rugpijn

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kaatje28, 24 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje28

    Kaatje28 Lid

    24 nov 2005
    76
    0
    0
    Sociaal pedagogisch hulpverlener
    Halllo...

    Ben nu 9 weken zwanger en heb last van mijn linkeronderrug met uitstralling naar de linkerkant van mijn zij. Tevens heb ik last van mijn de band boven bij navel (horizontaal). Het lijkt op darmpijn.
    Is dit bandenpijn of iets anders? Moet ik mij zorgen maken?
    Kan je mij hierover wat vertellen?
    Groetjes Kaatje
    _________________
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Kaatje,

    rugpijn zien we heel vaak in de zwangerschap. Doordat de gewrichtsbanden verslappen heb je eerder pijn. Dit is op zich niet erg maar wel lastig. Probeer goed op je houding te letten, beweeg regelmatig. Kleed je goed aan, het dragen van een hemd kan rugpijn verminderen. Mocht het nu alleen maar erger worden, vraag dan bij je huisarts een verwijzing voor fysiotherapie. Je moet nog een heel eind van de zwangerschap, dus als je nu al klachten hebt is het goed om er op tijd iets aan te doen.
    Wat betreft je buik, je baarmoeder hangt inderdaad aan banden in de buik. Doordat de baarmoeder groeit komt er rek op de banden, en dat geeft een onschuldige, maar wel vervelende stekende pijn. De pijn kan bovenin je buik zitten of meer in je liezen. Bandenpijn wordt na een paar dagen minder en komt vaker terug in de zwangerschap bij groeispurts. Als je je toch zorgen maakt, bel dan je verloskundige of je huisarts even.

    Mirjam
     
  3. Kaatje28

    Kaatje28 Lid

    24 nov 2005
    76
    0
    0
    Sociaal pedagogisch hulpverlener
    Hoi Mirjam,

    Thanx voor je antwoord. Heb op dit moment echt last van mijn rug (alleen linkerkant) wordt niet minder. Heb je nog tips om de pijn te verminderen? Groetjes Kaatje
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Kaatje,

    in beweging blijven, als je staat op twee benen staan. Zwemmen is goed voor je rug, en een warme douche of bad kan helpen om te ontspannen. Een massage door je man kan ook prettig zijn. Als je heel veel pijn hebt mag je ook paracetamol nemen, dat kan geen kwaad in de zwangerschap.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina