Dag Dames, Wij hebben een probleempje, mijn meisje heeft soms hele harde ontlasting. Ze heeft er neit echt super veel last van, maar het lijkt me ook niet echt de bedoeling! Ze krijgt al geen banaan meer, maar ik vroeg me af, of er nog andere dingen zijn die kunnen verstoppen? Ze krijgt borstvoeding op verzoek (nog een voeding of 7), meeste dagen 1 keer fruit en 1 keer brood met boter (een enkele keer krijgt ze ipv fruit brood) en elke avond groente en aardappelen/pasta. Iemand enig idee??
geen idee hier krijgt ze roosvicee laxo, citrusfruit.. en nog is de ontlasting keihard.. ze poept dan ook niet door omdat het pijn doet. ben benieuwd of iemand hier een oplossing heeft
Toen we begonnen met bijvoeden is de ontlasting hier heel hard geworden. Ze moet echt heel erg persen op haar ontlasting. Nu doe ik, als het echt niet lukt een beetje olijfolie door haar fles en wat extra water. Dan gaat het wel, maar het houdt niet over.
Misschien vreselijk fout, maar toen Noah lang, lang geleden afschuwelijk veel last had van verstopping las ik de tip op 'n forum suikervrije yakult te geven. Ik was echt radeloos en heb dat toen gedaan. En 't werkte als 'n tierelier!
Banaan, wit brood, wortel, rijst en gekookte kip stopt, dus die even niet geven. Wel veel vezels, zoals veel soorten groenten hebben, pruimen, bruin brood, volkoren koekjes, idd ontbijtkoek, scheutje olijfolie door eten (niet meekoken, maar op het laatst erdoor).
Riipe banaan stopt dus niet, dat is helaas een misvatting! Mijn ventje krijgt iedere dag een banaan en heeft nog nooit verstopping gehad. Voldoende vocht (borstvoedng op verzoek, extra (warm) water), vet (roomboter op brood, olijfolie over eten) en vezels (volkorenbrood, veel groente en fruit) en beweging (weet niet hoe oud je kleintje is?).
roosvicee laxo en wat olijfolie door het eten. Als het echt niet werkt even een paar daagjes kindicol van vsm geven
@zogelukkig, Ik denk dat het heel erg wisselt per persoon of banaan verstopt. Ik kan inderdaad ook alles eten, maar mijn zus bijvoorbeeld, raakt ook verstopt van banaan! Ik merk gewoon aan mijn meisje dat als ze banaan gegeten heeft, dat ze er dan last van heeft.. Dl is nu ruim 8 maanden, dus beweging is nog niet aan de orde @Yenolah, kan wortel ook verstoppen? Dat wist ik niet! Dl is er dol op, als wij wel eens wat eten wat zij nog niet mag, geef ik haar dat ook wel eens! (nog afgezien van de keren dat we het dus zelf ook eten) Verder krijgt ze allen maar bruin brood, nooit wit, en elke dag verse groente..... Ze heeft er ook neit dagelijk last van, eens in de 1 A 2 weken ofzo, maar als ik het kan voorkomen....
Weet je wat supergoed werkt ? Oud middeltje van mijn grootmoederstijd, maar werkt serieus, als een tierelier ! Neem een stuk zeep, gewone witte zeep, zonder allerlei toevoegingen dus. Snijd daar een klein stukje af en maak er, terwijl je het onder de kraan houdt, een piepklein piramide-tje van met een afgerond puntje. (Ongeveer zo groot als de helft van de nagel van je pink). Nu heb je dus een glibberig puntje zeep. Dat stukje doe je voorzichtig in het kontje van je kleine, klein beetje helpen met de thermometer, even de billen samengeknepen houden (net als bij een zetpilletje). Even wachten (uurtje ofzo)... meestal komt de poep dan vrij snel aanzetten en naar buiten glibberen. Op die manier is de uitgang erg glibberig en bovendien helpt de zeep om de boel een beetje op gang te krijgen. Succes !
Lyso: probeer eens volkorenbrood, mag zeker al hoor bij 8 maanden! Smeer er maar lekker roomboter op. Amandelpasta is ook lekker (en gezond) vet. Ik neem aan dat je kleintje al lekker omrolt, optrekt en tijgert/kruipt? Dat is toch ook bewegen?
Banaan is hier in de ziekenhuizen onderdeel van een anti-diarree dieet, dus ik neem aan dat de dietisten er dan wel iets van weten.
Banaan met appel was vroeger bij mij thuis ook onderdeel van een anti-diarree dieet evenals zwarte bessensap, beschuit en witte rijst. Eigenlijk kan je niet spreken van stoppend voedsel. Diarree is gewoon een ziekte die je moet uitzieken of waar je medicijnen voor moet slikken. Je hebt wel minder vezelrijk voedsel, maar wat niemand doet en wel raadzaam is, is juist vezelrijk te eten bij diarree omdat vezels vocht aan zich binden en de ontlasting dus dikker wordt. Verse groente en een volkorenboterham is juist goed bij diarree. Teveel vezelrijk voedsel in 1x prikkelt de darmen en kan dan wel tijdelijk dunne ontlasting veroorzaken, maar dan spreek je niet van diaree, want dat is een ziekte als gevolg van ontsteking (ziekte van Crohn bijv.), infectie (buikgriep) of voedselvergiftiging. Dan kan je het best Immodium of Norit gebruiken en heel veel water/ORS drinken. Een rijpe banaan, en dan bedoel ik dus eentje die al bruin begint te worden en absoluut niet meer groen is, werkt zelfs eerder laxerend net als al het andere rijpe fruit, want suikers laxeren nu eenmaal.
Krijgt ze al....idd mét roomboter.... Omrollen doet ze wel, tijgeren/kruipen nog niet, ze doet aan buikschuiven voornamlijk achteruit... maar is inderdaad wel beweging
Probeer maar eens elke dag een kiwi Ik had net na de bevalling enorme last ook van verstopping, en het deed gewoon pijn ook. De kraamverzorgster gaf me elke dag kiwi's te eten...2 geloof ik. Dat heeft enorm goed geholpen. Kiwi is daar echt heel erg goed voor. Probeer er maar eens 1 per dag en als de gewone kiwi te zurig is, dan de gold kiwi..die zijn heerlijk zoet Heel veel succes
Citrusfruit en kiwi's daar kan je goed van poepen inderdaad, maar zijn niet zo geschikt voor baby's onder de 1 jaar. Ik weet niet hoe oud baby van ts is, maar aan het menu en aantal voedingen te zien onder de 1.
Hier het advies gekregen (van de kinderarts) om bij verstopping een paar theelepeltjes sinaasappelsap te geven bij verstopping. En ja hoor het helpt prima!! Succes!
Ze is 8,5 maand . Hmm sinassappelsap is misschien nog wel een idee...... Die zal ik onthouden! Bedankt!
hier dochterlief eergisteren 2 kiwi's gevoerd, en jaaaaaaaaaaa, gisteren een heerlijke dunne soppige luier ipv zon keiharde diamantharde drol hopen dat het door de kiwi komt hehehe. of door de pruimen uit blik sinaasappel etc doet helaas nix bij haar.
Gisteren bij KA geweest (voor iets anders dan verstopping), maar daar ook gehoord dat als ze vaste voeding krijgen, om het met het sap van een uitgeperste sinaasappel te proberen. Mijn zoont krijgt nog geen vaste voeding en moet nu lactulose geven om zijn stoelgang 'slapper' te maken. Verkrijgbaar bij apotheek.