Financiële crisis

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by valhalla, Sep 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. valhalla

valhalla Niet meer actief

Hoe denken jullie hierover? Bang dat het onze economie ook zal raken? Ver van je bed show, je kijkt naar het netto uit te betalen op je loonstrookje? Of...

Deze docu is uit 2005 maar nu meteen erg actueel. Toen werd ook al voorzien dat het op een dag mis zou gaan, o.a. door de subprime hypotheken (hypotheken aan mensen met schulden, apart werk, weinig kredietwaardig...) in US... En ook in NL, hier waren ook banken die dit soort leningen verstrekten.

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /24877874/

Mijn ouders willen het huis dat ze thans op het oog hebben vooralsnog niet kopen omdat ze bang zijn dat Fortis het niet zal redden. Dat snap ik niet, 7 jaar geleden was de situatie niet veel beter... Fortis is veel degelijker dan een Freddy Mac...

Volgens mij is wat er nu gebeurt vervelend, maar niet onoverkomelijk; geld lenen aan mensen die het niet terug kunnen betalen, dat gaat een keer verkeerd. De rotte appels zijn eruit straks, en over een jaar of 10 (uitgaande dat dit wel een serieuze crisis is) is alles hersteld. Maar goed, of het echt zo is weet ik niet.

Wat vinden jullie? Maken jullie je zorgen of niet...?

2. Anabella

Anabella Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    2,742
    1
    0
    Nee, ik ben echt ingedutte irma als het op dit soort dingen aankomt.
    Dat komt omdat Nederland zo'n veilig land is, ik heb gewoon nog nooit iets ergs meegemaakt.
    Mocht mijn bank failliet gaan, dan zou ik echt compleet verbouwereerd zijn.

3. San79

San79 Fanatiek lid

Apr 10, 2008
    2,212
    0
    0
    Den Haag
    Ik denk dat we er wel gevolgen van gaan merken, maar dan meer door de paniekberichten in de media dan dat het echt van invloed is op onze economie.
    Doordat je telkens op tv hoort dat het zo slecht gaat worden mensen bang en gaan ze geld oppotten en dat is slecht voor de economie. Als iedereen vandaag zijn geld bij de bank wil gaan opnemen is dat ook slecht voor de economie (sterker nog, dan heb je geen crisis maar een financiele ramp!).

Maar buiten dat denk ik dat we in NL ons vooral niet gek moeten laten maken.

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hier meldt dode Irma nummer 2 zich. Ik heb echt geen idee wat dit voor gevolgen met zich mee brengt. Maar ik kan begrijpen dat san79 zegt dat de media paniek zaait. Daar is de media immers voor uitgevonden lijkt het wel. Dat zie je met zoveel thema's; van voeding tot aan terrorisme dreigingen.

Dus ik zie het allemaal wel....

5. valhalla

En nu? De crisis lijkt Nederland toch harder te raken dat Bos en Balkenende voorspelden (ga maar lekker slapen, wij waken over u en stoppen een paar miljard in een op omvallen staande bank, oeps!)

Ik vind het best vreemd, er zitten hier toch redelijk wat mensen die best wel wat financieel risico hebben genomen, beleggingsproducten hebben, al dan niet gekoppeld aan een hypotheek of een levensverzekering.

Nu ben ik zelf redelijk optimistisch en denk zo lang de overheid zich maar ver houdt van de markt het allemaal goed komt, maar vind dit nu geen mooie situatie hoor. Nee hoor, wij kunnen een economische groei garanderen van 3 ehm 2.75 ehm 2 ehm 1% ehm... breng allemaal effe wat geld mee ;)

De media zijn er altijd nog op objectief verslag te doen, maar dat zijn ook maar mensen... En och ik geloof liever de onafhankelijke kritische media dan de 'alles komt goed' berichten van de staatsomroep...

6. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik denk dat het voor ons als eenvoudige ziel heel moeilijk is om de gehele economie te overzien. Alles heeft diepe invloed op elkaar. Men denkt Fortis gered te hebben door er (belasting)geld in te pompen, maar gisteren kelderde het aandeel wederom. Je zou je afvragen waarom. Waarschijnlijk omdat men van mening is dat het 'Probleem Fortis' niet in een weekend opgelost kan zijn. Maar dat het goedkomt is wel zeker denk ik... Zoveel staatsgeld dat erin gepompt wordt en dan de verkoop van ABN Amro. Je ziet vandaag zelfs al het aandeel langzaamaan opkrabbelen (verdorie, had ik gisteren toch mijn gevoel moeten volgen en aandelen Fortis moeten kopen ;)).

