Rouwkaart; naar wie versturen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anneboy, 17 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anneboy

Anneboy Lid

20 jul 2015
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoe ver ga je met het versturen van rouwkaarten? Natuurlijk familie en goede vrienden, maar waar hou je op?
    De aanleiding van mijn vraag is het overlijden van mijn oma. Ik weet dat er kaarten zijn verstuurd naar familie en naar de schoonouders van mijn ooms en tantes, maar hoe zit dat met de schoonouders van de kleinkinderen? Mijn schoonouders verwachten namelijk een kaart, maar die is niet naar hen verstuurd. Contact tussen mijn SO en oma was niet veel, af en toe groeten op de markt of een verjaardag (laatste paar keer is oma al niet meer geweest ivm haar gezondheid)

Wat zijn de "regels" hierbij?

2. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Zo ver ik weet niet. Ik zou eigenlijk niet weten waarom de schoonouders van de kleinkinderen een kaart moeten krijgen🙈

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

De regels ken ik niet hiervan, maar eigenlijk vind ik het niet heel raar wanneer zij inderdaad een rouwkaart krijgen. Ook vind ik het niet vreemd wanneer zij hem niet krijgt.

Maar iedereen kijkt daar anders tegenaan. Mijn schoonmoeder is kort geleden overleden en hoewel mijn ouders wel een kaart kregen, verwachtte 1 van mijn broers ook een kaart, die zij niet hebben gekregen. Zo goed kende hij mijn schoonmoeder niet, dus voor mij hoefde hij niet te komen :)

Veel sterkte in ieder geval!

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier wel gehad, omdat ze mijn oma altijd op verjaardagen zagen.

5. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Gecondoleerd. Ik vind de schoonouders van jou te ver er van af staan in dit geval. Zo kun je wel kaarten blijven sturen.

6. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik denk niet dat daar regels voor zijn.
    Mijn vader heeft ook geen kaart gehad toen de opa van mijn man overleed.
    Maar ze hebben elkaar ook nooit ontmoet.

Het is echt per geval bekijken en ook wat je aan budget uit wilt geven.

7. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Echt regels zijn er geloof ik niet. Echter vind ik persoonlijk dat degenen die het dichtste bij de overleden persoon in kwestie stonden en waarmee dus ook goed contact was, een kaart dienen te krijgen. Zo heb ik jaren terug een deel van een familie van vrienden van m'n ma wel een kaart verstuurd en het andere deel niet. Dit dus ook simpelweg om de reden dat ze met het ene deel wel goed contact had en de andere niet. Overigens ook binnen eigen familie. Een aantal die m'n ma toen pijn hadden gedaan, hebben geen enkele kaart gehad. Die konden het eventueel in de krant zien.
    Gecondoleerd en heel veel sterkte.

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Vaak staat er een postadres op de rouwkaart geschreven of in een overlijdensadvertentie in de krant. Dat adres wordt gebruikt om aan alle familie en vrienden 1 kaart te sturen om zo medeleven te tonen.

9. p1982

p1982 Niet meer actief

nee hier wordt geen kaart naar de schoonouders gestuurd, uit krant halen of van andere horen

10. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik zie een rouwkaart juist als iets voor mensen die verder weg van je staan. De rest is al op een andere manier geinformeerd over het overlijden natuurlijk..

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ligt er aan of er contact was en in welke mate.
    Maar volgens mij is het niet heel gebruikelijk om de schoonfamilie van je kleinkinderen een kaart te sturen.
    Mocht mijn opa nu overlijden dan krijgen schoonouders geen kaart. Ze hebben hem slechts een paar keer gezien en er is verder geen noemenswaardige band. Ook mijn ouders hebben geen kaart gekregen toen 2 jaar geleden de oma van mijn man overleed. Ze hadden haar ook nog nooit gezien.

