Hallo allen, Er zijn al meerdere topics over geweest, maar ik ben echt op zoek naar iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten.. In mijn vorige zwangerschap ontwikkelde ik in week 32 pre eclampsie. Mijn bloeddruk was hoog, en had giga veel eiwitten in mijn urine. Daarna ging het eigenlijk nog slechter, mijn nieren hadden er ook niet veel zin meer in. En daarna mijn lever ook niet meer.. Heb het volgehouden in het ziekenhuis tot 37+1. En ben toen ingeleid. Nog een week moeten blijven omdat mijn leverwaardes nog meer omhoog gingen.. Uiteindelijk met veel medicatie naar huis, en gelukkig na twee maanden van alle medicatie af. Ook heb ik een jaar later mee gedaan aan een onderzoek queen of hearts in Maastricht die uitzoeken of er een relatie is tussen hart en vaatziekten en pre eclampsie. Alles is onderzocht maar bij mij geen achterliggende reden.. Ik was juist een van de weinige van het onderzoek die volledig gezond werd verklaard. Maar het blijft maar malen, hoe kon dit nou gebeuren ? Kan mijn lichaam het niet aan? Of zit het in de genen van mijn man ? Maar de laatste tijd spelen we toch weer met de gedachte om voor een tweede te gaan.. Maar we zijn zo bang dat het weer fout gast en mijn lichaam het dan echt niet aan kan. Zijn er mensen die wel een tweede zwangerschap top hebben doorlopen ? Of word het juist afgeraden ? Sorry voor het lange verhaal.... En bedankt alvast voor eventuele reacties
Zelf bij de tweede pas PE/HELLP gehad. Bij de eerste niets aan de hand. Ik ben lid van de pre eclampsie en HELLP syndroom fb-pagina. Wellicht heb je daar meer kans op antwoord. De laatste tijd zijn er wel een aantal succesverhalen langsgekomen
Ik heb ook pre-ecclampsie gehad, en ben ingeleid met 36+5 omdat het echt niet meer ging. De arts heeft zelf aangegeven dat ik de volgende keer weer naar de verloskundige toe kan. Ik moet daar nog heen gaan, maar ik denk dat ik weer meteen wordt doorverwezen naar het ziekenhuis.
ik heb bij de eerste pre eclampsie gehad met 32 weken.. uit eindelijk ingeleid met 36 weken.. bij de tweede heel eng natururlijk.. ik mocht naar de verloskundige maar dat heb ik niet gedaan vond ik eng hihi.. uiteindelijk helaas weer pre eclampsie ontwikkeld maar wel een stukje later.. met 35 weken, precies de eerste dag week 36 is hij uit zichzelf gekomen.. ik was wel heel erg geschrokken.. heb in het azm ook alle tests gedaan en daar kwam niks uit en dan toch weer... bij zwangerschap nummer 3 is ze uit zichzelf geboren met 38 weken en verder nergens last van gehad..
WoW okay.. Fijn om te horen dat je in ieder geval een langere termijn hebt bereikt.. Heb je wel getwijfeld om weer voor een volgende te gaan? Was bij jou ook bekend waardoor het eventueel kon komen ? Bedankt voor je reactie iig.. Super fijn om te lezen
Wat mij wel verteld is is dat als je weer PE zou ontwikkelen dit in een tweede zwangerschap dit vrijwel altijd op een later termijn zal gebeuren. Wat sowieso een tip is is om naar een preconceptioneel spreekuur te gaan bij de gynaecoloog of gewoon een afspraak maken. Wellicht mag je ascal gaan slikken om de kans te verlagen. Daarnaast kwam vandaag naar buiten dat extra calcium slikken de kans op vroeggeboorte en/of pre eclampsie kan verlagen: Zwanger? Neem een calciumsupplement | WIJ.nl
Thanks voor je reactie.. Ik denk dat ik inderdaad de stap eens moet wagen om langs de Gyn te gaan... Is allemaal toch een beetje eng