Erfelijkheid verminderde vruchtbaarheid??

Discussion in 'Zwanger worden' started by Wensje2013, Jan 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

Oct 21, 2012
    190
    0
    0
    Breda
    Hallo meiden,

Ik weet niet of ik mijn vraag nu op de juiste plek stel, maar ik ben een tijdje aan het zoeken geweest, en het lukt me niet om op internet de juiste informatie te vinden.

Ik zal uitleggen wat ik me afvraag:
    Mijn moeder heeft er toen ze zwanger wou worden ruim 6 jaar over gedaan om daadwerkelijk in verwachting te raken. Er is destijds niet aangetoond waar de verminderde vruchtbaarheid door veroorzaakt werd. Hoe mijn moeder precies zwanger is geraakt weet ik ook niet helemaal, ik ben ook niet thuis in wat er allemaal kan en wat niet. Maar ik geloof dat mijn moeder het 'hormooninjecties' noemde.

Nu wil ik hier bij mijn moeder niet op door gaan vragen, want zij weet niet dat mijn vriend en ik een kinderwens hebben nu, en dat wil ik zou houden voorlopig.

Wat ik me nu afvraag is of mijn kans om op een natuurlijke manier zwanger te raken hierdoor ook kleiner kan zijn?

Op de een of andere manier maak ik me hier heel erg zorgen over. Ik zit pas in ronde 4 na pilstop, dus weet dat het niet reeel is om me nu al zorgen te maken, maar het gevoel knaagt...

Ik hoop dat er meiden zijn die me wijzer kunnen maken!!

2. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Hormooninjecties betekent dat ze geholpen is met haar cyclus. Die was dan onregelmatig waarschijnlijk, maar dat hoeft niet perse. De hormooninjecties stimuleren de groei van eicellen en je kunt ook injecties gebruiken om een eisprong te forceren.

Of het erfelijk is dat is moeilijk te zeggen zolang je niet weet waarom ze die injecties kreeg. Het kan ook te maken hebben met gewicht, stress en de kwaliteit van het zaad. En uiteindelijk is ze wel zwanger geworden :)

Het kan wel zijn dat ze mogelijk PCOS heeft maar of dat erfelijk is weet ik niet. Maar je kan er toch wel naar vragen? Vertel gewoon over iemand (die je verzint van tv ofzo) die hormooninjecties kreeg en dat je aan je moeder dacht en je afvroeg waarom ze die eigenlijk kreeg. Dan weet je het meteen :)

3. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

Oct 21, 2012
    190
    0
    0
    Breda
    Hoi Nuage, bedankt voor je reactie.
    Ik wil er eigenlijk niet over beginnen, omdat iedereen altijd maar zo zit te vissen of wij niet al een kinderwens hebben, om ons heen raken erg veel stellen zwanger. Als ik daar nu vragen over ga stellen weet ik zeker dat ik de vraag krijg of wij ook al bezig zijn. Heb ik gewoon geen zin in.
    Begrijp dat het dan lastig te zeggen is of het wel of niet erfelijk is.
    Denk je dat een huisarts eerder doorverwijst als ik aangeef dat ik om deze reden bang ben dat er bij mij ook iets 'niet goed' is?
    Kan gewoon zo slecht tegen deze onzekerheid..

4. Olakidee

Olakidee Bekend lid

Oct 17, 2012
    688
    6
    18
    Ik snap je probleem. Vandaag hoorde ik van mijn vader dat zij er ook 2-3 jaar over hebben gedaan met een hele MMM om kinderen te krijgen.
    Mijn broer verwacht nu een kindje en dat was in 1 keer raak maar wij zijn al ruim een half jaar bezig zonder resultaat.
    Ben bang dat het dezelfde kant op gaat als met mijn ouders. Kan het m'n moeder verder niet vragen want daar heb ik geen contact mee. Mijn vader gaat kijken of het boek waarvan moeder er dingen over heeft opgeschreven nog ergens ligt.