@MamavC
    Ik zie een rouwkaart als een uitnodiging voor de uitvaart en niet als ter info. Ga je dan niet naar de uitvaart dan ben je tenminste verplicht een kaart te sturen. Juist de advertentie in de krant zie ik als informatie voor mensen die niet dicht bij je staan.
    Daarbij kunnen families erg groot zijn. Mijn oma komt uit een gezin van 13 kinderen. Als mijn moeder en tantes iedereen (haar broers en zussen en neefjes en nichtjes plus andere familie) telefonisch hadden moeten inlichtingen dan waren ze wel erg lang bezig geweest.

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Voor zover ik weet zijn hier niet echt regels voor. Ik denk dat ieder moet doen wat op dat moment voor hem/haar goed voelt, waarbij je ook rekening houdt met de gevoelens die er bij de eventuele ontvangers kunnen spelen.

Ik begrijp dat jouw schoonouders geen kaart krijgen. Zij hebben echter aangegeven dat ze ervan uit gaan dat ze er wel een krijgen. Hoe heb je gereageerd? Zou het hen kwetsen als ze geen kaart krijgen? Zijn ze welkom bij de uitvaart, of is het de bedoeling dat ze niet komen?

Als er niet echt zwaarwegende redenen zijn om hen te weren van de uitvaart, behalve dat ze je oma niet zo goed kenden, zou ik ze gewoon uitnodigen. Als zij veel waarde hechten aan een kaart, eventueel met kaart. Soms ga je niet naar een uitvaart omdat je de overledene zo goed kende, maar om de nabestaanden bij te staan. Wij zijn eens naar de begrafenis van een broer van een vriendin geweest. Die broer hebben we een paar keer gezien op een verjaardag, maar nooit echt gesproken. We gingen voor die vriendin en haar man. Misschien willen je schoonouders er gewoon voor jullie zijn.

13. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik vind dat een rouwkaart een uitnodiging voor de uitvaart is. Dus alleen de personen die bij de uitvaart aanwezig mogen zijn zou ik een kaart sturen.
    overige personen lezen dan wel de rouwadvertentie in de krant

14. Anneboy

Anneboy Lid

20 jul 2015
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Toen ze het vroegen wist ik niet zeker of ze er een zouden krijgen, maar ik zei hen dat ik daar niet vanuit ging. En dat klopt ook, heb het nagevraagd bij mijn moeder. Gister sprak ik mn schoonzus en zij gaf aan dat SO nog geen kaart hadden ontvangen, dus ik zei dat dat klopt. Ze hadden een beetje een "oh.." reactie. Maar ik heb ze meteen al aangegeven dat ze welkom zijn op de crematie, deze is namelijk niet in besloten kring. Vandaag staat er ook een advertentie in de krant.
    Ik denk dat het hiermee dan ook klaar is, het was ook voornamelijk dat ik me afvroeg hoe 'ver' je de familie in moet bij zoiets. Maar zoals Dochters ook al zei, je kunt zo wel kaarten blijven versturen.

Bedankt voor jullie reacties.

15. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    En hoe zit dat dan bij mensen die niet in de buurt wonen? Niet iedereen woont in dezelfde regio toch.

Toen mijn oma overleed kregen familie, vrienden, kennissen en schoonouders van haar kinderen een kaart. Ook buren en oude vrienden van vroeger. Schoonouders van kleinkinderen gaat wel heel ver.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mooi uitgangspunt. Wie kwam er op haar verjaardag? Wie kwam er wel eens over de vloer?

Waarom moeten mensen per se een rouwkaart hebben, eigenlijk?

17. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Toen mijn opa overleed hebben mijn schoonouders ook een kaart gehad, ze zagen elkaar wel op onze verjaardagen.

18. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Ik vind het geen must, het ligt een beetje aan de band/ hoeveelheid contact tussen beide. Toen mijn oma overleed is er geen rouwkaart naar mijn schoonouders verstuurd, echter zijn zij wel op de begrafenis geweest. (geen besloten begrafenis, dus iedereen is dan volgens mij welkom)

19. Anneboy

Anneboy Lid

20 jul 2015
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Goeie vraag, misschien omdat ze zich anders buitengesloten voelen?

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou....jij hebt duidelijk niet verder gelezen dan alleen de titel......:(

Deel Deze Pagina