Hallo, Heeft er soms iemand een goede to do lijst ivm zwangerschap / voorbereiding bevalling? Voor alle duidelijkheid: dus een overzichtslijst met wat je allemaal moet doen en wanneer je dit best doet. Alvast bedankt.
Tja, misschien zijn in Belgie wel sommige dingen heel anders dan in NL. Hier moet je bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap de vader het kind laten erkennen als je niet getrouwd bent, maar hoe dat bij jullie zit weet ik niet.
Stap even binnen bij je ziekenfonds, daar weten ze je eigenlijk bijna alles te vertellen. Heb ik ook gedaan
Ik ga nog even googelen dan. Goh ik heb het meer over de praktische dingen, zoals wanneer doopsuiker enzo. Daar gaan ze mij op het ziekenfonds niet mee kunnen helpen denk ik.
Een aantal dingen zullen in NL en B wel hetzelfde zijn. Je moet bijvoorbeeld hoe dan ook een keer je werkgever inlichten. In NL ben je verplicht dit uiterlijk een bepaald aantal weken voor de uitgerekende datum te doen. (Weet even niet meer hoeveel.) In B. zou het aantal weken misschien anders kunnen zijn, maar dat kun je waarschijnlijk wel op internet terugvinden. Hoe dan ook zul je ook in België je baas moeten informeren. Hieronder een lijstje wat ik in ieder geval heb gedaan (of nog moet doen.) Vroeg in de zwangerschap (eerste weken of 2 / 3 maanden) - contact opnemen met huisarts, verloskundige of gyneacoloog - zorgverzekering inlichten - kraamzorg regelen - werkgever informeren (zowel in verband met verlof als vanwege eventuele risico's op het werk) - informatie inwinnen over kinderopvang (en eventueel al inschrijven, als er wachtlijsten zijn.) Wat later in de zwangerschap: (4/5/6/7 maanden) - eventueel naar voorlichtingsavond in het ziekenhuis over bevallen / borstvoeding - eventueel bevallingsplan maken of in ieder geval nadenken over waar je wilt bevallen en welke wensen je daarbij hebt (voor zover er iets valt te kiezen.) - de uitzet aanschaffen (JOEPIE... babykleertjes shoppen... en al die andere dingen waar je nog nooit van had gehoord ) - babykamertje in orde maken - kleertjes en beddengoed voor de baby vast een keer wassen, geen wasverzachter gebruiken) Tegen het einde van de zwangerschap: - 'vluchttas' klaarzetten - zorgen dat je bed verhoogd is (misschien in B niet nodig als je geen kraamzorg hebt) - zeiltjes e.d. op bed leggen - lekker uitrusten! Na de bevalling: - wederom zorgverzekering en werkgever inlichten (en ik denk ook andere verzekeringen, daar moet ik me nog even in verdiepen. Ik denk aan bijv. WA en uitvaartverzekering enzo.) - als je ouderschapsverlof wilt of minder wilt gaan werken moet je dit nu ook snel aan je werkgever doorgeven. (Informeer even bij je werkgever wanneer je dit precies moet doen als je dit gelijk na je zwangerschapsverlof wilt opnemen, zodat je later niet voor vervelende verrassingen komt te staan! Ik heb hier vrij ruim de tijd voor en kan het een maand na de bevalling doen. Maar ik heb begrepen dat dit vrij ruim is en dat dit soms al voor of gelijk na de bevalling moet!) Andere dames kunnen vast nog aanvullen en er misschien een wat preciezere datum aan verbinden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Aan doopsuiker doen wij hier eigenlijk niet. Geboortekaartjes kan je tot de dag van de bevalling en zelfs erna nog bestellen. Verder zou ik niet weten wat voor andere praktische dingen je dan bedoelt.
Tja, d'r is maar zat te regelen tijdens een zwangerschap. Ik heb nog het gevoel dat ik de helft vergeet. Maar goed, dat lost zich dan wel weer op. Als ik in ieder geval de 'zakelijke' dingen met verzekeringen e.d. maar goed geregeld heb, zal het verder wel goedkomen.
Ik heb ook nog nooit een lijst gezien of gebruikt. Er is ook niet heel veel te regelen volgens mij, maar misschien zie ik het verkeerd.
Canna, ik denk dat je "lijstjesmensen" hebt die gewoon graag alles op voorhand even bekijken en plannen . Dan loopt het meestal nog niet zoals je het wilt maar is gewoon goed voor de (lees: mijn) gemoedsrust. Maar als jij geen lijstjes nodig hebt, zoveelste beter hé!
Hey! Dit is mijn "to-do lijstje"; Meteen doen: * VK bellen. Vraag bij de intake een zwangerschapsverklaring! * Kraamzorg regelen * Kinderopvang regelen * Huisarts op de hoogte brengen. * Eventueel aanmelden zwangerschapsgym/yoga/zwemmen * Eventueel moeders voor moeders. * Zorgverzekeraar op de hoogte brengen. Voor over een tijdje: * Werkgever op de hoogte stellen. * Babyuitzet (hardware op tijd ivm levertijd!) kopen. * Blije dozen aanvragen * Naam kiezen * Geboortekaartjes uitzoeken * Kinderkamer inrichten * Voorlichtingsavonden borstvoeding volgen eventueel. * Voogdij en testament regelen bij notaris. * Erkenning bij gemeente regelen, indien je niet getrouwd bent * Nadenken over bevallingsplek en dat aan VK melden * Ziekenhuis inlichten als je daar wilt bevallen * Eventueel Peetoom en Peettante vragen. De laatste maand: * Kraampakket moet in huis zijn * Huis grondig poetsen * Voldoende voorraad in huis halen * Enveloppen schrijven * kleertjes wassen * Vluchttas maken * Fotocamera en/of videocamera startklaar (voldoende batterij) * Mobiele telefoon steeds opgeladen + voldoende beltegoed * Auto steeds vol met benzine * Bed op klossen en zeil in bed * Uitzoeken geboorteadvertentie voor in de krant. * Geboortebedankjes klaarmaken. Na de geboorte: * Aangifte doen bij de gemeente * Gezag regelen via kantongerecht * Slingers ophangen * Geboortekaartjes opsturen. * Aanmelden ziekenfonds, huisarts, tandarts en apotheek * Kinderbijslag regelen * Kinderopvangtoeslag ??? weet niet of dat nu nog geldt * Beschuiten met muisjes kopen * UWV inlichten * Kadodozen ophalen bij C1000, Jan Linders, Plus * Je kind ook aanmelden bij je doorlopende reis- en annuleringsverzekering als je die hebt. Sommige dingen zijn alleen van toepassing in Nederland maar denk wel dat je iets aan dit lijstje hebt. Liefs, Elena
Oh een laatste toevoeging; Hoeft natuurlijk niet maar misschien wel handig; in de laatste maand voor jezelf een aantal boxers of id aanschaffen voor de eerste kraamweek (kraamverband ed)
Ik ben trouwens een echt lijstjespersoon Heb overal lijstjes voor; de planning, de uitzet, de voorraad kleertjes Totaal niet doorgeslagen hoor