Wij gaan eind mei voor t eerst met de kinderen ver weg met de auto op vakantie. We rijden in 2 dagen naar t Gardameer. Nu is die richting voor ons nieuw, dus ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Hopelijk kunnen jullie ons helpen met de volgende vragen: - wat is de handigste/snelste route vanuit Zuid-Holland richting Gardameer (iets ten zuiden van peschiera)? - waar zijn leuke rustplaatsen/parkeerplaatsen te vinden voor tussenstops waar de kinderen even hun energie goed kwijt kunnen? Zijn er plaatsen met een speeltuin o.i.d.? - wat is en goede plek om de overnachten en wie heeft er eventuele tips voor een hotel? - andere tips?
2 jaar terug naar Peschiera op vakantie geweest met de auto en wij zijn in 1 keer gereden via de Brenner pas in Oostenrijk. Is ontzettend mooi en je komt hierna uit in de Dolomieten, ook prachtig. Je kan genoeg overnachtingsplaatsen vinden in zuid Duitsland, wij zijn de eerste keer naar Italie wel met een tussenstop gegaan en overnacht vlakbij Munchen meen ik me te herinneren. Er staan genoeg hotels langs de weg waar je kan overnachten. Daarnaast een leuke tip om te doen op plaats van bestemming is om het hele Gardameer rond te rijden. Af en toe even uitstappen en rondkijken natuurlijk, maar is een leuke manier om de complete omgeving te zien. Wij hebben een tussenstop gemaakt om te lunchen bij het meest noordelijke puntje van het meer waar ontzettend veel windsurfers waren, erg leuk om te zien. Wat ook heel leuk is voor de kinderen is om naar het ferrari museum te gaan in Modena.
Als je via zwitserland rijdt evt bij luzern bij een mooi meer. Als je via oostenrijk rijdt weet ik zo even niks, maar ik cind dat de fijnste route, omdat je vaak toch met files te maken hebt in zitserland mbt gothard tunnel... En vond 3 uur door zwitserland rijdenlanger duren voor mijn gevoel Wij hebben vanuit breda en venlo 2 x in 1 keer gereden met een goede ontbijtstop
Wij rijden altijd via de fernpass in oostenrijk. Tik je route in op viamichelin, bepaal hoe lang je de eerste dag wil rijden, kijk waar je dan ongeveer bent en boek via booking.com een hotel. De grote tankstations langs de snelweg hebben allemaal grote plekken waar je kunt stoppen en meestal ook iets van een grasveldje en soms een paar speeldingen voor kinderen. Een jaar zijn we in Innsbruck twee nachten gebleven en een dag met de kabelbaan de berg op waar de Alpenzoo ligt. Erg leuk voor de kinderen. Ook de watervallen van Krimml zijn leuk om te zien.
Wij rijden altijd met 1 overnachting en rijden bij voorkeur via Zwitserland. Wij overnachten dan altijd in Neuenburg am Rhein in zuid Duitsland, vlak voor de Zwitserse grens. Als je met 2x overnachten wilt rijden, dan zou je eerder in Duitsland kunnen overnachten en dan de 2e overnachting in bijvoorbeeld Como of omgeving, dat is ook erg leuk. Als je via Zwitserland gaat heb je wel de Gothard die je moet passeren, maar het ligt er wel een beetje aan wanneer je rijdt hoeveel vertraging dat oplevert. In het hoogseizoen op een zaterdag is topdrukte, maar op een weekdag of in het voorseizoen kan het prima te doen zijn. Wij zijn ook al vaker over de pas gereden i.p.v. door de tunnel. We houden meestal aan dat te doen als de wachttijd meer dan 1,5-2 uur is (radio in de gaten houden). De route over de pas is echt goed te rijden, het is geen smal kronkelweggetje ofzo. En het is veel leuker dan die muffe tunnel van 17 km lang. Wij zijn ook wel eens heen via Oostenrijk gereden omdat we eerst nog een paar dagen naar Zuid-Tirol gingen voordat we naar het Gardameer gingen. Toen hebben we net na München overnacht. Maar dan op de 2e dag dus maar tot Zuid-Tirol en van daar door naar het Gardameer een paar dagen later. Als je de route naar het Gardameer via Oostenrijk in 3 dagen wilt rijden, zou ik eerder stoppen in Duitsland want dan verdeel je het beter. En we zijn wel eens terug gegaan via Oostenrijk omdat we na het Gardameer nog een paar dagen naar Oostenrijk gingen (doen we dit jaar ook weer). Maar toen moesten we dus op zaterdagochtend richting de Brennerpas. Wat een ellende zeg, dat is dan ook echt geen lekker stuk. Dus wat ons betreft is dat echt niet beter, maar zo heeft ieder zijn voorkeur. Dit jaar gaan we richting Karinthië op de terugweg, dus dan komen we niet in de buurt van de Brenner en rijden we vervolgens na een paar dagen ook in 2 dagen terug naar huis. In Duitsland heb je veel goede Raststättes, maar er zit wel verschil in. Je moet de wat grotere opzoeken met veel voorzieningen. Dan heb je vaak binnen en buiten speelgelegenheid voor de kinderen. Het sanitair is vaak verzorgd door Sanifair en dat is altijd goed. Je betaalt er wel voor, maar dat is 70 cent en dan krijg je een bonnetje van 50 cent dat je in de winkel of het restaurant kunt besteden. Ook als dat niet zo was, zou ik er 70 cent voor over hebben hoor. Vaak ook een goede aparte ruimte om baby's/kleine kinderen te verschonen waar dan ook een kinderwc is of een kinderwc bij de dames. Op deze website: Für Gäste | Autobahn Tank & Rast GmbH kun je je route plannen en dan Raststättes zoeken. Dan kun je op een Raststätte klikken en zien wat voor voorzieningen er zijn. Ik zit nu even te kijken en mis wel de info over speeltuintjes. Wij hebben jaaaaren geleden ooit bij zo'n Raststätte een boekje met deze info meegenomen en dat ligt nog steeds in de auto en gebruiken we als we op vakantie gaan. Daarna nooit meer gezien, ik denk dat ze ze tegenwoordig ook echt niet meer hebben nu alles op internet te vinden is. Maar wij vinden het nog steeds reuze handig.
