Rouwstoet, blijf je stil staan of vervolg je je weg?

Discussie in 'De lounge' gestart door huggybird, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Je komt een rouwstoet tegen, sta je even stil o vervolg je je weg.

1. Ik sta altijd even stil uit respect voor de overledene.

96 stem(men)
    58,5%
  2. Ik vervolg mijn weg.

46 stem(men)
    28,0%
  3. Anders.......

22 stem(men)
    13,4%
  1. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik kom heel regelmatig een stoet tegen.
    Ben zelf eigenlijk altijd op de fiets en anders lopend. Altijd samen met mijn zoontje.
    Ik onderbreek nooit, dan ga ik stilstaan. Maar ik fiets bvb andere kant van de weg dan fiets ik wel door. ( ik heb een kwebbelkontje achterop die hele verhalen verteld. Kan maar beter doorfietsen.)
    Overigens, zolang de stoet loopt slaan de kerk klokken ook nonstop, dus vaak fiets ik dan eventjes om zodat ik ze niet tegen kan komen.

2. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Dit

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.826
    2.681
    113
    Op de fiets of lopend sta ik even stil, in de auto niet om aanrijdingen te voorkomen.

Ik had laast een begrafenis en we reden in de rouwstoet van de kerk naar het crematorium, met zwarte vlaggetjes op het dak van de volgautos. Ik heb me kapot geergerd aan de mensen die de stoet steeds onderbraken. Voetgangers op het zebrapad die voorrang namen, auto's die op de rotonde er tussen schoten. En dan niet één keer maar zeker vijf keer. Ontzettend respectloos...

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Echt respectloos!
    Wij hadden overigens allemaal onze gevaren lichten aan.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik zou een stoet nooit onderbreken, dan blijf ik stil staan met de auto of ik geef ze voorrang. Maar als ik op de stoep zou lopen en er zou een stoet voorbijkomen, dan zou ik niet stil blijven staan.

6. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Tja als ik op het licht druk om over te steken op een drukke weg dan ga ik echt wel oversteken zodra het groen licht voor de voetgangers aangaat.
    Als ik als eerste een arriva bus zie druk ik gewoon op de knop, jammer dat er dan een stoet achterzit die ik niet zag door de bus. En hier duurt het soms best wel lang voor het licht overgaat. Als daardoor een stoet onderbroken wordt dan sorry maar ik deed dat niet express.

7. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Same here

8. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord dat mensen stoppen voor een rouwstoet. Natuurlijk wel dat je de stoet niet onderbreekt maar dat vind ik logisch. Ik ga er alleen niet voor stil staan, zou niet weten waarom wel.

jt82 vindt dit leuk.
  9. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Dit inderdaad.

10. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Het is een oude traditie. Je ziet het vooral bij de oudere generatie: de man doet zijn hoed af en buigt zijn hoofd, uit respect en eerbied voor de dood. Net zoals men in de kerk en onder het bidden deed.
    Ik denk dat het ook stamt uit de tijd dat auto's nog niet veel voorkwamen en een dergelijke rouwstoet dwars door het dorp liep.

Ik vind het wel heel mooi hoor. Toen mijn oma was overleden en we langs kwamen met de rouwstoet, was er een man in een tuin aan het schoffelen. Hij stopte met werken, deed zijn hoed af en stond met gevouwen handen bij de heg.
    Ik had geen flauw idee wie het was, maar ik werd er echt door geraakt.
    Voor mij is het ook een stukje erkenning dat je niet alleen bent op deze aarde, ook al verlies je een geliefde.

Zara75 vindt dit leuk.
  11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar weet je: naast mijn huis komt een kerk, de bedoeling was in eerste instantie dat de oprit voor de stoet voor een evt rouwauto (en trouwauto's) voor mijn huis langs zou gaan en daar ook stoppen (dus iets verder dan mijn voordeur) Wij wonen als enige op dit stuk trouwens, nu is daar parkeerplaats.

En ik heb daar bezwaar op aangetekend!! Dan zou ik constant, als er een rouwstoet is niet eens fatsoenlijk mijn huis uit kunnen gaan, geen ramen zemen, de stoep aanvegen, zelfs niet in mijn tuin kunnen zitten omdat naast mijn laag hekje (mag hier niet hoger dan 1 meter) dan een rouwauto staat.tenminste: als ik het zo zou doen als velen van jullie: respect voor de doden en dan alles stilleggen.