Ik denk inderdaad dat er zeker veel mensen zijn die financiële risico's hebben genomen, al was het inderdaad maar bijv. binnen hun hypotheek. Ikzelf val daar ook onder. Een deel van onze hypotheek is belegd, maar ik ga me er maar toch echt geen zorgen over maken. Onze hypotheek loopt 30 jaar en daarvan is nu 3 jaar verstreken. Als ik nu wakker zou moeten liggen van de huidige beurskoersen, zou ik dat de komende 27 jaar steeds moeten doen als er iets gebeurd op de financiële markt. Als je slim investeert en je doet dat over langere termijn, dan ben je veel minder afhankelijk van beursschommelingen op korte termijn.

Of een levensverzekering een goed voorbeeld is, vraag ik me af. Net als iedere andere verzekering heb ik het risico afgedekt dat mijn partner met een torenhoge schuld zou blijven zitten als ik zou komen te overlijden. Het is verzekerd en de verzekeringsmaatschappij dekt dit risico. Zij beleggen het geld wellicht, maar dit is niet mijn verantwoordelijkheid. Vanzelfsprekend willen zij zoveel mogelijk winst maken en daarom beleggen zij mijn ingelegde geld. Feit blijft echter wel dat als ik vandaag (na 3 jaar betaald te hebben voor de verzekering) kom te overlijden, mijn man hier de komende jaren gewoon kan blijven wonen. Dus is het afsluiten van een levensverzekering een financieel risico? Ligt er misschien aan hoe je het verzekerd hebt, maar in principe is het net als iedere andere verzekering. Stel dat ik vandaag een nieuwe auto koop, hem all-risk verzeker en morgen in de prak rij. Dit is natuurlijk een risico voor de verzekeraar. Niet een financieel risico dat ik zelf loop.

Dat de media niet correct kunnen aangeven hoe het allemaal in elkaar zit, vind ik wel logisch. Net als wij is er denk ik niemand op deze aarde die alles overziet. Sommige logica die gespuit wordt op tv, radio of internet, lijkt voor de hand liggend of begrijpelijk. Wanneer je die redeneringen echter doortrekt naar andere punten in de economie, kunnen die redeneringen die eerst zo logisch leken dan ineens kant noch wal raken.

Dus waarom ik dit stukje geschreven heb, weet ik zelf ook niet ;). Ook op mijn redeneringen zal hetzelfde van toepassing zijn.

Groetjes,
    Josien

7. Otje

Otje Fanatiek lid

Apr 10, 2006
    4,703
    0
    36
    Het is dagelijks veel in het nieuws, de financiele crisis die hier in Europa/Nederland ook steeds meer invloed krijgt. Las net al hier in de lounge van iemand die haar spaargeld heeft staan bij Ice-save :( Ontzettend vervelend natuurlijk.

Maarre... wat ik me eigenlijk afvraag... Hoe gaat dit verder zeg? Nu gaat het voornamelijk over ons spaargeld maar in hoeverre gaat dit invloed hebben op ons landje? Krijgen we straks ook een hypotheekcrisis net als in Amerika? Hoe denk jij erover? Stiekem denk ik er best veel over na maar wat de precieze gevolgen zijn weet ik dus niet.

Groetjes Otje

Edit moderator: topic verplaatst naar Films, televisie en nieuws en samengevoegd met een reeds bestaand onderwerp.

8. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,036
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Je merkt al wel dat de huizen langer te koop staan, en dat mensen minder makkelijk een hypotheek kunnen krijgen.
    Ik verwacht dat de huizenprijzen iets omlaag zullen gaan, en de waarde van huizen ook niet meer zo snel zullen stijgen.

Ik ben verder niet zo bang voor ons spaargeld, denk dat dat wel goed geregeld is. We hebben toch niet meer dan 20 duizend.
    Ik denk dat onze koopkracht zal dalen.

9. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,817
    4,057
    113
    Ik maak me er niet te druk over eigenlijk. Wij hebben niet zoveel spaargeld dat we bang hoeven te zijn dat we er veel van kwijt raken, de hypotheekrente staat de komende 9 jaar nog vast en we hebben allebei goede banen. Mn man heeft een vast contract en ik weet eigenlijk ook wel zeker dat ik niet ontslagen zal worden.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik denk er niet veel over na.wij hebben 1 rekening de betaalrekening en daar staat alles op.sparen doen wij ook gewoon op de rekening.verder de huizen prijzen verwacht ik wel dat ze zakken ik ben toch echt niet vanplan uit ons huis tegaan voorlopig dus dat maakt mij weinig uit.en ik moet het allemaal maar eens zien

11. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,036
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Ik hou het allemaal wel een beetje in de gaten, wij willen namelijk over ongeveer een jaartje een woning kopen.

12. setje

setje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    1,989
    0
    36
    Hoevelaken
    Onze spaarrekening komt (helaas) niet aan 38000 euro... dus dat is al geen probleem.... Verder de hypotheek 15 jaar vast, en ook niet van plan om te verhuizen. En de banen liggen ook nog steeds voor het oprapen, dus dat zal ook geen probleem worden denk ik.

Voor mensen die hun eerste huis willen gaan kopen, wordt het wel weer een gunstige periode. Mocht de rente niet al te hoog gaan oplopen iig.

Elk nadeel heb z'n voordeel ;)

Was net trouwens ff in de stad, en er wordt gewoon geld uitgegeven als water! Zolang mensen geld uit blijven geven, is er niet zoveel aan de hand :D

groetjes Lisette

13. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ben ik even blij dat we bij de ABN aka staatsbank zitten ;)

En bovendien redden we de 100.000 veiliggestelde spaarcenten ook niet, we komen nèt een paar euro tekort ;)

Groetjes van Kiki

PS Oh ja, ik slaap er geen minuut minder om. Zolang wij ons hoofd en handjes nog hebben, zullen we altijd wel werk kunnen vinden.

14. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik heb geen spaargeld, dus ook geen zorgen hier om. Alleen een pensioen dat met deze beurs natuurlijk in rook op gaat, maar mijn pensioen wordt toch pas over 35 jaar uitgekeerd.

15. Phemme

Phemme Actief lid

Aug 29, 2007
    452
    0
    0
    Heb de rente 30 jaar vast staan en in 2006 hypotheek afgesloten, dus nog 28 jaar te gaan. Niet van plan voorlopig te gaan verhuizen dus ik zie het wel allemaal.

16. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

May 28, 2007
    1,189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Het gaat niet zo lekker met de wereld... Weer meer zorgen over de toekomst van mijn kind... :(

IMF: Gevaarlijkste crisis in 70 jaar
    Van onze verslaggever Pieter Evelein
    gepubliceerd op 08 oktober 2008 15:15, bijgewerkt op 8 oktober 2008 17:20

AMSTERDAM - De wereldeconomie loopt forse klappen op door de kredietcrisis. Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is sprake van de gevaarlijkste financiële crisis sinds de jaren dertig.

Gevestigde industrielanden groeien nauwelijks meer en moeten rekening houden met zware tegenvallers. Recessie ligt op de loer. Het kan geruime tijd duren voor hun groei weer op peil is, schrijft het IMF in zijn halfjaarlijkse World Economic Outlook die woensdag verscheen.

De cijfers van het IMF zijn zeer somber. In juli dacht het nog dat de mondiale economie als geheel volgend jaar 3,9 procent zou groeien. Drie maanden later is dat cijfer al verlaagd naar 3 procent. Volgens het IMF kan dan worden gesproken van een wereldwijde recessie.

Het verwacht dat de eurolanden dit jaar afsluiten met een groei van 1,3 procent. Maar volgend jaar zal dat niet meer zijn dan een schamele 0,2 procent.

Nederland doet het dan met 1 procent nog niet eens zo slecht. De werkloosheid zal hier tot en met volgend jaar op ongeveer het laagste niveau van alle westerse landen blijven liggen.

De economieën van Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Ierland zullen krimpen, en bij Duitsland staat in het IMF-rapport een groeipercentage van 0.

Gierende remmen
    In de Verenigde Staten komt de economie dit jaar sowieso ‘met gierende remmen tot stilstand’, schrijft het IMF. Het is steeds waarschijnlijker dat de VS eind dit jaar ineen recessie terechtkomen. Als maatregelen van de overheid om de kredietcrisis te beteugelen niet het gewenste effect hebben, wordt het beeld nog somberder.

In zijn sombere rapport heeft het IMF geen rekening gehouden met de wereldwijde verlaging van de rente met een half procentpunt, die gisteren bekend werd. Een dag eerder had het IMF internationale overheden opgeroepen de huidige financiële crisis doortastend en op een internationaal gecoördineerde manier aan te pakken om erger te voorkomen.

Ook met Aziatische reuzen als China en India zal het slechter gaan, want hun groei neemt sterk af. In China bedraagt die dit jaar waarschijnlijk nog 9,7 procent. Volgend jaar is het niet meer dan 9,3 procent. India daalt van 7,9 naar 6,9 procent. Hun export zal minder snel groeien, hun binnenlandse consumptie neemt wel toe.

Kleinere Aziatische landen hebben juist te kampen met hoge voedsel- en energieprijzen. In Afrika zal de financiële crisis en stijgende inflatie een einde maken aan jaren van stabiele groei.

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... in_70_jaar

Edit moderator: wederom samengevoegd met een reeds bestaand onderwerp. Willen jullie hierop letten?

17. valhalla

Luister bijna altijd BNR en daar hebben ze het al heel lang erover. En vind actualiteitenprogramma's e.d. altijd erg interessant en daar hoor je al twee jaar over de crisis, en minstens een jaar over dat deze beslist Europa, NL niet uitgezonderd, zal raken. Dat het NL zou raken, had ik verwacht, maar de onverwachte snelheid ervan verbaast me.

Waar ik me ongelofelijk kwaad over kan maken is het graai en smijtbeleid van dit kabinet. Nee hoor, groei die blijft. Nou ja, stijgt niet. Oh, zakt misschien een beetje. Nou ja, uw spaarcenten zijn veilig. Ondertussen alle briljante plannen er doorheen gedrukt.

Ik heb al wel vaker gezegd dat onze kinderen het minder makkelijk gaan krijgen dan wij. Maar ik vraag me wel af of dit slechter is. Materiële welvaart wil niet zeggen dat een mens gelukkig is. Uit onderzoek is gebleken dat het geluksniveau van een Mexicaan niet hoger ligt dan dat van iemand in West Europa of Noord Amerika. Terwijl de eerstgenoemde groep echt armer is. Maar niet in een (geleende) auto kunnen rijden en elke week stadten is geen teken van armoede....

Maar de Europese economie is nu eenmaal erg afhankelijk van de Amerikaanse. Daar werden die subprime hypotheken verstrekt, waarbij mensen de aflossing van hun hypotheek ook weer leenden bij de bank. Dat zorgde voor groei maar kan niet door blijven gaan... Heb tijdje geleden een linkje gepost van een programma uit 2005 over de val van de dollar. Erg apart om nu te zien.

Maar de basis van de economie hier, is wel veel sterker dan van de Amerikaanse, denk ik. Hier is nog altijd veel kennis en veel kapitaal en de economische groei is niet vooral gebaseerd op krediet, zoals de Amerikaanse....

Ik denk dat Lena het misschien financieel minder goed zal hebben, maar aan de andere kant, de door- en door verwende kinders van nu, dat is ook niets. Voordeel van deze crisis is dat alle 'rotte appels' er nu uit gaan en je misschien uiteindelijk een gezondere economie terug krijgt...
    Och we zien het wel. Er zijn sinds de jaren 20 verschillende crises geweest, uiteindelijk zijn we alleen maar welvarender geworden....

Maar ja ik ben geen econoom ofzo dus we wachten maar af wat de toekomst brengt :D

Edit: dus http://www.youtube.com/watch?v=FeXNgozh ... agina=2021

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Moet zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb. Maar kan me gedeeltelijk wel vinden in het verhaal van valhalla. Als ik mijn (schoon)ouders hoor moesten die ook op hun centen letten. Schoonouders hadden eerst zelf geen huis en mijn ouders zijn jaren niet op vakantie geweest. Wij hebben het nu ook wel heel goed. Alles kan maar, meedere keren per jaar op vakantie, dikke auto voor de deur (of 2) enz.
    Mischien zie ik het wel verkeerd hoor en pakt het wel heel anders uit. Volgens mij is niemand die écht kan zeggen hoe het komt.

19. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

May 28, 2007
    1,189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Een dikke auto voor de deur, lux shoppen, eigen huis, meerdere keren op vakantie.. Dat kunnen wij nu nu al niet, dus hoe moet dat straks? Ik maak me daar toch wel zorgen over....

Het ergste vind ik het nog (even héél kort door de bocht) dat vanwege een stel gierige snaaiers in the USA, wij met het gedonder zitten.

20. valhalla

Share This Page