rotte appel op fruitschaal

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Eefke84, 2 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

wil ik net een appel eten zie ik er een rotte tussen liggen op de fruitschaal! kan ik de rest nu nog wel eten? of moet ik de overige nu ook wegdoen?
    en had net zon zin in een lekkere appel want had ze gister ook al geproefd en ze waren net zo lekker!

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Verplaatst naar gezondheid.

Groetjes
    Elvira
    moderator.

3. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Je kan ze nog wel eten hoor, maar ik zou wel de schaal even wassen en de appels voor de zekerheid ook. Vaak als je het niet schooonmaakt wordt de rest wel sneller rot.

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ja hoor, de rest gewoon wassen, maar dat moet je zowieso altijd even doen.
    rotte appels zijn trouwens niet schadelijk voor de zwangerschap lijkt mij. Lekker is anders natuurlijk! :)

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik schil ze nu steeds sinds ik zwanger ben. dus dat is dan in ieder geval al goed :D

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hoezo dat? De schil is juist hartstikke gezond en goed voor je. En dat is zeker belangrijk nu je zwanger bent zou ik denken. Dus ik zou het eerder andersom doen ;)
    Voorheen zonder schil eten (misschien omdat je het minder lekker vind?) en nu juist mét schil eten ;)

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Heel verstandig om te schillen als het geen bio-appeltjes zijn! ;)
    Gewone appels worden 15 tot 20x bespoten met landbouwgif en vervolgens voorzien van een waslaagje zodat ze mooi gaan glimmen. Dit waslaagje en de giflaag krijg je pas van de schil door met heet water hard te schrobben. Men zegt zelfs dat alleen schillen niet helpt omdat het gif dor heel de appel zit.

8. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Nou dan zou ik maar geen appels meer eten behalve als ze biologisch zijn...

9. zogelukkig

Uiteraard en niet alleen appels! ;)

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

klopt
    ik zag laatst (3 weken geleden) het programma Keuringsdienst van Waarde en daarin werd uitgezocht waarom citroenen geel zijn en glimmen. eerst werd gezegd, ze worden gewassen en dan met bijenwas opgespoten zodat ze gaan glimmen, uiteindelijk bleek er een giftige stof in de was te zitten en het was dus geen bijenwas. uiteraard gaat het om kleine hoeveelheden. in het programma werd vermeld dat deze stof ook gebruikt wordt bij appels enzo. het is niet alleen om ze glimmend te maken maar vooral voor de houdbaarheid van de producten.
    ik moet eerlijk toegeven dat ik de dag na het zien van het programma wel mijn appels geschild heb, maar daarna niet meer, tja er is geen beginnen aan als je 3 kilo appels per week eet, maar uiteindelijk niet fijn idee dat ik zo wel veel van die schadelijke stoffen naar binnen werk. ik had liever bijenwas gehad ipv chemische. :)

11. zogelukkig

Ja, schocking he! Ik kijk ook altijd naar de Keuringsdienst van Waarde; eerlijk en verhelderend programma vind ik dat!

Hier kan je trouwens zien hoeveel landbouwgif er op de groente en fruit uit jouw supermarkt zit, ook schocking!

http://www.weetwatjeeet.nl/gifmeter/

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Sjongejonge zo mag je niks meer eten van fruit.
    Schil of zonder schil, het gaat er hier allemaal in.

13. zogelukkig

Tuurlijk mag je dat wel.
    Bij mij is biologisch eten een bewuste keus, dat deed ik al voordat ik zwanger was! ;)

14. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

15. henkie24

henkie24 Niet meer actief

rare reactie?
    :(

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

valt mee hoor ik denk het ook.ik word er gewoon niet goed van je mag tegenwoordig geen bal meer.ik snap ook niet hoe ik groot ben geworden.je kun nog beter gaan leven op water en brood maar dat mag ook weer niet want dat heeft weer kalk en andere stoffen bij zich. weetje wat wij moeten doen 9 maanden in quarantaine gaan op voeding supplementen die af worden gesteld op je kindje.sorry maar ik snap hem wel hoor

17. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Correctie: je mag bijna alles.
    Alleen zijn er altijd mensen die zelf dingen gaan verzinnen, dingen verkeerd interpreteren, in paniek schieten na een toastje brie of denken dat ze hun kind vergiftigen met het drinken van kraanwater.
    Heeft allemaal geen hol te maken met wat wel en niet mag, maar meer met die mensen zelf ;)

Als je hier op 't forum leest de vragen ziet van "mag ik X" dan denk ik regelmatig "waarom zou je dat niet mogen...... waarom bedenk je dat?!"

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja oke dat bedoel ik ook :) alleen als je al die dingenop gaat schrijven wat mensen dan vragen dan mag je echt helemaal niets meer.

waar ik nog altijd van sta te kijken is de hoeveelheid vragen die vaak over de zelfde dingen gaan.ik heb zoiets volg je gevoel dan komt het wel goed.de vk hier zei gewoon uitkijken met rauwe etenswaren en met vacuüm verpakte vis en thats it je niet roken en niet drinken maar dat weet iedereen verders volg je gevoel of kijk op voedingscentrum denk ik dan

19. zogelukkig

Ik snap niet dat mensen hier wel de weg vinden om te vragen of ze iets wel of niet mogen eten, maar niet de moeite nemen om dat woord + zwangerschap in te toetsen in Google. Maar ik wil best moeite te doen eea te verduidelijken hoor! Sommigen mensen weten ook niet hoe listeria en toxoplasmose veroorzaakt wordt en wat besmetting kan betekenen voor de vrucht.
    Gisteren twee topics over worst, mag ik dat? Of: krijg ik listeria van fruit in blik... Of: er zit tonijn op mijn pizza, help!
    Relax mensen, gewoon je gezond verstand gebruiken en je een beetje inlezen over wat je niet mag hebben tijdens je zwangerschap. ;)

Dit is het lijstje don'ts van het Voedingscentrum:

*vlees alleen te eten als het goed doorbakken of gestoofd is. Eet geen rosbief, filet Americain, tartaar of carpaccio. Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt en daarom wel veilig.
    *alle groente goed te wassen
    *te voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten
    *geen rauwmelkse zachte kaas te eten
    *geen voorverpakte gerookte vis te eten

En dan heb je nog het lijstje: "Oppassen met":

Alcohol drinken
    Kans op nadelige gevolgen voor het kind.

Roken
    Roken is schadelijk voor de baby.

Lijnen en veel afvallen
    Lijnen geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen.

Lever en leverproducten. Eet geen lever en beleg niet meer dan één boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever, zoals paté, leverworst of Hausmacher.
    Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Rauw vlees
    Kans op besmetting met listeria en toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Kattenbak verschonen
    Kans op besmetting met toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Eten van zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk
    Kans op besmetting met de listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor het kind.

(Gerechten met) eieren die niet goed gaar/niet hard gekookt zijn Kans op salmonellabesmetting.

Voorverpakte vis, zoals gerookte zalm
    Kans op listeriabesmetting.

Meer dan twee porties vette vis per week eten.
    Vis is heel gezond, zeker ook voor zwangeren! Maar met het oog op dioxines is meer dan twee porties vette vis per week (300 gram) onverstandig.

Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Het advies is maximaal 1 portie per week van 100 g.Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem. Roofvissen kunnen relatief veel kwik en dioxines bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn.

Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades
    Idem: listeriabesmetting

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten gebruiken
    Sommige kruiden zijn schadelijk voor het ongeboren kind.

Meer dan vier koppen koffie drinken per dag
    Te veel cafeïne is niet goed voor het kind.

Veel drop eten
    De stof glycyrrhizine in drop kan de bloeddruk verhogen.

Pimba (kalebaskalk) gebruiken
    In kalebaskalk kan veel lood zitten.

20. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

sommige mensen maken zich misschien te druk das waar. maar aan de andere kant: als jij daar last van hebt lees je de vragen toch gewoon niet en laat je antwoorden over aan anderen. je bent het niet verplicht! :D
    jullie maken je misschien wel weer druk om dingen waarvan anderen zoiets hebben van: nou jaaaaaa.

om dan soms van die achterlijke reacties neer te zetten. ik denk ook weleens van : nou jaaaaaaaaaa! maar dan reageer ik er gewooon niet op. en denk ik laat een ander het maar doen. straks durft hier niemand meer iets te vragen bang voor reacties.

Deel Deze Pagina