Nu wordt er straks vanaf de stoep ingereden, schuin tegenover mijn huis, want ik heb geeist dat de gemeente dáár de oprit maken, dan komt de rouwauto "alleen nog maar" met een draai voor mijn deur langs, daar gingen ze gelukkig mee akkoord. Dan staat nog de rouwauto vlak voor het huis, maar zit er tenminste nog een meter of 20 tussen de rouwauto en mijn voordeur.

En dan nog vind ik het een lastig iets: want als er een rouwauto staat, moet ik mijn kinderen binnen houden dan? Stel dat zij buiten willen spelen? Vind dat best vervelend hoor om heel eerlijk te zijn.

12. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Ligt aan de situatie.

Kwam pas een rouwauto tegen met 8 mensen erachter.
    Ik moest de andere kant op en zij waren net voorbij, rij dan gewoon verder.

Vorige week een begrafenis gehad waarbij het enorm druk was.
    Iedereen bleef netjes stil staan, sommige mensen stapte uit de auto om naast hun auto te gaan staan.
    De straatwerkers bleven stil staan.
    Maar eerlijk, denk dat het ook erg indrukwekkend geweest moet zijn om dat te zien en dat er niet eens iets anders in je hoofd op komt...

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Zo doe ik het ook.

14. Bailief

Bailief Niet meer actief

Weer wat geleerd :). Wist hier echt niet van. Ik kan me ook niet herinneren dat ik dit gezien heb toen mijn opa en oma overleden zijn.
    Ik kan me wel voorstellen dat het wat met je doet als je zelf in de rouwstoet zit en je ziet iemand hiervoor stoppen met waar hij mee bezig is.

15. wensfeetje

wensfeetje Actief lid

27 sep 2017
    118
    90
    28
    Vrouw
    dit

16. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dat heeft niks met weten te maken, het is gewoon verboden tegewoordig. Je mag niet met groot licht rijden in een rouwstoet, zou ook wat zijn als men met groot licht over de snelwegen zou tuffen in de schemering. Levensgevaarlijk.

Officieel volgens de wettelijke verkeersregels stop je niet voor een rouwstoet, alleen als je op een gelijkwaardige kruising bent. Op een rotonde of voorrangskruising horen gewoon de verkeersregels in acht genomen te worden. Een rouwstoet mag nooit door rood rijden. Een voetganger heeft geen voorrang op het zebrapad, een bus mag in de bebouwde kom niet invoegen vanaf de halte in een rouwstoet.
    In de praktijk geeft men de rouwstoet echter wel voorrang en wordt het ook "verwacht", mits de rouwstoet herkenbaar is dmv de officiele vlaggetjes aan de zijkant van alle auto's. Maar komt het tot een botsing, is de auto in de rouwstoet dus gewoon schuldig.

17. lolu

lolu Actief lid

3 apr 2017
    187
    75
    28
    toen mijn vader 12 jaar geleden overleed liepen wij in een stoet achter de rouwauto aan een hele lange stoet het was ongeveer 600 m lopen, mijn staat nog steeds heel helder dat er een bus was die bij de halte stond en bleef staan tot wij voorbij waren (andere weghelft tegenover gestelde richting) en 2 oudere mannen 1 in scootmobiel en 1 op de fiets beiden namen hun pet af en bleven staan, vond dat zo'n mooi gebaar.

Ik blijf netjes staan als ik te voet ben of op de fiets en laat de kinderen ook even stil staan en hun mondje houden. met de auto nog niet in die situatie gekomen.

18. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Bij ons in het dorp loopt de rouwstoet van de kerk naar de begraafplaats (denk 500 meter maximaal) en dan blijven veel mensen die lopen/fietsen staan. Auto’s vaak ook bij het stuk waar de rouwstoet 100 meter over de weg loopt.
    Maar misschien komt het omdat het een klein dorp is.

Ik blijf zelf ook staan als er hier een rouwstoet voorbij komt.

19. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Dat mag ook niet volgens de verkeersregels (onderbreken van een rouwstoet)

20. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.212
    1.061
    113
    Vrouw
    Nee ik stop niet. Ik zal er nooit tussendoor gaan hoor. Maar ik woon op 20 meter van een verzorgingstehuis en op 500 meter van het rouwcentrum. Ik sta anders de hele dag stil denk ik.

Marchella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina