Heb de vraag ook bij onderzoeken en echo staan maar vraag het hier toch ook even. Zal even bij het begin beginnen. Bij de 20 weken echo kwamen we erachter dat ons meisje wat achterliep in de groei ongeveer 2 weken. Week erna nieuwe echo gehad en idd een groeiachterstand. Bij de meting van de navelstreng bleek dat de flow/doorbloeding niet helemaal optimaal was. Twee weken geleden nieuwe echo gehad en ons meisje groeide keurig volgens haar lijntje wel te klein. Achterstand was gewoon weer tussen de 2/3 weken. Vandaag moest ik weer terug komen voor weer een groei echo. Ze begon bij het buikje en na die 3x gemeten te hebben ging ze het bovenbeentje en het hoofdje meten. Ik zag de bui al hangen, het hoofdje en beentje zijn wel gewoon gegroeid volgens haar lijn maar het buikje ligt nu 5 weken achter in de groei en is dus bijna tot niets gegroeid. Meteen naar de flow gekeken en die was flink gestegen wat dus niet goed is. Ik krijg nu 3x per week een ctg en heb volgende week weer een echo van de flow en de week erna weer een echo met groei erbij. Heb nu te horen gekregen dat als de groei echt stil komt te staan ze de kleine moeten gaan halen. Moet er dus rekening mee houden dat dat al over 2 weken kan zijn. Ben hier erg van geschrokken en vraag eigenlijk om ervaringen van mensen die bijna hetzelfde hebben meegemaakt. Of mensen die een prematuur kindje hebben en wat je dan kunt verwachten. Ze gaan er in het ziekenhuis vanuit dat we met heel erg veel geluk net de 34 weken kunnen halen maar het doel nu is 32 weken.
Hallo Ik hoop natuurlijk dat de baby nog lang blijft zitten maar de kans is inderdaad wel vrij groot dat je de zwangerschap niet zult voldragen. Een baby die veel te licht is voor de zwangerschapsduur wordt een dysmatuur genoemd. In kindje kan dysmatuur zijn zonder prematuur te zijn. Inderdaad is een kindje dat met 32/34 weken zwangerschap geboren wordt zowel prematuur als dysmatuur. Er is ook een forum voor dysmaturen misschien kunnen ze je daar nog verder helpen. Ik ben bevallen met 29+4 weken, zoontje is niet dysmatuur. Wel heb ik tijdens de zwangerschap om de week een groeiecho gehad ivm verhoogde kans op groeiachterstand en zwangerschapsvergiftiging. Als het ernaaruitziek dat de baby met 32 weken of misschien nog wat minder geboren moet gaan worden zul je opgenomen worden in een academisch ziekenhuis aangezien zoveel te vroeg geboren kindjes op een NICO opgenomen moet worden. Dit is een intensive care voor baby's. De bevalling zal plaats vinden dmv een keizersnee omdat een gewone bevalling te zwaar is omdat als de baarmoedermond niet rijp is dit vrij lang duurt. afhankelijk hoe lang de zwangerschap heeft geduurt zijn er meeer of minder problemen te verwachten. Volgens mij krijgt iedereen waarvan de verwachting is dat de baby te vroeg geboren gaat worden een gesprek me een kinderarts voor uitleg. Verder als het ernaar uitziet dat de baby binnen een paar dagen gehaald gaat worden krijg je nog spuiten voor de longrijping. ik weet niet welke vragen je verder allemaal hebt dus laat maar weten
Jeetje, Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Onze kleine was pre- en dysmatuur. Waar ik me in mijn aanloop op de geboorte goed op heb voorbereid was de borstvoeding. Het is handig om daar het een en ander van te weten als je BV wilt gaan geven. BV is goed voor premature kinderen ivm de darmrijping. Op borstvoeding.com is er een speciaal protocol voor. Verder zou ik een gesprek aanvragen met een neonatoloog, die kan je goed voorbereiden op wat je te wachten staat mbt je kleine. En een gesprek met de gyneacoloog over de bevalling/ geboorte. Misschien kun je een kijkje nemen op de NICU, tegen de tijd dat je gaat bevallen. En idd, als je verdere vragen hebt, laat t maar weten! GRTZ.