natuurlijk bevallen na placenta preavia?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door annrieke, 1 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annrieke

annrieke Actief lid

12 mei 2007
    141
    0
    0
    Didam
    Hallo,

Ik heb een vraagje namelijk:
    Bij mijn vorige zwangerschap had ik placenta preavia oftewel de placenta lag over mijn baarmoedermond waardoor ik niet natuurlijk kon bevallen.
    Dit is uiteindelijk dan ook een spoedkeizersnee geworden met 36 weken.
    Nu ben ik inmiddels 16 weken zwanger van de 2de en volgens mijn vk en gyn kan ik gewoon natuurlijk bevallen.
    Maar ik las laatst ergens dat er in het geval van placenta preavia bij voorgaande zwangerschappen altijd voor een geplande keizersnee gekozen wordt.
    Zijn er misschien dames die hier ervaring mee hebben?
    ben heel erg benieuwd?
    Zou het natuurlijk geweldig vinden als ik het de 2de keer natuurlijk mag ervaren, maar het moet niet ten koste van onze gezondheid gaan.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Annrieke

2. Natas26

Natas26 Bekend lid

2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi hoi,

Ik had ook een placenta preavia en ben uiteindelijk na 30 weken van mijn zoontje bevallen. Ik heb echt nooit te horen gekregen dat het dan weer een KS moet worden, alleen dat je medische indicatie hebt en dus in het ziekenhuis moet bevallen. Soms krijg je na een eerste KS weer een KS, ik heb namelijk wel begrepen dat als ik zelf een KS wil dat ze daar dan makkelijker mee akkoord gaan. Er is toch altijd een klein risico betreffende het litteken en dat zal voor mij al een behoorlijke stress geven, maar goed ik ben nog helemaal niet met een 2e bezig en de tijd zal het leren welke beslissing ik tegen die tijd zal nemen.

Dus geen ervarig met een 2e maar ik denk dat wanneer jou zwangerschap verder goed loopt er geen enkel probleem zal zijn en dat je gewoon (in het ziekenhuis) natuurlijk kunt bevallen, er zijn zoveel vrouwen die na een keizersnee bij een volgende natuurlijk bevallen hoor!

3. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Nee hoor, als de placenta nu goed zit dan mag je gewoon vaginaal bevallen. Wel houdt de gyn/verloskundige er rekening mee dat er nu een litteken aanwezig is dat risico's met zich meebrengt. Hierdoor moet je wel met een medische indicatie bevallen, maar dit mag gewoon vaginaal.

4. annrieke

annrieke Actief lid

12 mei 2007
    141
    0
    0
    Didam
    Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga er inderdaad vanuit dat de vk en gyn wel weten wat mag ja of nee, maar toch ga je twijfelen als je zoiets leest.
    Ik ben natuurlijk heel blij dat ik het dit keer op de "normale manier" mag gaan proberen. Het lijkt me veel intiemer dan een keizersnee, en ik denk dat ik anders altijd nieuwschierig zal blijven hoe dat zal zijn. En ik denk niet dat manlief daar blij mee zal zijn! ;)

Groetjes Annrieke

Deel Deze Pagina