Hallo , Graag jullie mening; mijn zoon van 11 heeft een hecht vriendengroepje, hartstikke leuk natuurlijk. Maar ik merk dat wij soms weleens andere gedachtes hebben over bepaalde zaken dan de ouders van de vriendjes van onze zoon. Met die ouders zijn wij ook bevriend. Nu doet zich het volgende voor: een vriendje heeft een hoverboard gekregen, zo'n ding waar je op kunt staan en dan rolt dat ding vooruit. Hij heeft het niet gekregen maar van zijn spaarcenten gekocht. Nu wil mijn zoon deze ook al heel lang maar hebben we het af weten te houden. Dat vriendje heeft hem afgelopen weekend gekregen en de andere vriendjes (op 2 na) hebben er nu ook eentje gekocht van hun spaargeld. Nu wilt onze zoon er ook een kopen maar wij vinden het niet goed om 1 reden: er mag met dat ding niet over straat gereden worden, ook niet over de stoep. Volgens het ministerie gaat het om een "gemotoriseerde tweewieler", die moet zijn gekeurd als bromfiets. "Dat betekent dat ze een Europese typegoedkeuring moet hebben om op de openbare weg te mogen rijden. Dat kan alleen niet omdat de hoverboard geen zitplaats heeft." En dus ben je niet verzekerd als je hiermee op de openbare weg mee gaat en er gebeurt wat. Je valt en dat ding valt tegen een auto aan, je veroorzaakt een ongeluk en iemand anders breekt zijn been. Dan kunnen wij als ouders voor de kosten opdraaien. Daarom mag het niet van ons. D andere ouders trekken zich daar niks van aan en reageren daar luchtig op; die kans is zo klein, wat kan er nu gebeuren en het zal allemaal wel meevallen...... Hoe denken jullie hierover, zouden jullie wel akkoord gaan ?
Wow, complimenten voor het sparen van deze jongens. Die dingen zijn toch snel 350,00. En ja, als het inderdaad allemaal zo is als jij beschrijft is het ook vrij zinloos om zo'n segway zonder stuur te kopen. Hij mag er niet mee rijden en doet hij dat wel dan riskeert hij een boete. Persoonlijk zou ik niet vatbaar zijn voor wat vriendjes kopen en doen. Als jouw regels zijn dat hij van zijn spaargeld niet iets mag kopen waarmee hij eigenlijk niets mag doen buiten dan is dat maar zo. Er zijn vast veel leukere dingen die hij met zo'n bedrag kan kopen. Of misschien heeft het zin om te wachten op een echt hoverboard, die komen vast ook nog wel
Ik zou ook niet akkoord gaan. Het is ook een hoop geld en wat hebben er ze er nou aan alleen maar in huis of de tuin? En ik begrijp best, omdat vriendjes er ook een hebben je zoon er ook een wil. Maar over een jaar is er weer wat anders en willen ze dat weer allemaal, kijk maar naar die space scooters...En daar ben je ook ouder voor, om je kind te sturen en ze te laten inzien/leren dat niet altijd alles kan. Nee hoor, hier zou ik dat ook niet goed vinden en voet bij stuk houden.
Kan hij er niet één kopen op de voorwaardedat hij er alleen op pleintjes mee speelt? Een aantal kinderen in de straat hier hebben ze ook en hier spelen ze ermee op van die verlaagde voetbal stenen "voetbalveldjes". Ik sprak toevallig laatst nog een moeder hier in de straat, die het ook absoluut niet goed vindt dat haar dochter ermee op de weg gaat. Misschien is dit een optie?
Dank jullie wel voor de reacties ! Nooit getwijfeld aan mezelf en over onze opvoeding maar naar mate de kinderen ouder worden en onze vrienden er andere ideeën op nahouden over wat wel/niet kan, slaat soms de twijfel toe. Vandaar dat ik het ook hier plaatste 😉😉, gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt. Alleen op een pleintje is geen optie, die hebben we namelijk hier niet en stel dat er wat gebeurt dan ben je dus niet verzekerd en kun je zelf voor de kosten opdraaien. Dat is het hele euvel 🙄.