Ik heb ook gekeken want ik dacht misschien komen er nog handige tips voorbij en ineens valt de rommel bij mij thuis mee haha.
Ik kijk nu de tweede via Videoland. Ben heel benieuwd hoe dit proces zal gaan. En ik hoop aan het eind van het seizoen wel een soort ‘hoe het nu gaat’ te zien!
Als ze geen psychologische hulp krijgen is het idd weer snel terug bij af en zijn deze mensen alleen gebruikt voor kijkcijfers. Tenminste, zo'n gevoel krijg ik al snel bij dit soort zenders... Mijn oma was een echte hoarder. Wij - haar hele familie - hebben al zo vaak geholpen met opruimen en organiseren, maar het enige wat echt moest veranderen was zij zelf. Ergens in haar leven is iets gebeurd waardoor ze spullen is gaan verzamelen en dingen letterlijk niet meer kon loslaten. Binnen een paar dagen begon ze haar huis alweer te vullen met kleine dingen als zakjes van de lokale spar of een leuke poezenmok. Binnen de kortste tijd kon je weer met moeite de trap op klimmen door alle spullen die er stonden.
Ik heb beide afleveringen gezien, wel een beetje sensatie tv hoor hoe bepaalde stukjes zijn gemonteerd. En inderdaad erg jammer dat er geen psycholoog bij betrokken is want het is iets psychisch, niet een kwestie van het huis opruimen. Maar goed, hopelijk hebben deze mensen een frisse start kunnen maken. Wat mij wel opviel bij tweede aflevering, ik had niet goed geregistreerd hoe oud haar kinderen waren en dacht die zijn 4 en 6 ofzo, aan het speelgoed te zien maar dat waren gewoon al zowat pubers. Er stonden twee kleine stoeltjes en een tafeltje, heel veel babyspeelgoed, twee tripptraps aan tafel.
Klopt, ze waren 12 en 15 geloof ik... Leek alsof de tijd daar had stil gestaan op toen ze kleuters waren ofzo.
Plus dat ze nog samen sliepen op een kamer.... Met die leeftijd verwacht je wel dat ze privacy willen.
Ohja ook dat, nu begrijp ik wel dat ze samen slapen. Misschien is de scheiding voor hen heel heftig geweest en hadden ze veel aan elkaar, zoeken ze die veiligheid bij elkaar op maar dat bed waarin ze sliepen, ik dacht dat het een peuterbedstee was
Het is voor de tv. Kwantiteit over kwaliteit. Het maakt het programma echt niks uit of het nuttig is wat blijft zolang het er maar leger uit ziet. Ik kan mij niet voorstellen dat ze hier (op de verbeteringen in de tuin na) echt beter van worden. Met add komt het zo erg op haar af dat het nog extra lastig is om de juiste keuzes te maken. Dan ook nog die tijdsdruk erbij. Ze hadden beter meer tijd kunnen nemen. De spullen uit kunnen zoeken in categorieën (wat zeker weg kan gelijk weg) en dan categorie voor categorie nog een keer kijken wat weg kan doordat het bijv dubbel is of bij nader inzien overbodig. Overzicht is zo belangrijk bij add.
Maar dat wilden ze zelf toch? Dat meisje had ook gewoon een eigen kamer, maar moeder zei dat ze graag samen op een kamer slapen.
Dan nog vind ik het heel apart en zullen die kinderen het wel nodig hebben vanwege gebeurtenissen anders zouden ze daar niet voor kiezen denk ik persoonlijk al kan ik het mis hebben
Daarom zeg ik ook dat ik het ook mis kan hebben maar ik vind het voornamelijk op die leeftijd een beetje raar.
absoluut appart, matras op de grond. voor een keertje niet erg maar een kind, vooral in de groei, heeft gewoon een goed bed met goede ondersteuning nodig.
Dat vind ik ook heel belangrijk hoor, matras op de vloer vind ik niks voor langere termijn. Maar het samen op 1 kamer willen slapen is niet raar of per se een gevolg van iets, soms slapen kinderen - ook die van 12 of 15 - dan gewoon beter omdat ze het zo gewend zijn, het prettiger vinden, het gezellig vinden... Het bed zelf vond ik ook bijzonder voor een 15-jarige trouwens... dat dan weer wel
Aangezien ik een dochter van ruim drie heb die nog bij ons op de kamer slaapt en een zoon van 11 die als hij de kans krijgt ook bij ons op de kamer komt slapen, en zoon en dochte sinds afgelopen zomer het gezellig vinden om af en toe samen op zoon zijn bedbank te "logeren" vind ik aan het idee samen willen slapen voor gezelligheid en geborgenheid ook absoluut niets geks!!
Ik vond het wel een mooi bed. Voor 1 kind ofc. Ik vond het deze keer leuker aangepakt door de begeleiding. Wie weet dat ze nu makkelijker dingen weg doet omdat er orde in zit.
Dan zou de handige tip zijn: container voor de deur en je huis helemaal leeg. Nou dat zie ik mezelf dan echt niet doen. Collega had ook nooit de gouden tip: "Ga verhuizen"
Jup, verhuizen doet goed! Ik ben 15 keer verhuisd in m'n leven. (vooral in m'n jeugd) En laatste keren heb ik steeds gedaan dat ik alles in dozen liet staan en alleen eruit pakte wat ik nodig had. Wat na een half jaar nog steeds in dozen zit heb je waarschijnlijk dus niet echt nodig. (afgezien van dierbare spullen zoals bijv. foto's. Die pak je natuurlijk ook niet zo vaak.)
Wie heeft gekeken? Lijkt mij trouwens voor de meeste mensen die al zo'n vol huis (en dus hoofd) hebben ook best lastig om in de chaos beslissingen te moeten nemen over wat er weg moet. Misschien kun je dan beter eerst gewoon alles (per categorie/kamer) in dozen doen, en dan vanuit een leeg huis de dozen gaan uitzoeken. Dat je dan beslist; wat komt weer m'n huis in, en wat niet?