RRR baby + dreumes van 2 jaar

Discussion in 'Borstvoeding' started by xxxxx1974, Jul 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    Deze vraag heb ik ook bij de rubriek baby gesteld, ook hier maar ff omdat het om bv gaat....

Ik vind de dagen dat dreumes van 2 thuis is lastig te combineren met het ritme van de baby van 3 maanden. Ik lees altijd: de tweede past zich aan aan het ritme maar ik wil juist de baby zoveel mogelijk rust en regelmaat geven omdat ie dan tevredener is. Normaal krijgt hij bv als ie wakker wordt, blijft 2 a 3 uur wakker en en als ie moe wordt drinkt hij een paar slokjes om in slaap te vallen (hij slaapt moeilijk in overdag). Op de dagen dat z'n broer thuis is, drinkt de baby veel minder, wordt steeds afgeleid door z'n broer, laat steeds los. Als ie net in slaap is wordt ie verschrikt wakker doordat z'n broer opeens schreeuwt oid. Dreumes vraagt opeens veel meer aandacht als ik aan het voeden ben. Nu had baby steeds in de wieg boven slapen, dat is wat rustiger maar dan moet ik steeds heen-en-weer-lopen en dreumes loopt me overal achterna en is 1x van de trap gevallen. Nu probeer ik de baby in de wandelwagen te laten slapen in de huiskamer maar daar slaapt ie maar een half uurtje of zo waarnaar hij gaat huilen. Dan wil ik weer troosten en dreumes tegelijk extra aandacht... pffff het voelt als chaos... en alsof ik de baby tekort doe omdat ik niet genoeg aandacht voor hem heb. Ik voel me ook soms boos worden op dreumes omdat ie baby (per ongeluk wel) wakker maakt... Zo'n dag is slopend...

Hoe hebben jullie dat gedaan met kleine 2 kids? Nog nuttige tips??

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja; dat lijkt me zwaar!

Ik lees weleens apart speelgoed voor de dreumes als je voedt.
    Kan hij even alleen spelen als jij boven voedt? Dvd-tje aanzetten oid?

Ik heb er geen ervaring mee, maar belonen als hij zich goed gedragen heeft? Dat hij zich speciaal voelt als de baby is gevoed en slaapt.

3. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik heb nog geen ervaring, maar ik lees even mee ;)

Wat ik net als zogelukkig idd heb begrepen is een aparte speelgoedmand/doos voor wanneer je de baby voedt. Daar mag dreumes dus alleen met spelen als jij voedt, zo maak je het ook voor hem een speciaal moment. Ik vind dat zelf wel een goeie, en ga dat zeker proberen toe te passen.

Succes!

4. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Wat ik vaak doe is ons zoontje voeden en dan komt mijn dochtertje bij me zitten met een boekje en ga ik haar voorlezen. Zo krijgen ze allebei aandacht.

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook een RRRbaby en een peuter van 2,5. Ik geef T bij voorkeur boven op zijn kamertje de borst dan drinkt hij het beste. Ik zorg ervoor dat M wat te spelen heeft op haar eigen kamer (je zou een heel speciaal en gewild borstvoedingsspeeltje kunnen instellen, mag je zoon alleen mee spelen tijdens voedertijd). Op dwarse momenten mag ze beneden blijven om naar Jip en Janneke te luisteren en soms zelfs een dvdtje kijken. Dat zou ik niet bij ieder voedingsmoment doen, maar misschien wel bij 1. Nu heb ik de mazzel dat M meestal heel lief en rustig is en dat T zelfs als hij niet heel goed drinkt wel goed slaapt. Maar slapen in de huiskamer zou ik zeker niet doen: je kleine slaapt onrustig en je grote kan niet los gaan waardoor hij misschien alleen maar lastiger/dwarser wordt. Verder heel duidelijk van te voren vertellen dat je de kleine gaat voeden en dat hij even rustig moet zijn, maar dat je als zn broertje slaapt met hem gaat lezen/puzzelen/plakken/tekenen/tuin ravotten/etc.
    Het is hier dus ook zeker niet zo dat de kleine maar overal in mee moet gaan. Het is een beetje geven en nemen.

Dat voorlezen had ik ook bedacht (M is gek van lezen), maar T vindt dat veel te interessant, dus stopt vrijwel direct met drinken.

