rotopmerkingen/in de zeik zetten

Discussie in 'De lounge' gestart door beauty2012, 26 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Hee dames,

Ik had een heel verhaal getypt, maar ik zal het toch maar wat korter houden.;)

Mijn schoonfamilie heeft een bepaald soort humor waar ik me aan erger.
    Wat die humor is?
    Iemand voor l*l zetten en dat moet grappig zijn...;)
    Ook ik word regelmatig voor aap gezet door een rotopmerking van één van hen.
    Eerst kon ik er wel om lachen en het gewoon van me afzetten, maar ik begin me (na 5 jaar) steeds meer te ergeren en heb regelmatig zin om iets stoms terug te zeggen.
    Soms doe ik dat ook, maar dat wordt me niet in dank afgenomen en iedereen keert zich vervolgens tegen mij voor een tijdje.
    Na een tijdje is het dan wel weer gezakt en doen ze weer normaal.
    (en de rotopmerkingen/het in de zeik zetten gaat gewoon door)

Ik dacht dat ik het getroffen had met mijn schoonfamilie als ik andere verhalen lees hier op zp, maar ik begin me steeds meer te realiseren dat ik het zo echt niet meer leuk vind en ik niet graag meer op visite ga.
    Mijn man begrijpt me wel maar vind dat ik er niet op in moet gaan en me er niet druk om maken.
    Nou ik heb me lang genoeg ingehouden vind ik!

Wat vinden jullie?

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Mijn schoonmoeder vindt het ook niet meer dan normaal om alle donkere mensen en buitenlanders te verafschuwen.
    Zeggen dat ze straatarm zijn en niet normaal Nederlands kunnen praten.

De ironie is dat ik zélf 'buitenlander' ben, M'n ouders als gastarbeiders hier hun HBO diploma op zak hebben en dat zij straatarm is.
    Nog steeds blijft ze met steken onder water rotopmerkingen maken over buitenlanders en geloven dat ik uit een arme familie kom.
    Toen ik een keer boos werd en er wat van zei na me jarenlang ingehouden te hebben, had ze ineens hartklachten door mij.

Maar dat ze ons dochtertje niet eens wil leren kennen omdat ze half buitenlands is, is nog het belachelijkste van alles.
    Maar ach, ik ben allang blij dat mijn dochter niet zo iemand in haar leven heeft en voor de rest kan ze me gestolen worden.

Respect komt van 2 kanten, dus ik zou er ook niet meer heengaan en vooral er niet wakker van liggen

3. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Ik geef je groot gelijk! Vind zulke humor ook niet leuk.
    Lijkt wel iemand kwetsen om zichzelf beter te voelen en dan onder het mom van een grapje.
    Ik zou gewoon wat terug zeggen en als ze weer raar doen is dat hun pakkie aan! Voor jezelf opkomen hoor meis!

4. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Bah wat moet dat naar voor jou zijn geweest zulke opmerkingen!
    Dat is wel een extreem voorbeeld en ik zou ook echt niet meer daarheen gaan!

In mijn situatie is het nog niet zo erg dat ik het contact wil verbreken of zoiets, maar wel dat ik soms met een knoop in mijn maag naar hen toe ga.
    Soms valt het dan heel erg mee en is het gewoon gezellig, maar net als ik denk dat alles koek en ei is dan begint er weer één met je in de zeik zetten of je op een andere manier een rotgevoel te geven.
    Kan echt mijn dag verpesten.

5. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Mijn schoonouders zijn ook zo. Daar hebben we nu trouwens geen contact meer mee. Mijn man nam wat woorden uit mijn dialect over en er werd gezegd dat hij wel beter opgevoed was dan dat. Nou ja, eigenlijk kan ik er wel een boek over schrijven, dit was er dan nog maar ééntje. Maar ik snap je wel en ik zou er wat van zeggen. Wat zij er dan mee doen is aan hen..

6. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Dat is precies zoals ik het ervaar!
    Ze vinden het geweldig dat anderen om hun grap lachen, terwijl degene tegen wie ze de opmerking maken voor aap staat.
    Voor mezelf opkomen is lastig in die familie.. degene die uiteindelijk de schuld krijgt ben ik.

7. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik herken het!
    Niet van mijn eigen schoonfamilie, maar van de schoonfamilie van mijn zus.
    Die familie vind zichzelf superieur en hun humor is precies hoe jij het omschrijft, heel sarcastisch.

Zo heb ik het eens moeten ontgelden; mijn oudste was toen nog maar 8 maanden oud en net een week voor de verjaardag van mijn neefje is hij heel hard van de bank gevallen, gelukkig niks ernstigs, maar ik schrok me een hartverzakking. Op die verjaardag wilde ik mijn oudste in de schaduw op een boxkleed leggen en hij schoot iets uit mijn handen en met zijn hoofdje wat harder op het kleed, hij schrok en moest even brullen. Kreeg ik gelijk de opmerking: "Wat ben jij nou voor een moeder, dat je 2 keer je kind laat vallen?" Ze vonden het zelf nogal grappig en bleven maar doorgaan.

