Hallo dames (en enkele heren) Wij zijn gisteren bij het asiel geweest omdat we graag weer een hond willen, en helemaal verliefd geworden op een mechelse herder teer van 3 jaar. Ze is gevonden dus we weten weinig over hoe ze is. Vandaag terug gegaan om met haar te wandelen en ze geeft onze harten gestolen. Eerste indruk: rustige hond, loopt netjes aan de riem en reageert rustig op onze zoon. Ik lees graag ervaringen van anderen met een mechelse herder in het gezin, met name over het gedrag en meest belangrijk, hoe zijn ze met kinderen? Elke hond is natuurlijk anders, maar er zijn al tijd wel bepaalde karaktertrekken
Over het algemeen zijn het honden die echte werkers zijn. Zoiets moet je niet onderschatten! Er zitten niet voor niets zoveel herders in het asiel omdat mensen ze gewoon niet aankunnen en ze niet bieden wat ze nodig hebben. Een paar keer per dag wandelen is bij lange na niet genoeg. Die koppies moeten werken. Ga er dus zeker een aantal hondensporten mee doen in de week incl trainingen. Kun je denken aan flyball, agility, speuren en Ipo (politiewerk) Verder zijn het wel wat "nerveuze" honden die door het vuur gaan voor je. Dat nerveuze is trouwens meer de werkdrift die vaak naar boven komt. Ik denk dat als je daar in voorziet het een stuk minder is. Uiteraard heb je in alle rassen honden die een uitzondering zijn op de standaard. Maar daar kan je zeker niet vanuit gaan. Tegenover kinderen kun je niet rasafhankelijk zeggen hoe een hond is. Zoiets is heel bepalend in de opvoeding en omgang met de hond zelf. Daarnaast is het karakter van de hond van invloed hoe honden op kinderen reageren. 1 van mijn herders negeert kinderen en heeft er helemaal niks mee. Mijn andere teef vind mijn dochtertje en andere kinderen geweldig bv. Hetzelfde ras.
Wij hebben een kruising tussen een mechelse en een hollandse hetder en een lievere hond bestaat niet! T is geen knuffel hond, en nog wat druk (hij is bijna 5) maar echt een schat van een beest, hij is goed getraind en luisterd super. We hebben zelf nog geen kinderen maar op kinderen van andere reageert ie heel lief en is voorzichtig met ze. Wij zijn heel blij met m!
Leuk, een Mechelse herder! Als ik ooit een hond neem, wordt het een Mechelaar Inderdaad moet je er wel echt de tijd voor hebben om er mee aan het werk te gaan. Lekker actief speuren bijvoorbeeld. Dat nerveuze herken ik overigens niet, ik vind dat dat juist altijd bij Duitse herders zo duidelijk aanwezig is. Aan een Mechel kun je echt een geweldige vriend hebben maar dan moet je er wel echt de tijd voor hebben en nemen.
Super bedankt voor de snelle reacties! We zullen nu elke dag al naar het asiel gaan om al een band op te bouwen. En haar zo goed mogelijk te leren kennen en als alles goed zit kan ze 10 juni met ons mee. Qua tijd moet het goed komen, mijn man werkt in diensten en is vaal thuis als il werken ben en anders om. Natuurlijk zal ze wel eens alleen zijn maar de 1e 2 weken sowieso niet, dan kunnen we het alleen zijn ook opbouwen.
