Mama's van kindjes met koemelkallergie

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door suze238, 16 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    Ik heb gekeken maar volgens mij is er nog niet zo'n club :)
    Mijn mannetje heeft koemelkallergie, en het lijkt me leuk om ervaringen, tips, wetenswaardigheden enz met elkaar uit te wisselen!
    Ik zoek veel dingen op op internet maar lijkt me fijn om een soort vraagbaak te hebben van ervaren mama's! :D

2. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Hey wat leuk zo een clubje
    Onze jongste heeft ook koemelkallergie!!! Krijgt jullie flesvoeding of borstvoeding? Wij weten het pas sinds ze een maand of 6 was. Wanneer zijn ze er bij jullie kleine achtergekomen?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Er is al een clubje bij de mama's. Maar ik vind een nieuwe niet erg. Heb me daar ooit aangemeld, maar kreeg het niet bijgelezen... :( Dus dan is de drempel toch weer hoog om te gaan reageren...

Maar hier ook een dame met KMA. Pas ontdekt toen ze 9 mnd was: door de BV werd het net niet duidelijk genoeg. Toen we met yoghurttoetje begonnen bij 7,5 mnd, kreeg ze ineens giga eczeem :(
    Ik geef nog steeds BV om die reden ook. Was net een beetje aan het afbouwen naar 3 maaltijden op een dag en dan overdag geen BV meer, toen we het ontdekten en mocht toen van de dietist even terug op volledig BV, omdat ze op dat moment nog vrij veel dronk...
    Inmiddels zitten we op 4 voedingen (ochtend, middag, voor 't slapen en nog een avondvoeding (afhankelijk van hoe ze in d'r velletje zit is dat vroeger of later. Laatste tijd steeds vaker een erg late avondvoeding/nachtvoeding).

Kinderarts heeft laatst besloten toch graag een bloedtest te willen doen, krijgen we vrijdag de uitslag van...

4. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    wij weten het (eigenlijk nog niet zeker) sinds 4 weken, mijn borstvoeding liep nniet dus met nutrilon begonnen. Mannetje huilde enorm veel, veel diarree, spugen en op gegeven moment eczeem erbij. Toen ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik de symptomen tegen bij koemelkallergie, over op andere voeding (na overleg met CB) en ik heb ineens een enorm vrolijk ventje! Huilt bijna niet meer, krampen weg, eczeem weg, poep is normaal enz. Dus nu moeten we over een aantal weken provoceren (opnieuw normale nutrilon geven) en als dan de symptomen terug komen dan is het zeker dat hij het heeft.
    Lopen jullie voor de koemelkallergie bij de kinderarts? of zijn jullie er daar pas achter gekomen?

5. raspberry

Wij kwamen er dus achter toen ze 9 mnd was. Bij 8 mnd kreeg ze enorme oorontsteking weer eens, daarvoor naar de huisarts en toen gelijk die plekken laten zien. "Eczeem", zei die, en we kregen een hormoonzalfje mee, meer niet. Ik verder zoeken en toen kwam ik er idd ook op dat dat dan toch wel eens KMA kon zijn. Laten testen bij een bioresonantietherapeut, omdat ik daar zulke goeie verhalen over hoorde en daar kwam ook KMA uit, (ze was ondertussen 9 mnd).
    Toen dus gestopt met koemelk en een week later op advies van de dietist ben ik ook gestopt met geitenmelk, kippenei, soja, vis en noten.
    Het werd toen wel een stukje rustiger, maar uiteindelijk is het pas sinds een maandje ofzo echt rustiger. Nou hielp het ook niet echt dat we een paar maanden kiezendrama achter de rug hebben, want de buikkrampen zijn al wel een hele tijd weg, (mits ze niks binnenkrijgt) en we hebben er wel even over gedaan om echt alle melk uit haar dieet te krijgen, (soms zit het in dingen waarbij je het niet verwacht... pom-bar-chips bijvoorbeeld :().
    En omdat haar darmen zo overprikkeld waren door al die maanden koemelk, reageerde ze in eerste instantie dus wel op ei, soja en op granen.
    We hebben het al met al heel langzaam weer opgebouwd, maar toen ze uiteindelijk 1 was en we dus al 3 maanden bezig waren en de nachten nog steeds enorm drama (3-6 keer wakker, soms vaker, heeeeeeeel soms minder vaak), heb ik toen maar eens een verwijzing naar de kinderarts gevraagd bij de huisarts. Durfde die in de brief nog te zeggen dat 'ze met moeder gesproken had over grenzen stellen aan een opgroeiend kind'.
    Kan er nog boos om worden, moet er nog even wat mee naar de huisarts, maar daar de afgelopen tijd geen puf nog voor gehad.
    Ben nu eerst aan het reintegreren na een paar maanden ziektewet... daar eerst m'n energie maar eens heen :)

