Borstvoeding na borstverkleining

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Roosenzo, 13 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Dit is mijn 3e zwangerschap nadat ik op mijn 16e een borstverkleining heb laten doen inclusief tepelverplaatsing. Tijdens mijn 1e zwangerschap werd mij verteld dat het onmogelijk voor mij zou zijn bv te geven. Maar na mijn 2e bevalling had ik wel wat melkproductie, heb daar verder niks mee gedaan omdat mijn zoontje al aan de flessen zat. Nu vraag ik mij af of het het proberen waard is na mijn 3e bevalling te proberen bv te geven. Zijn er ook voor de bevalling al dingen waar ik op kan laten zodat ik weet of het succes kan gaan hebben. Sommige vrouwen hebben al veel lekkages tijdens de zwangerschap. Dat heb ik nog nooit gehad. Bij mij begon dat pas een paar dagen na de bevalling.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Je kan het zeker proberen!
    Er zijn voldoende vrouwen die na een borstverkleining volledig kunnen voeden. Echter zijn er ook vrouwen die gedeeltelijk of niet kunnen voeden. Dat is afwachten en kijken hoe het gaat lopen.

Wat erg belangrijk is, is dat je start met de borstvoeding zo optimaal mogelijk is. De eerste week is investeren, maar daar heb je later profijt van:
    - Heb veel huid-op-huid contact.
    - Leg je kindje binnen 1 uur aan de borst.
    - Leg je kindje frequent aan de borst. (soms wel iedere 1-2 uur) Voed dus op verzoek.
    - Start snel met na-kolven na elke keer aanleggen. Je hoeft niet direct 15 minuten te kolven, maar ff 5 minuten zodat je productie goed gestimuleerd wordt. Zie je dat er na die 5 minuten nogsteeds melk komt, kolf dan tot er geen melk meer komt.
    - Hoe is het gevoel in je tepels? Als deze verminderd is, is het verstandig om Sintosinon neusspray te gebruiken. Dit helpt het toeschietreflex op te wekken. Dit wordt namelijk door tepelstimulatie gedaan.
    - Je kan vanaf de 37e zwangerschapsweek al beginnen met handkolven en dus stimuleren van de melkproductie. Doe dit niet eerder, want in zeldzame gevallen kan het de bevalling opwekken.

Misschien vind je het prettig om snel na de geboorte een lactatiekundige bij je langs te laten komen, om te kijken of je op de goede weg bent. Dit kan je van te voren al regelen.

Succes.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina