Volgens mij krijgen we steeds vaker te maken met dit soort uitspraken in de toekomst. Door de vergijzing blijven deze conservatieve tuttige partijen natuurlijk in de meerderheid elke verkiezing.
Ben zelf dus ook jong mama (23) met een hbo opleiding, maar ik heb er eigenlijk geen last van dat mensen me raak aankijken. Ik was zelf ook heel verbaasd over mijn verlangen naar een kind , maar ik heb me er volledig in berust en mijn gevoel gevolgd. Dat straalde ik denk ik heel erg uit naar de omgeving want die waren allemaal blij en niet verbaasd over mijn keuze ofzo. Overigens werk ik in de zorg en daar werken natuurlijk veel vrouwen, dus is het denk ik ook minder raar als je daar jong aan een kindje begint. Het zou wel vreselijk jammer zijn als mensen door de bemoeienis van de overheid hun eigen keuze niet meer (durven) maken. Dit bedoel ik nou; door de overheid die zich ermee bemoeit worden mensen nog meer van zichzelf verwijderd en weten ze straks niet meer hoe ze naar hun eigen gevoel moeten luisteren. Want ik vind dat een kwestie van gevoel; je weet zelf wanneer je aan een kind toe bent, of het uberhaupt aan jou besteed is. Als die wens voor een kind volledig vanuit jezelf en je partner komt, heeft je kind mijns inziens geen betere start dan die ! Zou toch wat zijn....vraagt je kind later: mama waarom wilden jullie mij ? Zegt mama: ja dat wou minister Rouvoets graag. Kind: Is dat mijn echte papa dan ?!
Klopt, maar niet om die reden. Het heeft niet eens een "christelijk" nut om nu al jonger kinderen te krijgen, maar door de aankomende vergrijzing ( duurt tot 2050 en daarn daalt het weer licht) zullen er gewoon nieuwe mensen moeten komen om onze samenleving ook echt goed in stand te houden. En ik ben het niet met Rouvoet eens. Dan blijven mensen bijelkaar terwijl ze niet van elkaar houden. Lijkt me niet iets wat in de politiek hoort, meer met Christelijke overtuiging. En naar mijn idee mag dat al helemaal niet meegenomen worden in de politiek. Laat hem dat maar prediken in zijn kerk. Geloof en politiek moeten los van elkaar.
Eens ! Maar dat zal moeilijk te bereiken zijn denk ik. Anderzijds is het denk wel goed voor de mensen om meer met hun eigen spiritualiteit in contact te komen. Ben overigens geen atheist hoor. Maar kom je met je eigen spiritualiteit in contact dan zal je zeer waarschijnlijk ook veel minder waarde hechten aan uitspraken van politici en wel weten wat goed voor jezelf is.
Tja, ik vind het lastig, maar ik vind wel dat Rouvoet een punt te pakken heeft. Vergrijzing is een probleem, het is een feit dat op latere leeftijd kinderen krijgen risico's kan meebrengen en ja (ik voel me een enorme hypocriet nu, zit zelf nog met de naweeën van een echtscheiding) stellen gáán gewoon heel gemakkelijk uit elkaar. Volgens mij is dit niet zozeer iets religieus, het is eerder een practisch en maatschappelijk probleem. Als er meer energie in de oplossingen gestoken zou kunnen worden, dus vergoedingen van de therapieën, makkelijker op latere leeftijd carriére maken etc...
Gaat onze minister dan de relatietherapie ook geheel vergoeden? Daarbij...ja, mensen gaan nu sneller en makkelijker uit mekaar, dat LIJKT zo..omdat vroeger de mensen niet uit mekaar gingen (of te lang bij mekaar nog bleven) voor de vorm, omdat het NOT DONE was om uit mekaar te gaan. Tegenwoordig zijn we (gelukkig!) anders en kiezen we eerder voor onszelf dan maar te doen wat de maatschappij van ons verwacht. Ikzelf ben te lang gebleven bij mijn ex, alles geprobeerd, relatietherapie en maar aanslepen, en waarom? Voor mijn dochter. En oh oh oh wat waren we gelukkig, nee het ging van kwaad tot erger! Gelukkig heb ik de stap genomen om te kiezen voor mij en mijn kind. We zijn nu alle 3 gelukkiger dan toen we samen waren, vooral ook mijn dochter! Als ik het over had mogen doen was ik veel eerder nog voor de relatietherapie weggegaan, want het was te snel al duidelijk dat hij TOEN geen goede vent was en geen goede papa.
Mamakitty helemaal mee eens, Flientje, ik denk dat in sommige gevallen therapie wel helpt maar in veel gevallen niet. Misschien heeft het allemaal toch te maken met de pil. Door het slikken van de pil zouden vrouwen niet de juiste partner kiezen ( hormonen kloppen niet). Is geloof ik een Brits onderzoek geweest.
