Geld maakt Nederlanders gelukkiger dan kinderen

Discussion in 'De lounge' started by Loeki2, Jul 28, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat maakt jou gelukkig?

1. 'Ik hoef niet gelukkig te zijn, zolang ik maar gezond ben'

2. 'Pas wanneer je kinderen krijgt, is je geluk compleet'

3. 'Geld maakt gelukkig'

4. Anders...

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    AMSTERDAM - Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat geld gelukkig maakt. Slechts een derde schaart zich achter het aloude spreekwoord dat geld niet gelukkig maakt. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek onder vijfhonderd mensen naar geluk van onderzoeksbureau Trendbox.

Het onderzoek laat volgens Trendbox zien dat geluk en inkomen verband met elkaar houden; hoe hoger het inkomen, hoe gelukkiger de Nederlander zichzelf vindt.

Kinderen

Kinderen en gezondheid zijn niet de grootste factor om je gelukkig te voelen. Circa 20 procent van de ondervraagden is het eens met de stellingen 'Ik hoef niet gelukkig te zijn, zolang ik maar gezond ben' en 'Pas wanneer je kinderen krijgt, is je geluk compleet'.

Volgens 20 procent van de ondervraagden zijn Zweden de gelukkigste mensen binnen de Europese Unie, Nederlanders staan op de tweede plaats (13 procent). Luxemburg staat met 12 procent op de derde plaats. Driekwart van de ondervraagden geeft aan zeer of nogal gelukkig te zijn. De overige Nederlanders zijn niet automatisch ongelukkig, maar kennen gelukkige en ongelukkige perioden.

2. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

Feb 20, 2006
    1,232
    0
    0
    spijkenisse
    Geld maak mij niet gelukkig, het is wel handig als je het hebt :)

En kinderen maken je gelukkig en je leven compleet.

gr. Patricia

3. Niet meer actief

Ben het er niet mee eens. Het is precies wat Patricia zegt.

4. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ik heb "anders" ingevuld.

Geld alleen maakt niet gelukkig... het is lekkerder als je het hebt EN het kan delen met je kinderen of andere mensen waar je van houdt!

5. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Mijn geluk hangt niet af van geld en als je niet makkelijk zwanger kunt worden denk ik dat je aan geld ook niet veel hebt.

Mijn man en mijn katten, die maken me gelukkig en natuurlijk vind ik gezondheid ook een rijkdom.

Idd geld hebben is makkelijk en als je het kunt delen met kinderen en partner is dat iets dat je gelukkig maakt, maar wat maakt je dat gelukkig, het geld of het feit dat je kunt delen?

6. malou

malou Actief lid

Nov 9, 2005
    241
    0
    0
    moeder!
    eindhoven
    Ik heb anders in gevuld. Tuurlijk maken kinderen je leven compleet, ik zou niet anders meer kunnen voor stellen. Maar als je kinderen hebt die je helemaal niets kunt geven omdat je geen cent te makke hebt zou ik erg moeilijk vinden.

7. mouschy

mouschy Fanatiek lid

Aug 30, 2005
    3,709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ja helemaal met je eens!!!

Ik vind gezondheid de grootste rijkdom die je kunt hebben. Daarnaast je eigen gezin natuurlijk. Geld is wel makkelijk maar je kan er niet alles mee kopen ;)

8. Niet meer actief

Precies zoals ik er ook over denk.

9. spooky

spooky Bekend lid

Mar 15, 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    ik heb ook anders ingevuld.
    ik weet niet precies wat mij gelukkig maakt.
    mijn vriend maakt mij gelukkig maar voor dat ik hem kende was ik ook gelukkig (al zou ik nu niet meer zonder hem kunnen). gezondheid vind ik heel belangrijk (maar als je ziek bent kan je ook gelukkig zijn), geld is handig (als ik maar alle rekeningen kan betalen), ik wil kinderen om mijn geluk te delen.

ik ken iemand die niet gelukkig was en dacht dat kinderen haar gelukkig zouden maken dat was dus niet zo ze vond haar kinderen alleen maar vervelend, ze aten hun bord niet leeg, enz. nou zei ze ook dat je niet het huis uit moet gaan omdat je dan rekeningen moet betalen :confused:
    ik denk dat liefde mij gelukkig maakt. mijn ouders hadden niet veel geld maar ze gaven mij wel liefde en ik kon/kan op ze bouwen, dat vind ik het belangrijkste.

het is een beetje lang geworden sorry :rolleyes:

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Heel mooi gezegd Spookie, ik denk ook dat liefde je heel gelukkig kan maken, met of zonder geld.

11. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

Apr 30, 2006
    1,290
    0
    0
    Spijkenisse
    Ben het met jou eens.
    Even off topic, ik zie dat je uit spijkenisse komt, daar kom ik ook vandaan :D

Groetjes MB2005.

12. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

Nov 10, 2005
    2,343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Sluit ik me bij aan....