volgens mij geen volgroeinde zo te zien, en er zit ook duitste herder in als ik zo naar kleurpatroon kijk. een mechelaar is voor het gezin vaak super, voor andere mensen vaak minder
Dat is naar mijn mening een beetje zwart wit gezegd. Ik ken genoeg Mechelaars die andere mensen buiten hun baas om prima vinden. Ze hebben er alleen niet veel mee, dwz niet interessant genoeg. Ze zullen dus niet zoals een oversociale lab iedereen doodknuffelen, maar kunnen prima met andere mensen overweg. Verder denk ik dat ze wel al volgroeid is, maar dat ze aan de magere kant is en van nature rank gebouwd. Een klein fijn teefje. Duitser zie ik er niet in overigens. Kleurpatroon zegt niks. Er zijn gele en zwarte Mechelaars en alle kleur variaties/patronen daar tussen in. Wel vind ik haar geen show Mechelaar, dus er zal vast genoeg werklust in zitten
Ze is 3 jaar en best klein van stuk ja, maar neem aan dat een hond van 3 jaar wel uitgegroeid is. En mocht ze nog wat groeien, nou dan zij het zo
@blinq ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar uit eigen ervaringen durf ik wel te zeggen dat het geen allemans vrienden zijn, en dood geknuffeld worden door een lab hoef ik ook niet, bah die vieze tong hahaha. net 3 is ze idd al uit gegroeid, ze zal hoogstens in breedte gaan groeien (dikker worden)
wij hebben ook mechelse herder... is een super lief beest en de dikke vriend van onze Menno maar het blijft een (grote) hond, dus we laten Menno nooit alleen met haar ze is heel speels en wild (nu net een jaar oud), maar ligt in haar karakter... zelfs op vreemde mensen gromt ze niet, alleen op vreemde honden
mijn nonkel traint deze als politiehond. Ze zijn ontzettend trouw!! En veel karakters zijn heeeeel zacht (uit een nest van 7 zit met geluk 1tje die geschikt is om opgeleid te worden) Sv heeft een Duitse herder. Een koe van een hond. Ontzettend groot en zwaar maar zo een schat!! Geeft alleen maar knuffels en lekjes. Denkt zelfs dat ie op de schoot kan hij heeft die ook uit het asiel. Zo een dieren zijn vaak ontzettend dankbaar. Ik zou zeggen doen als je er de tijd voor hebt want energie hebben ze wel.
Ze zijn vaak nerveus en hebben heel veel beweging/een doel nodig. Ze willen heel graag werken en als ze geestelijk gestimuleerd worden zijn het leuke honden. Als ze zich gaan vervelen kunnen ze erg neurotisch en fel, agressief en vervelend worden. Mijn moeder heeft er eentje, ze is nu 11 jaar maar ik denk niet dat ze nog een zou nemen. Het is geen makkelijke hond. Ik zou het niet doen met een gezin met kleine kinderen (te weinig tijd), maar het hangt natuurlijk af van hoe toegewijd je bent.
Mijn ouders hebben al jaren mechelse herders. Vader leid ze op tot politie hond. Ze hebben nu een reu en teef maar ze zijn zoo lief! Teefje is wat feller en nog speelser ( is half jaar) reu is zon goedzak. E. Kan daar alles mee doen! Knuffelen, kussen, spelen. Wandelen, liggen etc. Ik durf haar eerder bij de herder tr laten dan bij de 4 shit-zus. Als mn vader er eens een dag niks mee kan doen, trainen etc ivm oefendagen zijn ze nog net zo lief. Worden dan natuurlijk wel uitgelaten. Als ze je vertrouwen enz gaan ze echt voor je! Als E. Met mijn vader stoeit en de reu ziet / hoort dat komt hy er gelijk bij kijken. Ff checken of het wel goed gaat haha.
Ik moest dit echt 4 keer lezen voor ik me realiseerde dat je het over shih tzu's had.. Ik dacht dat je je zus niet zo aardig vond
Lol, shit-zus Veel verschillende ervaringen dus. Moet zeggen dat ze totaal niet nerveus overkomt. Maar goed we hebben haar pas 2 keer gezien en gaan nu zoveel mogelijk naar het asiel om met haar te wandelen, karakter te leren kennen en haar aan onze zoon te laten wennen. Ze reageert wel goed op onze zoon, gisteren aan het kwispelen en toen zoontje even wegliep was ze hem echt aan het zoeken. Dit was wel terwijl ze nog in de ren zat. Vandaag met wandelen ff gesnuffeld en toen onze zoon even dichterbij kwam liep ze weg, ze ging dus in elk geval niet grommen. Tijdens het wandelen kwam ze ook 2 keer tegen me aanstaan om een aai te halen, zo lief! Ze is ook erg aanhankelijk volgens de verzorgers in het asiel.