Kinderarts zei wel gelijk toen ie haar eczeem zag: Geen wonder dat die niet doorslaapt. Dat was echt zo heerlijk, die erkenning!

Inmiddels wordt het dus wat rustiger, ze wordt nu nog zo'n 1-3 keer wakker per nacht. We zaten op 1 keer, maar toen kwam er weer een buikgriep doorheen zeilen. Nouja, het lijkt weer wat rustiger te worden...

Lijkt me bij jullie wel duidelijk dat er op z'n minst een intolerantie voor koemelk zit trouwens! Fijn dat jullie er zo vroeg bij waren!

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn dochter meike heeft in ieder geval lactose-intolerantie en de kinderarts twijfelde of het ook niet kma zou zijn.
    Meike overstrekte zich al heel veel toen ze een week oud was, veel krampjes projectielspugen enz enz. Ze heeft 7mnd borstvoeding gehad en vanaf 3 maand ook af en toe gewone zuigelingenmelk.
    De hele tijd heb je het gevoel, er klopt iets niet maar telkens wordt je weer weggestuurd met das normaal bij jonge baby's, kan niks abnormaals ontdekken enz...
    Ze had ook een enorme opgeblazen buik steeds.
    Toen ze 7mnd was gestopt met bv en toen kreeg ze echt hele erge zure spuitluiers, ze had altijd al spuitluiers overigens maar das niet abnormaal bij borstvoeding.
    Na 2 spuitluiers lagen haar billetjes al compleet open, tot bloedens toe. zo sneu.
    Op aanraden van een vriendin wiens dochtertje toen ook in een diarree-explosie zat even 2 weken soyamelk gegeven. Zo fjin, we hadden ineens een ander kind! (overigens is ze wel vrolijk van aard ;)) Na die 2 weken hebben we haar weer gewone opvolgmelk gegeven en meteen was het weer een dikke week drama, van 2 flessen gewone melk!
    We zijn toen weer naar de huisarts gegaan en hebben we haar ontlasting laten opsturen. Daar kwam inderdaad uit dat haar ontlasting en hele lage zuurgraad had. Omdat we zelf al, onbewust, de provocatietest hadden gedaan hoefde dat gelukkig niet nog een keer!
    Verder zijn we toen naar een dietiste gegaan voor wat advies. Op het cb zeiden ze dat de meeste kinderen er wel overheen groeien als ze een jaar zijn, zo niet dan moet je naar de kinderarts.
    Met een jaar en een maand hebben we haar een beetje yoghurt gegeven maar toen was het meteen weer mis. Toen zijn we naar de kinderarts geweest.
    Die stelde dus vast dat het lactoseintolerantie was, maar omdat meike ook wat plekjes eczeem had zei ze dat ze waarschijnlijk ook KMA heeft.
    Nu mag ze tot haar 3e geen melkproducten en lactose, dus ook geen geitenmelk enz. pas dan mogen we weer wat proberen en als het dan niet goed is dan gaan ze darmonderzoeken enz doen.

Meike krijgt dus nutrilon soya omdat dat voor haar het enige alternatief is. Meestal raden ze andere allergenen in het eerste jaar ook af, dus vis, schaal & schelpdieren, ei, bleekselderij, noten. Soya kan ook een allergeen zijn.

Dieetvoeding krijg je vergoed van de verzekering en het is aftrekbaar van de belasting. Vraag je huisarts, na de provocatietest om een brief voor je verzekering zodat het vergoed wordt. Het kost nl nogal wat... 1 pak nutrilon soya is bijna 25 euro.

Meike eet nu zoveel mogelijk met de pot mee, ze is anderhalf, maar het blijft ontzettend opletten. Gisteren heeft ze op de creche een heeel klein beetje slagroom gehad (er werd getracteerd en dan kan je niet iedereen geven en haar niet) en dan heeft ze vandaag weer een diarreebroek gehad. Krampen heeft ze er gelukkig niet vaak meer van.
    In ieder geval doe je een stuk langer over boodschappen doen :D Moet elke keer het etiket helemaal doorlezen want ook al staat meestal de allergeneninformatie er apart op, soms staan er tussen de ingredienten toch nog stofjes die weer een aftreksel zijn van melkproducten (zoals weipoeder)

Lactose is trouwens melksuiker en wordt in heel veel producten toegevoegd als conserveringsmiddel. zo zit het vaak in brood, boullion, de conimexmixen, knorrpakkettenm chips, koekjes enz. Kinderen met KMA kunnen niet tegen de melkeiwitten maar wel tegen de melksuikers. Meike dus niet tegen beide.

Gelukkig komen er tegenwoordig steeds meer producten op de markt waar geen melkbestandeel what so ever inzit! In een jaar tijd merken we al een hele grote toename van producten die ze een jaar geleden niet mocht en nu wel. Vooral in het zuivelvak kijken naar plantaardige producten. Meike kon eerst alleen maar de soyaboter van alpro soya maar de dieetboters bevatten dus ook geen melkbestanddelen (glibbert alleen heel erg van je mes :D). Er zijn steeds meer soyaproducten op de markt gekomen. Bij drinken moeten we ook altijd even goed opletten, want taksi en wikkie bevatten bijv wei en dat is een melkstremsel.

zijn er bij jullie in de familie meer mensen met KMA?

Mijn man heeft waarschijnlijk ook zoiets gehad als kind zijnde, maar omdat er 30jr geleden nog niet zoveel over bekend was, had het geen naam. Hij heeft er meerdere malen voor in het zh gelegen en is er zelfs als baby bijna dood aan gegaan.

Mijn oudste twee hebben nergens last van, maar die hebben een andere vader. Wel weet ik dat wanneer deze spruit wordt geboren en er zijn ook maar de minste signalen die in die richting van kma of lactoseintolerantie wijzen dat ik me niet meer zo lang laat afschepen... wat heb ik mij schuldig gevoeld...

7. raspberry

Ik ga bij de volgende vanaf de 7e maand zwangerschap op dieet, om te zorgen dat mijn borstvoeding zeker weten koemelkvrij is. De drama's die we hier gehad hebben, wil ik echt nooit meer en ik ga liever voor niks op dieet, dan dat nummer 2 ook weer KMA heeft en we weer dergelijke drama's krijgen...
    Nichtje van mij heeft dit ook bij de hand gehad en een vriendin ook, en die hebben dat ook zo aangepakt bij de tweede. Die zijn toen bij 3 mnd eens een beker melk gaan drinken en bij beiden was het toen ook mis. Waren die even blij dat ze op voorhand op dieet zijn gegaan! Heeft een hoop sores gescheeld daar!

Ik smeer hier trouwens met de goedkoopste halvarines: daar zitten vaak geen melkbestanddelen in...
    En hier idd ook geen taksi, wicky en voor mezelf geen rivella.