6. jellie

jellie Bekend lid

Sep 3, 2006
    554
    0
    16
    Hai!
    Ik heb een zoontje van ruim 2 jaar (maart 2008) En een baby van 5 weken. Hier totaal geen problemen met voeden, ook niet in bijzijn van de grote broer. Baby slaapt ook regelmatig in de wagen en wordt echt niet wakker an het spelen van grote broer. Is soms ook maar net hoe je het went en ligt natuurlijk ook aan het karakter van je baby.
    Ik voed overal en nergens. Mijn baby ( en eerder ook zijn broer) zijn dat gewend en dus niet snel afgeleid (ook niet toen grote broer een paat mnd oud was). Gewoon proberen te voeden in bijzijn en er juist niet iets speciaals van maken. Dan kan grote broer juist het idee krijgen nu maar eens dingen te gaan proberen etc. Ik vind wel dat je baby lang wakker is na een voeding. De regelmaat is juist voeden , even wakker na de voeding en dan bij 1ste signaal dat baby moe is , wegleggen om te laten slapen ( hier leg ik de baby soms ook slapend weg na de voeding hoor maar ook dan is hij niet 2a3 uur wakker geweest.). Zodra hij wakker wordt , voed ik hem. ( komt meestal om de 3 a 3.5 uur).
    Dus proberen juist van het voedingsmoment , niet iets heel speciaals te maken ( al is dat natuurlijk wel een speciaal moment).

Groetjes Jellie

7. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    Bedankt voor de reacties.
    Ik ga idd gewoon proberen om boven te voeden en iets verzinnen om dreumes bezig te houden. (en voor een handig traphekje kijken).

@jellie: Fijn dat het bij jou goed werk. Het ligt zeker aan het karakter van je kindje. Heb hier twee nieuwsgierige aagjes die niets willen missen (zijn broer was net zo). Ik moet vaak zelfs een doekje over de ogen leggen anders blijft ie om zich heen kijken....
    Ik vind ook dat ie weinig slaapt overdag. Tot voor kort was ie slechts 1 uurtje wakker na een voeding en sliep hij 3 4 uur achter elkaar. De laatste weken ging hij heel erg huilen als ik hem na een uurtje in bed legde, was drama elke keer. Als ik hem dan bij ons hield in de huiskamer op een speelkleed of in het wippertje was ie gewoon vrolijk en sliep ie daarna ook beter. Hij wilt alles zien en erbij zijn. Dit werkt nu beter voor hem (en mij). Soms slaapt ie dan ook maar een uurtje en s middags slaapt ie langer. (s avonds slaapt ie gelukkig goed).

8. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier is het ook zeker geen kwestie van gewennig, maar karakter. Twee alerte, nieuwsgierige kijkers. Dus heel herkenbaar ;). Rond 3 maanden is er ook een sprong volgens mij? En sowieso kan hij nu overschakelen van pasgeborenveelslapen naar babyslapen. Of last van de warmte. Wat het ook is, het gaat vanzelf weer over (lang leve de dooddoeners :D)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Al eens aan een draagdoek gedacht voor overdag? Dan kun je handsfree voeden, baby hoeft niets te missen als ie kijken wil en kan lekker tegen je aan slapen als ie slapen moet. Het is dan veel gemakkelijker om peuter aandacht te geven en overal bij te betrekken.
    Voordeel van voeden in draagdoek is ook dat je kind wat beschutter zit en dus minder snel afgeleid wordt door peuter.

10. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    ik heb een draagdoek van bykay, alleen met dit warme weer zijn we allebei helemaal doorweekt dus dan probeer ik hem zo min mogelijk te gebruiken. Voeden in de doek is mij nooit handig gelukt, weet ook niet hoe dat makkelijk zou moeten zonder de hele doek uit elkaar te halen. Heb jij nog tips voor een video of website msschien?

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb dergelijke doeken maar heel kort gebruikt, in de winter. In de zomer en in de tropen waar ik met mijn oudste woonde waren die tricotdoeken veel te onpraktisch inderdaad.
    Ik heb zelf ervaring met het dragen en voeden in een mehtai (kun je heel makkelijk zelf maken, naaihandleidingen kun je zo op het internet vinden) en met een Afrikaanse pagne, een doek van 90x180cm die ik gewoon zelf knoopte. Een mehtai is vooral als het warm is een echte aanrader!

Share This Page