de opmerking dat nederland gezinsvriendelijker moet worden prima, maar zorg dan ook voor dat moeders niet perse fulltime moeten werken om nog een beetje leuke dingen te kunnen doen met de kids, in die twee dagen dat ze dan vrij zijn. zorg er dan ook voor dat de kinderopvang betaalbaar blijft voor iedereen. etc. ik denk dat de bedoeling goed is van deze man, dan praat ik niet over het geloof van hem want dat staat er voor mij buiten. het is een leuke opmerking, maar hoe wou je er in godsnaam voor zorgen dat mensen eerder aan kinderen beginnen. dan krijg je over 30 jaar weer het probleem dat er teveel tienerzwangerschappen zijn, krijg je dat gezeur weer. en zo blijft er altijd weer wat om lekker over te mopperen joyce
Al had meneertje Rouvoet persoonlijk tegen mij gezegd dat ik bij mijn ex had moeten blijven, dan had ik hem keihard uitgelachen.... Dan zou ik zeggen, meneer Rouvoet neem onze (kids en ik) plaats maar in, dan piept ie wel anders! Ik begrijp MamaKitty dan ook volledig! Relatietherapie terwijl ik geen spat alcohol drink zeker.... ja duh [-X
Jemigdepemig, waarom nemen sommigen het zo persoonlijk op zeg. Wat de politiek ook zegt, 't is toch niet goed. Komt een keer iemand met iets wat wel degelijk een probleem is in NL, nee hoor, dan is het weer belachelijk. Op deze manier wordt het niet wat met Nederland, beste mensen...
Laat die politiek dan maar eens in gezinnen komen waar het er echt beroerd aan toe gaat.... Flientje, ik denk ook als je iets dergelijks hebt meegemaakt je dan ook op de kop zou staan... Als er rust is in het gezin en er word gescheiden omdat partners elkaar zat zijn en het niet meer gaat, dan is relatietherapie een optie. Maar zeg nou eerlijk, als jij en je kids worden geslagen, gekleineerd en wat al niet meer.... Wat doe jij dan? Blijf je dan zitten waar je zit?
Ik ben het voor de verandering en voor de eerste keer ( en waarschijnlijk de laatste) eens met Rouvoet....Iedereen moet zelf weten hoe ze hun leven leiden.....maar in mijn jeugd was ik de enige in de klas die gescheiden ouders had....nu is het een unicum als er nog ouders bij elkaar zijn. Van de leeftijd waarop mensen kinderen krijgen vind ik van de zotte dat hij wil dat dat eerder gebeurd. De ene is er klaar voor als ze 18 zijn en de ander met 35 nog niet.
En DAT begrijpen heel veel mensen dus niet. De meesten gaan er maar vanuit dat mensen uit mekaar zijn omdat ze mekaar zat zijn, maar er kan nog VEEL meer aan de hand zijn meiden.....overspel, mishandeling (verbaal en non-verbaal) en ga zo maar door. En voor die dingen ga je niet in relatietherapie, vaak niet en zeker al niet verplicht door de overheid! Dat ik uberhaupt nog in relatietherapie ben gegaan, voor mijn dochter, echt TE dom voor woorden, ik had mijn ex METEEN moeten verlaten. Dus ik heb gedaan en meegemaakt wat Mr. Rouvoet wil, maar het werkt niet als je iets meemaakt wat niet normaal is in een relatie!
Nou ik voldoe voor de verandering eens aan de eisen,.. hoogopgeleid, met 26 jaar zwanger en ik heb mijn vriendje nog niet de deur gewezen door de hormonen. Alleen toen ik kinderopvang wilde regelen om weer met mijn mooie diploma aan de slag te kunnen kon ik me niet inschrijven, want er was toch geen plek tot eind 2010! Oja en parttime banen voor hoogopgeleiden zijn er ook niet echt tenzij je fulltime je kinderen wil overdragen aan een Nanny,.. Maar dat is dan weer niet gezinsvriendelijk. En dan zie ik mijn vriendje ook niet meer en dat kost dan weer de relatie,... Uhm,.... tja wat is nou wijsheid, uitspraken van een minister die 100000 euro verdiend,.. ja die heeft wel geld voor een relatietherapeut. Uitspreken ok, maar ook met oplossingen komen.
@ Judith Ja dat probleem heb ik nou ook. Ik heb ook HEAO en heb na smeken en slijmen mijn werkgever zover kunnen krijgen dat ik 1 dag minder mag werken. Dus nu werk ik 4 dagen. Ik zou wel es wat anders willen na 6 jaar hetzelfde werk maar kan niks vinden op HEAO niveau voor 4 dagen. Nou heb ik nog mazzel dat mijn man Brandweerman is en dat mijn kinderen daardoor niet zo vaak naar opvang hoeven, maar hé ik wil ook nog wel een beetje betrokken zijn in de opvoeding en niet een weekendmama worden!
Laat 1 ding even heel duidelijk zijn: natuurlijk als je mishandeld, gekleineerd en bedreigd wordt moet je gewoon weg bij die man. Maar laten we eerlijk zijn, de meeste scheidingen vinden hierom niet plaats. Je hoort vaak genoeg dat de klik weg is, mensen uit elkaar gegroeid zijn etc. Daarover heb ik het. Ik geloof er niets van dat Rouvoet verziekte gezinnen wil kweken en daarom vindt dat je, wat er ook aan de hand is, en hoe slecht je het ook hebt, per sé bij elkaar moet blijven. En ik al helemaal niet hoor! Dat is ook wat ik bedoelde met dat dit voor sommigen iets heel persoonlijk is, ikzelf trok ook even een wenkbrauw op doen ik het bericht las. Maar los van mijn eigen verhaal en ervaringen ben ik het echt eens met Rouvoet. Kitty en Majo: ik wil jullie geen van beiden kwetsen hoor, hopelijk is het een beetje duidelijker wat ik nu bedoel. Flientje