Heb van de week ontdekt dat de bakkersmakronen van AH ook melkvrij zijn, (ik haal daar nu altijd van de versafdeling de bitterkoeken, maar die waren op. Ben toen heel het koekschap af gaan zoeken naar iets wat ik wel mag, hahaha. Als iemand nog tips heeft van andere koek, (behalve de bekende biscuitjes, speculaas of ontbijtkoek: dat heb ik onderhand wel eens gezien :().

8. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    De jongste heeft al een paar keer het koekje van de oudste opgegeten(waar wat melk in zat) Ze had dan wel hele zure spuitluiers. Maar dan huilde ze niet. Dus ik dacht dan gaat het beter met haar ka maar ze hoeft dus geen buikpijn te hebben?

9. raspberry

Nee, ze hoeven geen buikpijn te hebben. Het is wel teken dat het verbetert, maar zolang ze nog aan de dunne raakt van melk, kun je het beter weer even laten: dan heeft haar lijf nog even wat meer tijd nodig om er overheen te groeien...

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden
    Ik voeg me hier ook toe als jullie dat goed vinden ;)
    Er is bij de mama's hier op het forum wel een topic over KMA kindjes
    Maar daar schrijft niemand meer geloof ik
    Hier ook een kindje met KMA, Reflux
    Ben op dit moment ook al aan het meelezen op een topic over KMA en bijvoeding
    Ben heel benieuwd hoe dat straks gaat.
    Ik lees dat sommige er pas laat achter kwamen
    Erg he als je kindje er zoveel last van heeft.
    Welke voeding gebruiken jullie?

11. raspberry

Borstvoeding :D
    Heb een paar keer pepti proberen te geven om wat af te kunnen gaan bouwen, maar dat weigerde ze. En toen ik het proefde, snapte ik ook waarom. Wat is dat spul smerig!!!

Ondertussen begint ze goed sojamelk te drinken, nadat ze een tijdje rijstemelk met borstvoeding wel wilde drinken. Maar rijstemelk wil ze dus niet puur drinken (ja, losse slokjes) en sojamelk drinkt ze dus wel meer tegelijk van nu...

12. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    bij ons in de familie komt het helemaal niet voor, was dan ook erg verrast.
    Wij geven pepti, het is idd smerig spul maar gelukkig drinkt ons mannetje het wel!
    Als ik de verhalen zo lees ben ik idd blij dat wij er zo snel achter waren zeg, pfoe wat een ellende al dat getob. Krijgen jullie de voeding vergoed van de verzekering??
    Hebben jullie echt gewacht met bijvoeding tot 6 mnd?
    @Rozemarijke, ik heb begrepen dat soya ook heel allergie gevoelig is? Hoe gaat dit bij jou kindje?

13. raspberry

Dat ging in eerste instantie dus ook niet. Kreeg ze ook eczeem en krampen van, maar milder dan bij koemelk. Maar toen alles tot rust kwam door het dieet, ging na verloop van tijd de soja wel goed.... Gelukkig, want ik wil toch ooit de BV wel afbouwen om zelf van dieet af te kunnen... ;)

14. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    pfoe ja dat zal idd pittig zijn als je zelf ook zo op je eten moet letten. Wel onzettend knap van je dat je zo lang borstvoeding geeft, grote bewondering voor! Ik wilde het zo super graag maar het lukte gewoon niet... :(

15. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    hoi hoi

ik voeg me ook bij dit clubje, justin heeft ook kma en wij ontdekten het bij 3 maanden, ka wou het in eerste instantie niet geloven, en ben dus zelf overgegaan op de pepti(hij had toch al 5 verschillende voedingen achter de rug, dus die ene maakte me ook niet uit)

en wat een verschil zeg! na 2 maanden ingebakerd te hebben en 20x trap op trap af, sliep hij gewoon een stuk beter, at goed en na 7 weken werd de exceem minder. wel bleef hij last houden van kramp, niesen, rochelen en lichte exceem.huilbuien, en tijdens de fles ontzettend beweeglijk. toen ben ik nog overgestapt op nutramigen! en wat was dat heerlijk! zo had ik mijn mannetje nog nooit gezien! een babyzacht velletje, lachen, en als ik nu terug kijk, zijn hele toetje veranderde, hij was achteraf gezien gewoon helemaal puffy in zn gezicht, echt opgezette oogleden en al. en toeval of niet, sindsdien is zn ontwikkeling met sprongen vooruit gegaan.

