Hoe moeilijk het is, want ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt, spreek je collega er op aan en maak duidelijk dat ze bij jou aan het verkeerde adres is met dit gedrag. Verwoord dit netjes, maar duidelijk en zorg dat ze ook geen opmerkingen meer maakt en 'niet vervelend bedoeld hoor, maar...', want die komen wel vervelend over. Vaak zijn die types eigenlijk erg onzeker en proberen ze met zulk gedrag hun positie veilig te stellen. Bespreek dit tevens met de teamleider.
Vriendinnengroep en samen werken vind ik al geen fijne/goede combinatie en ik zou de leidinggevende inschakelen Je ksn die leidinggevende op de hoogte stellen en advies vragen of bij een werkoverleg je gevoel op tafel leggen en aangeven dat je veel van anderen hoort maar ze dus blijkbaar niet durven en er dus veel geroddeld word Kom voor jezelf op anders blijven ze dit doen en als ze weten dat je niet met je laat sollen zal ze zich snel Bedenken
Wat een nare situatie en wat een vervelende collega. Ik gun het je om voor jezelf op te komen, van je af te bijten. Als zij openlijk indirect vervelende opmerkingen maakt over jou, direct benoemen en dus haar een grens aangeven waaruit duidelijk wordt voor deze collega dat jij niet accepteert dat jij zo wordt behandeld. Het klinkt (bijna) als ordinair pestgedrag. Twijfel niet aan jezelf en zeker als je jezelf niet gewonnen wil geven: bijt van jezelf af en laat haar zien en horen dat je hier niet van gediend bent. (Makkelijker gezegd dan gedaan...dat weet ik helaas uit eigen ervaring). En bel of spreek daarna je leidinggevende aan: zorg dat hij/zij jouw kant van het verhaal als eerste en direct van jou hoort (ipv dat de collega mogelijk een gekleurde/verdraaide versie verteld). Veel succes en moed gewenst!
Ik heb helaas ook ervaring met vervelende, kleinzielige en achterbakse collega’s. En mijn, misschien ietwat verbitterde, mening is: hier ga je niet uitkomen. Zij heeft issues met jou en die zullen niet zomaar verdwijnen, ook niet na een gesprek met je leidinggevende. Het is me in jouw verhaal niet helemaal duidelijk waar ze zich bedreigd door voelt (kan ze nu minder uren draaien of niet meer op de gewenste dagen/tijden?) en wat jou is beloofd door degene die jou aan heeft genomen? Maar ook al kan een gesprek de lucht iets klaren; gezellig zal het niet worden en dat is niet fijn voor de werksfeer en de sfeer naar de kinderen toe, die voelen dat haarfijn aan. Ik zou in ieder geval de eer aan jezelf houden en heel goed uitkijken met wie je hierover praat (van je andere collega’s) en probeer haar zoveel mogelijk af te kappen en niet met haar negativiteit mee te gaan. Bedenk in de tussentijd of je de nadelen van met haar werken op vindt wegen tegenover de voordelen van de locatie. Maar eerlijk, meestal is zij weg of jij weg de oplossing die het langdurigst effect zal hebben, want je collega zal elke keer iets vinden om jouw werkleven zuur te maken en de andere collega’s tegen je op te ruien. Sterkte!
Ze zat al lang in de ziektewet en ik ben dus eigenlijk voor haar aangenomen. Haar 2 dagen en nog een dag extra. Hier is niet eerlijk over gecommuniceerd door de vorige directeur. Zodra ik begon was ze spontaan beter en dus vindt ze het eigenlijk vanaf het begin al onnodig dat er iemand extra is aangenomen.
Mijn leidinggevende was er vandaag en die 1e collega heeft dus serieus mijn leidinggevende gebeld om te vertellen dat ze vindt dat mijn andere collega die er al langer werkt meer recht heeft op mijn dagen. Dit is niet goed gevallen en mijn leidinggevende baalt ontzettend van de acties van mijn collega en vindt dat ze echt direct moet stoppen. Ik heb dus niet eens uit mezelf iets hoeven zeggen over de situatie en ze is dus gelukkig op de hoogte en ziet de situatie zoals hij is.
Ze gaat vanzelf weer in de ziektewet dit soort mensen zijn nooit tevreden. Dus hou plezier in je werk, doe waar je goed in bent en wees jezelf!
Ja, ik ga me ook zeker niet verlagen naar haar niveau. Wel ga ik haar zo zien en ik heb daar gewoon echt geen zin in. Ik ga denk ik gewoon zeggen dat ik er echt een rot gevoel over heb gehad en of ze daar alsjeblieft mee wil stoppen.