Wij rijden altijd via de Brennerpas in Oostenrijk. ik krijg de kriebels van die Zwitserlandroute vanwege die Gotthardtunnel, daar wil ik gewoon niet doorheen. En door Oostenrijk is helemaal geen straf en veel mooier en rustiger. Overnachten doen we altijd in Karlsruhe bij het mooie nieuwe Novotel daar. Prachtige kamers en een parkeergarage onder het hotel dus je kunt met een gerust hart de meeste spullen in de auto laten.
Wij rijden altijd via de Fernpass, via booking.com vind je wel een goedkoop overnachtingshotel in dat gebied. De enige leuke stop in Italië is Trento-nord maar dan ben je er ook al bijna. Tip voor je zoontje: er is een dierentuin in bussolengo-pastrengo en die heeft ook een dino-deel beetje a la dierenpark Amersfoort.
Een hoop goede tips al, ik heb ze allemaal onder elkaar gezet per route en ga ze dit weekend even langslopen. De keuze Oostenrijk of Zwitserland vind ik nog wel lastig, omdat de meningen daar over verschillen. Ik wil vooral zo snel mogelijk zijn, welke route zou dat zijn?
Wij gaan al 10 jaar naar het gardameer. Altijd door oostenrijk. 1x door de fernpas maar dit duurde voor mijn gevoel langer als de brennerpas. Wel is het mooier om doorheen te rijden. Door Zwitserland zijn wij 1x terug gereden omdat man de navigatie verkeerd had ingesteld. Wat een drama was dat, dat gebeurt ons nooit meer. Afgelopen jaar hebben we overnacht in München, de ochtend daarna hebben we flink in de file gestaan in Oostenrijk en kwamen we uiteindelijk pas om 19.30 bij het gardameer aan. Dit jaar vertrekken we snachts en hebben we een hotel met zwembad geboekt bij de brennerpas in de buurt. Als het goed is komen we hier in de middag aan. Dan kunnen de kinderen lekker spelen, rustig avondeten, op tijd naar bed en wij zijn van plan de volgende ochtend om een uur of 6 (voor de ergsye file) de laatste kilometers richting peschiera te rijden.
Gingen jullie dan in het hoogseizoen, dat het zo druk was in Oostenrijk? Wij gaan buiten de vakanties, eind mei, zou dat dan ook iets zijn om rekening mee te houden?
Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst geweest in hoogseizoen en hebben 's nachts gereden.. Via Oostenrijk.. Geen files gehad.. Zijn om 22.15 vertrokken uit Nederland en kwamen om 11.15 in Peschiera aan.. Mijn man is chauffeur en is dus gewend veel en lang te rijden, dat scheelt wel.. Ik vond het erg lang.. Want ik kan niet slapen in de auto... Twijfel nog over een overnachting dit jaar.. Maar wij hebben 3 kids en dan is het overnachten lastiger hoor.. Vaak familiekamer hebben of je moet 2 kamers nemen.. Dus als iemand nog een tip hebben dan hoor ik het graag! Eventueel legoland leek ons ook leuk voor een dagje... Zit ongeveer halverwege de reis in Duitsland...
Ehm Nan....als je over de fernpass gaat ben je daarna ook over de brennerpass gekomen. Ik zou niet weten hoe jij anders gereden hebt. Volgens viamichelin scheelt t niks of je over oostenrijk of zwitserland gaat.
Ben aantal jaar geleden door Oostenrijk gegaan en vorig jaar door Zwitserland. We waren ook in t voorseizoen (begin juni), dus geen last gehad van de tunnel. Zwitserland vond ik mooier om doorheen te rijden.