wat wel en wat niet

Discussion in 'Gezondheid' started by lennylenn, Jan 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hier dan een topic over wat JIJ vindt dat wel gegeten mag worden tijdens de zwangeschap en wat niet. Als je kijkt naar de topic "thee" dwalen veel vrouwen af naar wat er wel gegeten mag worden en wat niet maar daar ging het helemaal niet over. Dus hier kunnen we ons uitleven maaaarrrr laten we het wel leuk houden het is persoonlijk wat de een wel vindt dat je mag eten en de ander weer niet laten we elkaar dus niet aanvallen als er bijv wordt gezegd dat haring uit verpakking mag eten.

mag je wel eten: sushi (verse), haring (verse) goed doorbakken stuk biefstuk, eieren (gekookt, gebakken) leverworst (kleine beetjes) zoute drop (niet te veel)

niet: rauw vlees, rauwmelkse kazen, tiramisu, bloedworst, sambal, filet americain

dit is lang nog niet alles hoor

2. Lennylenn, ik heb je topic verplaatst naar het goede forumonderdeel.

3. henkie24

henkie24 Niet meer actief

mag ik vragen waarom sambal niet? :)

4. Arri

Arri Fanatiek lid

Dec 21, 2007
    2,566
    0
    0
    ik vond dat ik absoluut geen alcohol mocht. en inderdaad ook geen rauwe producten. Ik nam ook niet teveel zuivelproducten ivm evt. koemelkallergie. en ook gebruikte ik geen pinda's en noten enzo. ook ivm allergie.
    ik rook sowieso niet, maar ik vind dat in de zw.schap al helemaal niet kunnen!

Verder heb ik leverworst wel af en toe genomen, koffie ben ik gewoon blijven drinken,

5. deetje

deetje Bekend lid

Dec 10, 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Leuk Lennylen! Maar hoe zit dat nou met sambal?

Tip met rauwmelkse kaas: is in Nl bijna niet te krijgen, maar kijk op de verpakking bij ingredienten in de andere talen, daar staat vaak wel 'gepasteuriseerde melk' terwijl in het nederlands gewoon 'melk' staat. En dan blijven er gelukkig maar HEEEEL weinig over die je niet mag.

Het gevaarlijkst blijft altijd je schoonmaakdoekje op het aanrecht en de kliekjes in de koelkast....

6. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Volgens mijn Indische schoonfamilie mag ik geen sambal omdat dat niet goed zou zijn voor de oogjes van de baby. Maar volgens mij is het gewoon een bakerpraatje.

Dat hoop ik eigenlijk maar, want ik ben momenteel verslaafd aan rijstcrackertjes met sambal...

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het gaat dus om wat IK vind dat WEL gegeten mag worden?

Gebakken rood vlees
    Verse rauwe vis
    Ei
    Bloedworst
    Noten
    Sambal :(

Met mate:

Koffie (en gewone thee)
    Drop of andere producten met zoethoutwortelextract (thee, keelpastilles)
    Leverpastei/pate

8. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Wat ik vind dat ik nu wel mag eten/drinken

af en toe een dropje (maar dan heeft mn man uit voorzorg t zakje al leeg)
    chips, wanneer ik er zin in heb ( met nadruk op dat laatste)

lasagna met melk uit de koeltank, word toch flink heet gestookt ( geen probleem volgens mn schoonzusje)

toast 'n chips met bruchetta

thee ( standaard is hier rooibos)
    koffie, na 2 mokken decafe klotst t wel aardig
    cola.. 1 glas per dag

Wat ik niet neem ( hoofdzakelijk omdat ik t niet lekker vind)
    rauwe vlees/vis
    de meeste buitenlandse kaasjes
    alcoholische dranken ( dat vind ik dan weer wel jammer want ben dol op een cola-berenburg/ canei/ alte wein tradition)

Geloof dat t zo wel aardig klopt.. Voor mijzelf althans..

9. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

Dec 13, 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Wat ik vind dat ik niet mag eten:

Zachte rauwmelkse kaas
    Onbewerkt rauw vlees
    Vacuumverpakte vis
    Alcohol

Voor de rest mag ik alles eten. Maar niet veel cola, koffie en heel veel ongezonde dingen.

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

goedemorgen!

sorry dat ik nu pas reageer op de vraag waarom geen sambal eten..

Heel eerlijk gezegd zou ik het echt niet weten en nog eerlijker denk ik gewoon wel dat het mag maar ik heb nu al van zo ontzettend veel mensen om me heen gehoord dat je dat niet mag eten. alleen geven ze allemaal verschillende antwoorden als ik vraag waarom het niet zou mogen. de een zegt ..ja het mag gewoon niet punt.

Ik neem dat eingelijk met een korreltje zout en af en toe eet ik het gewoon want als ik op de bertouwbare websites ernaar zoek zie ik nergens staan dat het niet mag.

11. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

Dec 13, 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Als je geen sambal mag heb ik echt een probleem.
    Ik vind sambal zoooo ontzettend lekker, helemaal sinds ik zwanger ben.

12. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

May 25, 2006
    1,179
    0
    0
    even off-topic:

mag je (zaanse) mayonaise en andere sausjes?

13. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

Dec 13, 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Ja hoor, dat mag je allemaal.

14. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

May 25, 2006
    1,179
    0
    0
    echt?ik las in een boek(beetje gedateerd) dat je geem mayonaise mag vanwege de rauwe eieren..

15. zogelukkig

Waarom vraag je dan niet aan al die mensen waarom je het niet zou mogen?
    Het lijkt mij grote onzin, heb het ook nog nooit gehoord of ergens gelezen.
    Sambal is gemaakt van Spaanse pepers/chilipepers en die zijn retegezond: Spaanse peper heeft een gunstige invloed op de bloedsomloop en ondersteunt een gezonde spijsvertering en bevat bovendien vitamine C.
    Wij westerlingen eten er slechts een heel pietsieklein beetje van in vergelijking tot de mensen in Azie en Zuid-Amerika bijv. En daar worden toch ook gezonde kinderen geboren.
    Wie het weet mag het zeggen! ;)

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Tjah, dit is precies het gevaar van zo'n topic. Voordat je het weet is het halfe forum onzeker over het eten van dingen die je gewoon prima kunt eten. Sambal...Waar hebben we het over? :)

17. zogelukkig

Dat is toch allemaal gepasteuriseerd! Hoe kan het anders zo lang houdbaar zijn?
    Tenzij je het zelf maakt en dan nog kan een salmonella-besmetting voor je baby geen kwaad.

18. henkie24

weet iemand hoe het nu eigenlijk zit met kruiden? ik heb weleens gelezen dat bv peterselie of oregano, of majoraan ook worden afgeraden. maar als ik nu mijn pakje spaghettisaus voor vanavond bekijk zit er ook oregano en majoraan in. (wat het dan ook allemaal is) maar dit mag je toch wel gewoon hebben neem ik aan? ik bedoel... dit is zooo minimaal?

19. zogelukkig

Ja meid, die mag je allemaal hebben hoor, echt waar! En de hoeveelheid in zo'n pakje is maar nihil, ik gooi veel meer verse Italiaanse kruiden door m'n pastasaus!

Er zijn wel enkele kruiden die je niet mag, maar dat zij geen kruiden die je dagelijks gebruikt. Staat op het lijstje met don'ts van het voedingscentrum.

20. henkie24

ja daar had ik ook al gekeken. ;) leek mij ook al dat het geen kwaad kon want ik heb al heel wat macaronisausjes op en beeb ligt voor op schema dus waarschijnlijk doet ie het er prima op! :D maar er zijn zoooveeel tegenstrijdige dingen allemaal tegenwoordig!

Share This Page