Iemand met verstand van konijnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door wanna be a mama, 25 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Reageer alsjeblieft alleen als je zeker weet waar je over praat en geen negatief commentaar aub.
    Ok nu dat gezegd te hebben ;)..

Mijn nijntjes hebben een onverwacht nestje...rammetje zit al gescheiden en ze zijn nu 8 dagen oud. Het nestje zit gebouwd onder een bruggetje van takken waardoor ik er niet goed bij kan en het dus ook niet goed kan zien. Een echt goede nestcontrole heb ik dus ook niet kunnen doen. Nu vond ik zostraks een van de nijntjes helemaal aan de andere kant van het hok en ik kan me niet voorstellen dat deze daar zelf is gekomen. Het zag er goed uit met al een mooi vachtje erop. Nu heb ik onmiddelijk mijn handen door de mest gehaald en het nijntje terug bij de rest in het nestje gezet. Deze kroop gelijk tussen de andere nijntjes. Heb ik hier wel goed aan gedaan? Word deze en de rest nu niet verstoten? Zit mezelf nu dus helemaal naar te maken hier... Wie kan mij alsjeblieft helpen????!!!

2. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43
    Ik DENK dat je daar wel goed aan gedaan hebt. Wij hebben ook al aardig wat nestjes gehad vroeger en ik was er altijd mee in de weer. Kan me niet voorstellen dat het jong nu verstoten wordt omdat je het opgepakt hebt. Zeker niet met medt handen.
    Ben geen expert, maar hebven zelf aardig wat konijnen gehad en waren er nooit flauw mee. En nog nooit meegemaakt dat jongen werden verstoten.
    Succes met de kleintjes!!

3. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dankjewel voor de reactie!
    Toch komt dit vaker voor dat de jongen verstoten worden omdat ze niet meer naar het nest ruiken, maar naar mens. En ik heb al eerder mee gemaakt dat ze na 1 dag allemaal dood waren, dus ben gewoon heeeel bang dat het nu weer mis gaat!
    Dankjewel!!:)

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

ook ik heb meerdere nestjes gehad en ook wel eens gehad dat ze in de voederruif terecht kwamen, dus moest ik ze terug zetten. ik wastte altijd mijn handen heeeeeel goed met schoon water (zonder zeep dus) en idd daarna door de mest en stro en terugzetten (wat moet je anders??) Ook bij mij is het 1x gebeurd dat een voedster het jong niet meer accepteerde, deze is doodgegaan, maar bij de andere keren is het wel goed gegaan, het zegt dus niet alles, maar als jij je handen goed door de mest en stro hebt gehad, moet het goed zijn.

5. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Ik zou me niet te druk maken hoor. Je hebt goed gehandeld denk ik.
    Mocht het mis gaan zal het heus niet om jouw geur zijn. Zeker als ze al een vachtje hebben,dan zijn ze niet zo kwetsbaar en weet mama vast wel dat ze bij haar horen.
    Succes!

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

En konijnen zijn zowiezo rare beesten. Ik heb een stelletje gehad dat een nestje had, rammetje apart gezet, maar mooi dat ze bij elkaar wilde blijven. Moeder konijn wilde niet voor haar jongen zorgen etc, dus vader er weer bij gezet, waren ze weer helemaal verliefd en moeder zorgde er weer voor:p vader heeft de jongen nooit wat gedaan, hij zorgde er meer voor dan de moeder. Die waren echt onafscheidelijk. Toen het vrouwtje overleed, wilde hij niks meer eten of drinken, hij heeft nog aan het infuus en alles gelegen, 5 dagen na het vrouwrje is ook hij doodgegaan, hij wilde niet leven zonder haar :(

7. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

mamabri,dat is wel echte liefde zeg!
    Wel heel sneu!

Ik had vroeger ook veel konijnen,mannetje en vrouwtje samen. Hadden wel eens een nestje,maar bleven altijd bij elkaar.Ook wanneer er kleintjes waren. En om te zeggen ze fokken als konijnen? Echt niet,ik had heel af en toe een nestje,1 keer per jaar ofzo.

8. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Aahhhh "All you need is love!";)

9. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dankjewel voor het reageren meiden. Ik kijk dadelijk nog even snel en dan morgen weer en dan maar hopen dat het goed gaat! Ben wel blij dat ik even heb kunnen zien hoe deze eruit zag, want ik heb ze verder nog niet echt kunnen zien omdat dat nestje zo verstopt zit.

10. Babystew

Babystew Niet meer actief

Het kan ook zijn dat de moeder het konijntje zelf het nest uit heeft gesleept, zeker omdat je zegt dat hij helemaal aan de andere kant lag. Dat doen ze wel eens als er iets "mis" mee is (niet altijd voor mensenogen te zien). Dus als de moeder het konijntje alsnog doodbijt dan hoeft het niet per se door jouw handeling te komen (en probeer je dan ook niet al te schuldig te voelen..).

Hopelijk komt het nu helemaal goed en groeien ze allemaal op tot happy nijntjes!

11. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dit is dus waar ik bang voor was/ben. Is er dan ook niets dat ik kan doen?