nu is justin 9,5 maand en doet het goed op de nutramigen, behalve zn ontlasting. soms is het net of ik een konijnenhok aan t schoonmaken ben ipv zn luier! keutels! nou drinkt hij momenteel heel weing flesvoeding en iets anders gaat er al helemaal niet in. dus dacht ik dat het daaraan lag. maar de voedingsdeskundige van nutricia vertelde dat dat kon komen door de nutramigen. omdat deze ook lactose vrij is en dit van nature licht laxerend werkt. ze raadde me aan om te gaan provoceren. dus daar ben ik gister mee gestart...

iemand hier ervaring met lactose vrije voeding en moeizame ontlasting? of met provoceren na 9 maanden?

groetjes liqueske

16. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hoi,

Stuit net op dit topic. Er was inderdaad al 1 maar niet zo actief.
    Hier ook een kindje met KMA en helaas nog andere allergieën.
    Hier ontstond het vermoeden toen hij 8 weekjes oud was. Zo rond de 3,5 maand ongeveer is het vast gesteld dmv eliminatie / provocatie test. En sinds 2,5 week krijgt hij voeding op basis van vrije aminozuren, nutramigen AA.
    Wij zijn pas 1,5 maand geleden bij de KA terecht gekomen omdat zijn groei sterk afboog. Ka heeft bloedtest gedaan en voedselallergie is eruit gekomen. Ze zijn dit nu aan het uit splitsen, om te kijken welke allergieën er allemaal uit komen.

@ Rozemarijke, ik lees dat jou dochtertje eerst ook niet goed reageerde op soja maar nu wel. Fijn om te lezen, geeft mij weer hoop. Milan reageert namelijk ook niet goed op soja.
    Hoe was jullie bloed uitslag?

@ Liqueske, hier geen moeizame ontlasting bij de nutramigen. Juist zo'n 2 tot 3 poepluiers per dag en meestal wat dunner.
    Provoceren beginnen we hier nog niet aan. Ik zou het wel voorzichtig doen, niet met melk, maar bv met lepeltje yoghurt of boter.

17. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    de ontlasting kan idd door de voeding komen
    wij gebruiken ook nutramigen
    maar mitchell krijgt lactulose erbij omdat hij van zichzelf al heel moeilijk poept
    en nu gaat het allemaal goed ;)

18. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    hoi hoi

@ antje: hij krijgt al yoghurt en boter op zn brood, smeerkaas heeft hij ook al op zn brood gehad maar buiten dat hij het heel vies vond geen reactie, eigenlijk reageert hij nergens op verder.
    hij heeft gister 3 flessen met 1 schepje standaard en 5 nutramigen op en vandaag zelfs 2 flessen met 2 schepjes gewone, behalve dat hij savonds moeilijk in slaap komt, nog niks geks gemerkt. hij is ook volop met tandjes bezig en dus zijn de avondslaapjes zowieso wat moeilijker.

@caruli: justin heeft ook altijd moeilijke ontlasting gehad, zeker toen hij een maand of 3 was en heeft toen ook een paar dagen lactulose gehad, maar daar kreeg hij verschikkelijke krampen van dus daar zijn we snel mee gestopt en begin ik niet meer aan.
    hoop dus heel erg dat het nu beter zal gaan en hij over zn kma heen is

19. raspberry

@Antje: was hier dus ook rond de 10 mnd dat dat nog helemaal niet goed ging. Pas kort geleden weer begonnen met eerst wat meehapen met mijn vanillevlatoetje (soja dus) en toen dat goed ging en ze daar steeds wat meer van ging eten, en ze de rijstemelk maar niet wilde gaan drinken, dacht ik: OK, ik gooi er eens een bekertje soja tegenaan... Nou, dat wilde ze dus wel en ging toen ook goed :)
    De peutervariant wil ze dan weer juist niet, (die smaakt ook anders, ik heb 'm van nood maar opegemaakt), dus ze krijgt de gewone met toegevoegde vitamine B en calcium...

@Suze: behalve dat ik op m'n voeding moet letten, is het ook wel heel gemakkelijk hoor, BV geven :) Als wij ergens anders zijn, zie ik andere kids van haar leeftijd altijd moeilijk eten op vreemde plekken en daardoor strondvervelend worden. Heeft Thirza weinig last van, want BV wil ze uiteindelijk altijd wel drinken :)
    En nooit gesleep met flesjes enzo daardoor, dus ach...
    't Is bepaald niet alleen maar een opoffering ofzo :D
    Alhoewel ik af en toe wel weer eens kan smachten naar een mars, een boterham met kaas of simpelweg een saucijzenbroodje... Maar dat komt wel weer.

Ik heb trouwens besloten dat ik bij een evt tweede kindje (als die er komt, dat hebben we natuurlijk niet helemaal zelf in de hand. Gaan we voorlopig overigens ook nog even niet voor hoor, eerst maar eens even rust straks), vanaf de 7 mnd zwangerschap op dieet ga. Recent onderzoek over allergieen lijkt te wijzen erop dat allergieeen zich op het allerlaatst in de zwangerschap ontwikkelen, als een knopje dat OF aan OF uit gaat, zeg maar. En als het zo toch niet werkt, weet ik iig zeker dat de BV helemaal koemelkvrij is :) Nooit weer deze drama's, dus bij de volgende ga ik uit voorzorg pas melk nuttigen als de eerste 3 mnd rustig verlopen zijn...

Hier trouwens niks uit de bloedtest. Best gek, want van de minste beetje melkbestanddelen die ik eet, heeft ze weer last :(
    Maar goed, niks te zien aan het bloed zegt natuurlijk helemaal niet dat het geen allergie is...

20. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    @ rozemarijke bloedtesten zeggen nog niks onder het 2e jaar.

bij Quinn wist ik 2 weken na zijn geboorte al dat hij KMA had.
    Hij zat zo onder het eczeem en mijn huisarts herkende het van zijn eigen zoon.
    Heb tot 6 maand bv gegeven, maar kreeg dat niet 'schoon' genoeg.
    Hij bleef last houden. Veel krampen/overstrekken en heel veel eczeem.
    Hij sliep bijv in een krabpakje.
    Na 6 maand overgestapt op Nutramigen en dat werd al beter en met 11 maand op advies van de diëtiste overgestapt op nutrilon soja. En zijn eczeem verdween als sneeuw voor de zon!
    Pas met 2,5 is hij overgegaan op de gewone sojamelk, maar die drinkt hij alleen maar met een smaakje.
    Inmiddels lijkt hij tegen koemelk te kunnen, maar hij heeft een natuurlijke weerstand.
    Een klein yoghurtje wil hij wel eten, en sinds vorige week drinkt hij gewone chocomelk! Maar daar blijft het wel bij.

Het zit trouwens wel in de familie. Zijn vader heeft als kind meerdere allergieën gehad.(koemelk/eiwit/noten/verschillende E-nummers). En ikzelf ontdekte doordat ik op een koemelkvrij dieet ben gezet, dat ik minder last had van eczeem.
    Noten zijn voor mijn kindjes tot hun 4e jaar verboden vruchten(hun vader is nog steeds allergisch)

Sterkte meiden! Het is niet altijd makkelijk maar deze allergie valt goed mee te leven en meestal groeien de kindjes er aardig over heen!

Deel Deze Pagina