten en heb ik bij bewegingen (bij bijvoorbeeld optillen van mijn been en lopen) hevige steken in mijn bil en vreemde uitstralingen tot aan mijn enkel. Zou dit zwangerschaps ischias kunnen zijn? Is er tijdens de zwangerschap iets aan ischias te doen (om op zijn minst de pijn te verlichten)? Ik ben nu namelijk ernstig beperkt in mijn dagelijkse bezigheden. Kort door de bocht bestaan mijn dagen uit heel veel pijn, niet kunnen werken, geen huishoudelijke werkzaamheden kunnen verrichten etc. Ter info: ik ben nu 19 weken zwanger. Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord! Groetjes, Letty
Hoi Letty, het klinkt idd wel naar ischias en het is vervelend als je er zo vroeg in de zwangerschap al last van hebt, want het wordt vaak niet veel beter hoe verder je komt door het nog meer verweken van je bekken. Regelmatig naar de fysio of de manueel therapeut is aan te raden en bekijk met je evt werkgever goed hoe je je dagne het beste in kunt delen voor nu zodat je nog wel een beetje een normaal ritme houdt. Als je thuis bent is rust en beweging heel belangrijk om af te wissleen, want alleen liggen is ook niet goed voor je bekken en je onderrug. Dus luister goed naar je lichaam, geen snelle onverwachte bewegingen maken, bekken stabiel houden en bespreek het goed met je manueel therapeut. Groetjes Brigitte