vraag over niet vorderende ontsluiting?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door amma, 18 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amma

amma Bekend lid

1 nov 2006
    824
    0
    0
    Hallo,

Ik ben 9 weken geleden bevallen van een gezonde zoon.
    Ook ben ik zwangerschapsyogadocent. Aanstaande zaterdag geef ik weer een workshop voor zwangeren en hun partner over de bevalling.
    Naar aanleiding van mijn eigen bevalling heb ik 2 vragen:

Ik vertel in de workshop dat de ontsluitingsfase bij iedereen anders verloopt, bij de een snel en bij de ander langzaam en alles daartussen.
    En dat het bij een eerste kindje wel 24 uur kan duren (zo heb ik dat geleerd).

Nu was ik bij mijn bevalling dan ook erop ingesteld dat het lang kon duren, ik kon de weeen goed opvangen en was dan ook niet teleurgesteld toen ik bij de eerste controle van de VK (na 4 uur weeen) 3 cm ontsluiting had.
    Toen ik bij de tweede controle 4 uur later krappe 5 had vond ik dat wel jammer, maar nog geen man overboord.
    De VK begon er echter toen al over dat als het twee uur later niet meer gevorderd was dat we dan zouden verhuizen naar het ZH.

Ik was hier erg verbaasd over en eerlijk gezegd ook wel afgeleid,
    want ik wilde graag thuis bevallen en had zelf het idee dat het welliswaar langzaam ging, maar wel goed.

Toen ze 2 uur later terug kwam en ik er maar 1 cm bij had was ik niet verbaasd want het eerste uur van die 2 waren de weeen een beetje weg doordat ik me druk maakte over wat de VK had gezegd bij het vorige bezoek.
    Ik heb vervolgens aangegeven graag thuis te willen blijven (als dit ok was voor het kindje) omdat ik niet het idee had dat het de ontsluiting zou bevorderen als ik zou verhuizen.
    Gelukkig mocht dat en weer 2 uur later had ik 9cm ontsluiting.

Mijn vraag: Ik heb uiteindelijk zo'n 14/15 uur gedaan over 9 cm, is dat nu heel langzaam bij een 1e of niet?

Vervolgens namen de weeen in kracht en duur af helaas.
    En uiteindelijk moest ik toch naar het ZH omdat ook de ontsluiting bleef hangen op 9cm en ik weeenzwakte had.
    Ook bleek het hoofdje niet goed voor de uitgang te liggen.
    Ik besefte zeer goed dat ik nu wel beter kon verhuizen.
    In het ziekenhuis met infuus heb ik op mijn rechterzij gelegen, maar hij ging niet draaien.
    Na uur persen en een knip en vacuum, heeft Noah toch een hele goede start gemaakt.
    Ik kijk dan ook heel positief terug op de bevalling.

Mijn vraag: kan de ongunstige ligging van het hoofdje oorzaak zijn van de niet verder vorderende ontsluiting en de weeenzwakte? En wat zijn andere redenen voor secundaire weeenzwakte?

Hartelijke dank voor je tijd!

Amma

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Amma,

inderdaad verloopt de ontsluitingsfase bij iedereen anders. Vooral de eerste 4 cm, de latente fase, kan lang duren. Deze uren tellen voor je gevoel wel mee (omdta je best pijnlijke weeen kan hebben) maar je mag er lang overdoen zonder dat dat consequenties heeft voor nara het ziekenhuis te gaan. (tenminste, zolang het dragelijk is vor jezelf),
    Vanaf 4 cm moet er wel vordering inzitten, maar het mag ook wel langzamer gaan dan 1 cm per uur.

De tweede controle had je krap 5 cm, dat past nog binnen de normale bevindingen, omdta je de overgang van 4 naar 5 cm nu hebt gemaakt moet jhe vanaf dat moment wel gaan vorederen. Het is jammer dat de uitspraak van de verloskundige jou geen goed heeft gedaan, terwijl het wel goed bedoeld was, ze wilde je gewoon laten weten waar je aan toe bent en wat je verder kunt verwachten.

Je bent eigenlijk in een heel normaal tijdsbestek naar 9 cm gegeaan, niet langzaam en niet snel.

De ongusntige ligging van het hoofdje is meestal geen reden voor weeenzwakte, wel voor het feit dta je hem er zelf niet uit geperst krijgt en dus hulp van knip en vacuum nodig had. Weeenzwakte komt meestal door vermoeodheid van de baarmoeder, daar kun je niets aan doen.

Bespreek je vragen ook nog eens met je eigen verloskundige op de nacontrole, zodat je met een goed gevoel kunt terug kijken op je bevalling.

Mirjam

Deel Deze Pagina