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

ja dat was echt all you need is love. Die twee waren zoooooo ontzettend lief voor elkaar, dat was heel erg bijzonder. Ik heb ook vreselijk gehuild toen ze beiden dood gingen (nog erger als mijn zoon, die toen 7 was).

Ik geloof dus ook echt dat dieren (in elk geval konijnen) dood kunnen gaan van liefdesverdriet.

Ook toen onze poes haar kitten verloor, heb ik het kitten in een doek in een schoenendoos gelegd en open laten staan zodat de poes er nog bij kon gaan kijken (ja ik ben misschien raar ;)), na een uurtje het deksel er op gedaan en gewacht tot ml het kitten kon begraven, want het had gevroren, dus kon ik niet diep graven. Mooi dat poes 7 uur!!! lang op de doos is blijven liggen, ze ging er niet af. Dieren voelen volgens mij dus ook verdriet.

13. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    Als jij het hok schoonmaakt hangt er sowieso al geur van jou, terug zetten is geen grote ramp. Let er wel op hoe de konijntjes groeien! Vaak als hele jonge nijntjes uit het nest komen kan het betekenen dat moeder konijn niet goed kan of wil voeden. Ze worden dan als het waren het nest uitgesleurd als ze nog aan de tepel hangen.

Het voer zou ik trouwens iets hoger zetten als het gaat om de samen geperste zwarte staafjes. Stel dat ze het proberen te eten op nog te jonge leeftijd kan dit uitzetten in de darmen waardoor ze door een verstopping dood kunnen gaan.

Oh en het moeder konijn kun je wat extra groente/hooi/voedsel geven. Kan ze aansterken en is natuurlijk goed voor de melkproductie.

14. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    En nog een vraag. Kan ik aan het nestje zitten of niet? Ik heb de rest namelijk helemaal niet gecontroleerd omdat ik er zo moeilijk bij kan. Dan moet ik het bruggetje optillen en ben ik bang dat de boel uit elkaar valt. Of dat ze ze zelfs allemaal verstoot. Maar wat als er nu wel een dode ligt en ik heb die er niet uit gehaalt. Sorry voor mijn vragen, maar wil het gewoon graag goed doen!

15. FinleyenMilan

FinleyenMilan Actief lid

11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het jong uit het nest is geraakt, is het enige wat je kan doen deze terug leggen. HAd je niets gedaan, was het zeker dood gegaan. Je hebt aangegeven je handen door het stro en de mest te doen, dat is heel goed.Ik neem aan dat je konijnen jou ook kennen, dus zo heel erg is dat niet. Ik heb 3 nestjes gehad, en is alle keren goed gegaan. Ik deed wel elke dag nestcontrole en vaak ook als moeders erbij zat. Een van mijn konijnen ging voeden als ze mij zag komen, zodat ik kon zien hoe goed ze het wel niet deed zeg maar. Dus als je konijnen je een beetje kennen, vertrouwen ze je heus wel. En ik ben echt geen knuffeltante, dus het is niet zo dat ik dagelijks een uitgebreid knuffeluurtje met ze heb, het is nu eerder eten geven en wegwezen.

Hou ons op de hoogte! Het is wel magisch hoor! En goed in de gaten houden; het kan zijn dat er binnen dit en 25 dagen een nieuw nestje ligt!!

Laat je rammetje castreren en introduceer hem dan bij zijn gezinnetje, goed in de gaten houden!! Goed in de gaten houden dat er geen nieuw nestje ligt, is dat wel het geval de oude jongen (die dan 1 maand zijn) weghalen. Anders bestaat de kans dat de nieuwe jongen niet genoeg/geen melk krijgen.

Succes!

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook dit kan idd, maar ben bang dat je dan weinig kan doen, tenzij je dit konijntje eruit zou halen en zou voeden met de hand, maar dan moet je wel eerst weten welk konijntje het is en weer met je handen bij het nest, dat zou ik dus niet doen. Het klinkt hard, maar zou in dit geval de natuur zijn gang laten gaan.

17. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16

Oh dat weet ik wel zeker!! Mijn poes is sinds mijn zwangerschap en na bevalling niet meer bij mij weg te slaan. Waar ik en mijn zoontje zijn is zij ook. Super mooi verhaal!!

18. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ok, voer moet ik dan dus even wat op verzinnen! Dat ze extra moest hebben wist ik. Ze krijgt onbeperkt hooi, biks, 2 x per dag vers water en elke dag portie groente, andijvie, witlof en stukje wortel

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee zou ik niet doen, hoe meer je ze met rust laat, hoe beter het vaak is, als er een dode ligt haalt moeder hem er tussen uit als het goed is. Ik aaide pas een jong als ze echt zelfstandig liepen, dus pas na 2 a 3 weken

20. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ik heb zodra ik zag dat ze stro begon te verzamelen het rammetje apart gezet, Ik heb een vrij groot hoek hok met 2 verdiepingen dus heb het trapje eruit gehaald en dicht gemaakt met een plankje erop geschroefd. Rammetje zit nu dus beneden en moeder met jongen boven.
    Het rammetje moet nog wel gecastreerd worden, het is de planning dit aankomende week te doen. Als het goed is kan ze dus niet weer zwanger zijn!
    Ik zal jullie op de hoogte houden en in de gaten houden doe ik sowieso :D.

Deel Deze Pagina