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    als je geld hebt dan maakt dat het leven makkelijker. Je kan zoveel meer dingen doen en kopen als je geld hebt.
    Sommige mensen willen nooit geen kinderen hebben. Die kunnen dan nog wel gelukkig zijn.
    Dus daarom heb ik anders ingevuld ;)

Bij mij is het wel beide denk ik. Een kindje maakt ons leven/geluk compleet. Maar het zou wel heerlijk zijn als ons kleintje niet in armoede hoeft op te groeien.

14. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Ik heb ook anders ingevuld. Allereerst sluit ik me bij voorgaande emningen aan, maar daarnaast is mijn gevoel van onafhankelijkheid ook erg belangrijk. Ik wil zo veel mogelijk mijn eigen leven invulling geven en de daarbijbehorende keuzes maken. En niet geleefd worden door derden, werkgevers, regels en dergelijke. Ook het gevoel dat ik mezelf kan en mag zijn maakt mij gelukkig.

15. Chanel

Chanel Bekend lid

Mar 19, 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb ook anders in gevuld, vindt de gezondheid van mij en mensen om me heen belangrijker dan geld. En zo kan ik nog wel wat dingen op noemen. Het is leuk als je geld hebt om eventueel te kopen wat je leuk vindt en/of nodig hebt. Verder doet het me niet zo veel.

16. sim

sim Niet meer actief

ik heb anders ingevuld, geld maakt niet gelukkig, maar kan wel voor veel ongeluk zorgen als je geld tekort komt (stress) ik ben van mening dat niemand je compleet kan maken of gelukkig, dat lukt alleen als je innerlijke rust hebt gevonden en op een niet verwaande manier van jezelf kan houden, als je vrede hebt met je tekortkomingen en er geen onzekerheden over hebt. als je dat lukt pas dan zijn je man en kinderen en jij compleet, en is al het mooie een aanvulling op je geluk :D

17. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

May 6, 2006
    2,258
    2
    38
    West Nederland
    Mijn vriend heeft het wel eens over het winnen van de staatsloterij ofzo: "Als we een grote prijs winnen, dan....."
    Mijn antwoord is dan: "Laat die staatsloterij maar zitten...., liever een kindje...."
    Maar ja, allebei niet te plannen hè??!!

XXAnna

18. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    IK heb ook "anders" in gevuld. Je geluk bestaat uit dingen die voor jouw persoonlijk belangrijk zijn, voor andere mensen hoeft dat dus helemaal niet het * geluk* te zijn. Geluk is niet te meten in geld, het geeft uitdrukking aan je gevoel van een bepaalde periode. Voor mij geldt dus niet dat kinderen je geluk compleet maken. Voor mij zijn eventuele kinderen een verrijking van mijn leven, wat mijn geluk uiteindelijk vergroot. Als ik geen kinderen zou kunnen krijgen, zou ik dat wel als een soort van gemis ervaren. Ik denk wel dat je je geluksgevoel niet altijd in de hand hebt, soms wordt dat ook veroorzaakt door externe factoren, waardoor geluk/ ongelukkigheid groter/kleiner wordt.

19. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    geluk is niet in een paar woorden uit te drukken en iedereen zal er een eigen betekenis aan geven, afhankelijk van wat je belangrijk vindt in je leven.

Als je niet kan doen wat je wilt, door welke reden dan ook (doordat je bijvoorbeeld beperkt wordt door ziekte, geen kinderen kan krijgen, gebrek aan geld hebt, niet vrij zijn bent, enz enz enz) zorgt dit ervoor dat je minder gelukkig bent. Maar als je "wat je wilt in het leven" na een tegenslag (zoals genoemd) kan aanpassen aan je nieuwe situatie kan je vervolgens wel weer gelukkig worden. Geluk is volgens mij dus flexibel en dat vind ik een geruststellend idee.

Voor wat IK wil in het leven zijn relaties (met mijn man, met onze familie en met een paar goede vrienden), gezondheid (van mij en dezelfde mensen) en het kunnen krijgen en opvoeden van kinderen het meest belangrijk, dus deze dingen maken mij gelukkig. En natuurlijk is geld hier handig bij, maar geld is niet noodzakelijk voor wat ik het belangrijkste vind in mijn leven.

Ik had dus ook anders ingevuld...

20. Windows

Windows Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,860
    0
    0
    Ik heb anders gestemd,geld maakt mij absoluut niet gelukkig(een beetje meer is altijd welkom natuurlijk :D)Maar het is niet anders,gezondheid vind ik vele malen belangrijker,want nu ook...loop ik dus te tobben met mijn voet :(,en zal dus op korte termijn geen staand of lopend beroep kunnen uit-oefenen,vandaar dat ik dus nu ook maar 2 dagdelen werk.
    We hebben het geluk dat we 2 kinderen hebben mogen krijgen,en een mooi huis,en het belangrijkste dalijk over 3 jaar schuldenvrij(ik denk dat ik me pas dan echt gelukkig kan noemen)
    Bij de 1 zit geluk hem in materiele dingen(zoals mijn zwager vandeweek helemaal over de zeik was dat zijn auto kapot was,en er metéén een nieuwe moest komen)
    en bij de ander zit geluk hem in de liefde die je geeft,en krijgt van je naasten(dat laatste is bij mij erg van toepassing)

Share This Page