Wij hebben er 1, aangeschaft als pup dat dan wel nu issie bijna 8 maanden. Het is een echt knuffeldier, maar als die zich ook gaat vervelen kan je je spullen maar bergen. We zijn de hele dag met hem in de weer, is het mijn dochter van 3 niet ben ik het wel en savonds lopen we op zn minst 5 km met hem of zwemt ie ... Het is niet zo zeer dat ie de spullen kapot maakt maar hij verplaatst graag alles als spelletje om hem zelf bezig te houden.. Met mijn dochter is die echt top!! S'ochtends haalt zij hem uit de bench en liggen ze samen een half uur te kroelen op de bank, dochter is niet meer zichtbaar want hij is aardig uit de kluitengewassen maar het gaat heel zachtaardig allemaal. Hij heeft toen hij 15 weken was gehapt naar haar dit is meteen op een hardleerse wijze afgeleerd (had nooit gedacht dat ik dat zou doen, maar hij heeft gevlogen BIJTEN MAG NIET PUNT UIT!) daarna zijn het echt maatjes geworden, dochter wijst en hij zit hand naar beneden en hij ligt Hij is verschrikkelijk waaks en als er mensen binnenkomen waaraan hij merkt dat ze bang zijn dan zet hij ook alles in het werk om te laten zien dat hij de baas is, na een aantal waarschuwingen een aanpakkingen (wat echt nodig was) heeft ie nu door dat bellen/kloppen en binnenkomen goed is en zonder kloppen of bellen fout. We hebben er een gouden hond aan, ze hebben gewoon veel aandacht nodig veel kilometers of zwemmeters, hij staat voor ons gezin, is waaks, luistert met een vingerknip, maar echt HARD wezen moet je wel Nee is Nee Ja is Ja anders neemt ie een loopje met je... Hiermee noem ik onze fout als voorbeeld, Ziek als kleine pup, hij had een allergische reactie en moesten snachts waken ivm benauwdheid hij is 2 avonden mee naar boven geweest naast bed want in bed is echt NOT DONE en de daarop volgende nachten weer in de Bench wat dus geen succes meer was... Hij ligt nu elke nacht naast bed, omdat we toegegeven hebben aan zijn gejank snachts (vooral ivm buren die had namelijk net een openhart ok gehad). Als vriend naar het werk gaat gaat ie wel in de bench en is die wel rustig Wees Straight en alles komt goed, 1x toegeven en ze weten je zwakke plek! Ze gaat je uitproberen, zal naar je grommen en je proberen te pakken. Maar ook dan erboven staan en keihard wezen, respect moet je verdienen en krijg je niet zomaar al heb je het beste met hem voor. Als de hond merkt dat jij bang bent als hij dat doet, dan zal jij van hem geen respect krijgen.
Wij hebben nu een kruising Mechelaar/Collie maar hebben thuis vroeger ook pure Mechelaars gehad. Onze honden waren/zijn: Trouw aan baas/gezin maar hadden maar 1 echte 'baas' Waren/zijn waaks op het huis (iemand in de tuin zien is blaffen) Speels (flinke wandelingen/laten rennen/spelen) En er zaten bij ons wat pittige en wat sulligere exemplaren tussen. De sulligere waren meer gek op de kinderen aan huis als de pittigere. Nu hebben we een sulliger exemplaar en die is lief voor onze zoon maar er niet 'gek' op. Ze moest ook heel erg wennen dat er ineens iemand op 'haar' vloer kroop. Ze accepteert de kleine wel incl staart trekken etc, maar geen haar op mijn hoofd dat ik ze samen alleen in een kamer laat. Een hond blijft onvoorspelbaar..