Die opmerking schoot heel erg door het verkeerde keelgat.
    Ik houd daar helemaal niet van en kom dan ook zo min mogelijk op verjaardagsfeestjes van hun kant.

8. pipootje

pipootje Niet meer actief

Nou snap indd dat het heel vervelend is zulke opmerkingen
    En ik zou zeggen hou je vooral niet in en trek gewoon je mond open.
    Misschien juist omdat je er niks of weinig over zegt denken ze dat ze het wel kunnen maken, ik zie dit als over je heen laten lopen, en dat moet je nooit toelaten.
    Dit is ook vaak genoeg bij mij gebeurt en ik hield altijd braaf mn mond dicht, maar ondertussen was ik wel degene die zich klote voelde
    Dus voortaan trek ik altijd mn mond open als er zulk soort dingen gezegd worden en eerlijk gezegd voelt dat onwijs goed
    Want wie geeft hun het recht om zulke dingen te zeggen die ook nog eens kwetsend zijn

9. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik ken het helemaal. Mijn schoonfam is ook zo. Heb het eerst heel lang geslikt, toen af en toe boos terug gereageerd. En inderdaad, dan heb ik het natuurlijk gedaan ;).
    En tegenwoordig zeg ik na zo'n geintje/opmerking: Hoezo? Hoe bedoel je? Leg eens uit wat je daarmee bedoelt?

Let maar eens op dat ze dan niet zo goed meer weten wat ze zeggen moeten ;). En sindsdien gebeurd het een stuk minder.
    Succes!

10. misa

misa Niet meer actief

Ik geef je ook groot gelijk. Ik kan zulke humor een enkele keer best leuk vinden, maar echt niet steeds. Misschien eens een rustige reactie geven dat je het niet fijn vinden als ze zo praten. Of toch bij elke lullige opmerking een reactie geven. Volhouden tot ze het eens snappen. En anders toch ook maar bij je man neerleggen. Hij zou voor jou op moeten komen.......!

11. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Nou meid, lekker wat terug zeggen. Ik kan er ook slecht tegen, en heb zoiets van als je je beter wilt voelen prima maar doe dat niet over mijn rug.

Als het weer gebeurd gewoon je mond open trekken, maar dan wel vooraf je vriend duidelijk maken dat je dat gaat doen zodat hij je kan steunen :)

12. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Wat lief jullie reacties:)
    En ik ga zeker wat doen met de tips die zijn gegeven.
    Heb geen zin meer om me te laten bespotten onder het mom van 'het is maar een geintje'.
    Ik ben echt wel in voor een geintje maar het moet wel leuk blijven.

Ik weet niet meer wie het zei maar iemand reageerde hier met het verhaal dat haar kind was gevallen en toen het weer viel dat ze opmerkingen kreeg als 'wie laat nou haar kind 2 keer vallen' *sorry als ik het iets anders vertel*
    Nou dat is ook zo'n zogenaamd lollig iets wat ik bedoel.
    Ik heb wel een voorbeeld van mijn kant:

Onze dochter vind het gezellig om bij haar oma (schoonmoeder) te spelen (daar is een speelhuisje en nog meer leuke speeldingen en ook komen haar neefjes daar spelen, dus dat vind ze erg leuk) Zo leuk, dat ze soms tegenstribbelt als we naar huis gaan.
    Zei schoonmoeder doodleuk: 'Ja, ze vind het hier leuker dan thuis, ze wil niet eens meer met je mee!'
    En vaker zulke opmerkingen.
    Bijv.
    schoonmoeder: 'Ze (ons meisje) heeft zo fijn bij haar tante (mijn schoonzus) gespeeld! Haar tante doet tenminste leuke dingen met haar! Ze had beter een dochter van haar tante kunnen zijn'
    En dat is dan als grapje bedoeld;) Maar na een paar keer zo'n soortgelijk grapje te krijgen is de lol er wel af voor mij...:x
    Ik doe genoeg leuke dingen met ons meisje en dan steekt het me als ze zoiets zegt.

Ik kan wel meer voorbeelden opnoemen want dit is alleen nog maar wat schoonmoeder naar mijn hoofd slingert.
    Voor anderen die hun niet goed kennen kan het allemaal als onschuldig gezien worden en grappig, maar geloof me, de lol gaat er op een gegeven moment wel vanaf...

13. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Bij zulke opmerkingen moet je gewoon reageren, wedden dat jou kids vroeger ook liever bij een vriendje bleven omdat het daar leuker was, en als ik je nu zo hoor had ik ze geen ongelijk gegeven als ze het echt hadden gedaan.

14. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Alles wat je typt lijkt precies op mijn verhaal!
    Ook ik ben het helemaal zat na 3 jaar.
    Laatst kwam ik binnen en ik kreeg al de hele "sarcastische, goed bedoelde ;), rotte piep grappen over me heen. Heb me voorgenomen dat wanneer ze dat weer doen ik me omdraai, weer opnieuw binnen kom met een hoi...krijg ik geen normale hoi terug dan is t een Doei van mijn kant en ga weer naar huis.

Dus een echte tip heb ik niet maar geef ze wat hints dat je t niet meer leuk vind, Ofja hints..zeg t recht in hun gezicht...Houdt t dan nog niet, weet je waar de deur is naar vrijheid ;) succes!

15. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Ik heb zo'n nicht. Weet precies wat je bedoelt!
    Ik kon nooit zo goed en snel terug reageren. Maar nu ze soms opmerkingen over mijn meisje maakt, komt het stoom uit me oren. We hebben nu ook haast geen contact meer ;)

Ik zou toch wat terug zeggen ookal krijg je uiteidelijk de schuld. Misschien een keer goed op je strepen staan!

16. liefenklein

liefenklein Niet meer actief

Vaak doen ze dit uit eigen onzekerheid, om zichzelf beterte voelen zodat jij je rot voelt.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.156
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Om heel eerlijk te zijn is dat ook wel een beetje ons soort humor. Maar: het gaat wel over en weer. Dus er worden wel regelmatig 'plaagstootjes' gegeven. Maar als het "slachtoffer" dan gevat terug komt, wordt er des te harder om gelachen dat de aanstichter "voor schut" staat. En bij ons is het wel zo dat alle partijen er om kunnen lachen en iedereen wel eens aan de beurt komt, zowel als zender als ontvanger.
    Wie kaatst kan de bal verwachten. Als je er dus zelf niet vies van bent om een keer een sarcastische of botte opmerking te plaatsen, moet incasseren als je hem terug krijgt. Het lijkt er op dat jouw schoonfamilie dat niet kan. Dat vind ik heel flauw. Of misschien vat je hun grapjes verkeerd op en kom je met iets te zwaar geschut terug. Maar dat zou je man dan waarschijnlijk wel aan kunnen geven.

18. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik herken er wel wat in,

mijn schoonfamilie, dan bedoel ik meer zijn vader en stiefmoeder, hadden vaak opmerkingen over mijn geboorte plaats, ik kom uit de wolk van amsterdam vandaan, en zij uit brabant en friesland, en dan kreeg ik nog weleens opmerkingen over mijn accent en ook omdat het een gezin kom die wat armer is dan hun gezin/familie kreeg ik weleens kritiek,

bij de kraamvisite bijvoorbeeld wou mijn schoonvader me zoontje niet eens vast houden, en ze hadden commentaar op t feit dat mijn familie pas een week later zou komen, en op de tweede hands box die we hadden ;)

19. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Wie niet kan incasseren, mag ook niet uitdelen, en moet z'n poezelige snoetje houden, is hier de regel. Maakt niet uit wie, familie, schoonfamilie, vrienden... Gelijke monikken and all that...

Ik dacht ook al ruim 7 jaar het onwijs getroffen te hebben met m'n schoonfamilie. Als ik alle verhalen op diverse fora las over schoonmoeders. Helaas blijkt de mijne toch echt niet zo'n daverend karakter te hebben als dat ik dacht. En puntje bij paaltje schijnt zij mij toch ook niet zo leuk te vinden als dat ze probeert te doen overkomen. Tja, ze krijgt van mij lik op stuk, en der zoon staat achter me. Ahwell...
    Vind het alleen nogal sneu, dat ze nu de mening erop nahoud, dat haar zoon geen eigen mening heeft, en alles wat van hem komt, hij van mij moet zeggen... Tja, kan ook niet missen, die kale plek boven op zijn hoofd... ;) hij zit goed onder de duim. :p

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Herkenbaar. Alsof je het over mijn schoonfamilie hebt, te laf om iets direct tegen je te zeggen, dus brengen ze het als grapje of steek onder water. Vaak zijn het punten waar ze zelf erg onzeker over zijn, zoals hun gewicht, keuzes die je maakt zoals veel werken of weinig/niet werken/opvoeding etc.
    Meestal negeer ik ze gewoon en staat het contact bewust op een laag pitje.
    Al zo vaak wat van gezegd, dan krijgen we dat 'nou, het was maar een grapje, zo bedoelden we het niet...bladiebla-verhaal, gaat het heel even beter en dan begint het weer.
    Niet alleen tegen mij, in een restaurant gaan ze ook keihard over mensen praten, iedereen kan meegenieten, je kan wel door de grond zakken van schaamte.

Deel Deze Pagina