5. CupCake88

CupCake88 Fanatiek lid

Dec 27, 2012
    2,817
    1,232
    113
    Regio Rotterdam
    @ wensje2013.

Je verhaal lijkt heel erg op die van mij.. Mijn ouders hebben er 12 jaar over gedaan om mij te krijgen en ook dmv hormooninjecties zwanger geworden.

Nu zijn wij ook bezig voor een kindje (1e rondje nogmaar) maar het speelt wel door m'n hoofd.. Wat als het erfelijk is? Volgens mij had mijn moeder ook cystes en is ze daar aan geopereerd toen.

Ik wil er eigenlijk ook niet naar vragen.. We willen inderdaad niet vertellen dat we aan het proberen zijn.. Iedereen let er al zo op nu we net getrouw zijn!

Ik hoop dat het voor ons gewoon niet erfelijk is en dat we snel zwanger mogen worden! Maar begrijp helemaal dat het je bezig houdt!

6. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ik vraag me af of het überhaupt erfelijk is. Het ligt er echt aan wat er aan de hand was. Wat wel zo is is dat er grotere kans op vruchtbaarheidsproblemen is bij IVF baby's. Maar dat is bij jullie niet zo.

Kijk ik heb zelf er 5 jaar over gedaan om zwanger te worden. Heb ook hormonen gebruikt. Dokters konden geen reden vinden trouwens. Ik werd niet zwanger. Uiteindelijk word ik tot 2x toe gewoon spontaan zwanger. Dus tja..

7. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

Oct 21, 2012
    190
    0
    0
    Breda
    @ Olakidee, je maakt je toch zorgen he, omdat het bij je ouders ook moeizaam ging.. Maar ik zie dat jij bij de gyn bent geweest? Werd jij al binnen het half jaar doorverwezen?
    Ik hoop echt dat het niet erfelijk is, en dat wij gewoon snel zwanger raken.. De tijd zal t leren natuurlijk..

@ CupCake, thnx voor je reactie! Tis indd mss niet reeel om je zorgen te maken. Maar t knaagt he. Hoop dat jou cyclus snel op gang is (zie dat je nog geen positieve ovulatietest hebt gehad?) en dat je snel zwanger mag blijken!

@ Nuage, ik hoop dat je gelijk hebt!! Maar geduld hebben is zo moeilijk, en je probeert toch alles 'uit te sluiten' wat er mis kan zijn he.

8. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Mijn advies om zwanger te worden na al die jaren:
    - vermijd stress en zorg goed voor jezelf
    - Haal bij de Etos de "zwanger worden" vitamines
    - download de App "Cyclus volgsysteem" of iets wat erop lijkt. Ga daarin bijhouden wanneer je ongesteld bent, wanneer je sex hebt, temp, buien, etc. De app kan dan steeds beter helpen met voorspellen wanneer je vruchtbaar bent. Zorg dat je op die dagen sowieso sex hebt, maar vergeet niet om op alle andere dagen ook gewoon lol te maken als je daar zin in hebt ;)
    - En zorg bij de sex (nu word ik even heel direct vergeef me) ervoor dat je man eerst "eindigt" en daarna jij. En dan na afloop 10 min met je heupen in de lucht, of nog beter: heen en weer wiegen met je benen in je nek.

Het is even een onderneming maar ik werd er hartstikke zwanger van :)

9. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi,

Mijn moeder is pas na 7 jaar zwanger geraakt van mij. En haar cyclus was normaal, rond de 28 dagen. Ze weten ook niet waarom.
    Ik heb er eerst een paar rondes over gedaan, tot de huisarts me zei dat ik ondanks mijn regelmatige cyclus van 28 dagen best mijn temperatuur bijhield om te weten of ik ovuleerde. En die maand was het raak. Dus in principe denk ik niet dat het erfelijk is. Maar jij zal je cyclus beter kennen.
    Mijn temp hield ik overigens bij op Ovulation Calendar and Ovulation Chart - Fertility Charting. Heel gemakkelijk.

Share This Page