Opnieuw falende jeugdzorg

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Eline078, 8 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Kwam vanavond oud collega van me op tv. Helaas in een niet zon fijne situatie. Denk wel even de moeite waard om te zien hoe Jeugdzorg af en toe handelt. Verhaal begint op 17.25 minuten.

Player omroep.nl

2. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Nou ja zeg , als het klopt wat deze mevrouw zegt is het een schande hoe jeugdzorg handeld :x En dan ook nog dreigen dat ze haar biologische kindje weghalen als ze niet erachter weet te komen waar het pleegkind is ... het zijn soms echt prutsers . En de arrogantie waarmee ze met mensen omgaan , bah ..

3. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    Nou dit is nu presies de reden waarom ik niet voor jeugdzorg zou willen en kunnen werken!.... (studeer SPH)
    Zoals de hoogleraar al aangeeft dit gebeurd echt nog te vaak!

4. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Ik had niet verwacht dat het zo kon gaan!
    Wat een lieve pleegmoeder! en dreigen met haar 10 maanden oude zoontje? Wat erg.. pfft..

Waren er maar meer van dit soort mensen in de maatschappij. echt. Respect! maar die grote b*k van Jeugdzorg das toch echt van de zotten? waar moet dat heen? als je hulp vraagt word er dus zo gedaan..

Ik heb er geen woorden voor...

5. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Wat er misschien niet echt toe doet maar ook zeker niet helpt is dat ze alleenstaande moeder is. alsof je dan al niet genoeg aan je hoofd hebt. maar is echt een triest verhaal inderdaad...

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.168
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet nooit zo goed wat ik moet met kritiek op jeugdzorg. (Werk zelf in het onderwijs, dus heb er geregeld mee te maken.)

Jeugdzorg veroorzaakt inderdaad wel eens schrijnende situaties. Maar ja, op andere plekken voorkomen ze juist dat soort trieste situaties.

Als ze niks doen, is het niet goed. (Meisje van Nulde als meest trieste voorbeeld, maar ik kan ook nog wel een paar voorbeelden noemen die het nieuws niet gehaald hebben.)

Als Jeugdzorg wel ingrijpt is het ook weer niet goed. Er zijn zat ouders die moord en brand schreeuwen als jeugdzorg zich met hun gezin 'bemoeit', terwijl ik als juf alleen maar kan denken: EINDELIJK!! Soms willen ouders ook niet zien dat ze echt hulp nodig hebben.

En soms zijn er ook ouders die zelf hulp vragen en na 2 maanden nog niet eens een ontvangstbevestiging van hun brief hebben gehad.

Wat dat betreft ben ik wel van mening dat het een slechte organisatie is. Een slechte organisatie waar een heleboel mensen KEIHARD werken (een gevecht tegen de bierkaai voeren!) om kinderen een beter leven te geven!

7. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

jeugdzorg ik hou me mond er maar over :$ Helaas hier in me omgeving zie ik hoe makkelijk ze zijn! En als je om hulp vraagt dat je het niet eens krijgt!

8. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Dit is natuurlijk een heel vervelende en moeilijke situatie. Maar alle mensen die werken voor jeugdzorg en de hele instelling gelijk over 1 kam scheren, getuigd van weinig inzicht.

Mijn schoonzus werkt bij jeugdzorg. De mensen krijgen daar een gedegen opleiding van 6 maanden. Ze hebben dan nog geen volle caseload omdat ze eerst moeten groeien in hun functie. Pas na een half jaar kunnen ze helemaal zelfstandig werken en hebben ze ook nog eens eenmaal per 2, 3 weken intervisie. Het is een psychisch ontzettend zwaar vak en je zou ook eens kunnen denken dat het juist van enorme passie voor het vak getuigd, dat mensen ondanks alle openbare kritiek op jeugdzorg, daar gaan werken.
    Even ter vergelijking: ik zit in de gehandicaptenzorg nu in een nieuwe functie waar ik veel dingen zelf moet uitzoeken, veel dingen zelf moet vragen en van een introductiecursus is zelfs niet eens sprake. Ik bedoel maar. De mensen bij jeugdzorg zien echt wel in dat het een psychisch zware taak is!

Ik heb zelf ook SPH gedaan, maar werk niet in de jeugdzorg. Maar ik vind het erg naar dat gelijk de hele instantie wordt gebasht. Ik ken ook de andere kant, namelijk die van de hulpverlener die ook ontzettend veel meemaakt en ondanks alle emoties die daar soms bij komen kijken, toch nog de juiste keuze moeten maken.

Een ingreep van jeugdzorg is nooit fijn! Maar in veel gevallen wel noodzakelijk. Als dat nu eens het uitgangspunt zou zijn?

Moet je nagaan: een collega van jou ergens in het land blundert. Stel je bent secretaresse. Het zou toch ook niet leuk zijn als ineens alle secretaresses als onbetrouwbaar worden bestempeld? Ik vind het een kinderlijke manier van doen om gelijk te zeggen tja jeugdzorg he, die fucken alles op wat ze tegenkomen! Dat is pertinent NIET WAAR. Als jeugdzorg er niet was geweest, werden mijn achterneefje -en nichtje nu nog seksueel misbruikt en emotioneel verwaarloosd. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. In elke discipline wordt er geblunderd. Dat is niet goed te praten, daar moet met de betreffende persoon zelf over gesproken worden en met degene die de dupe is. Maar niet gelijk veroordelen die hele handel.

9. Aura

Aura Niet meer actief

Jeetje wat erg, kunnen ze nog zo hun gelijk willen halen, dit kind komt straks niets van terecht omdat ze hem van hot naar her slepen terwijl als hij bij zijn lieve pleegmoeder was geweest hij gewoon in alle rust kan opgroeien....hoop dat dit nog goed komt.

10. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Tsja weet je hoeveel fouten moet een organisatie maken wil er eens kritiek op komen?

Je probeert nu te stellen dat ze oke zijn omdat jij er toevallig iemand kent werken die ongetwijfeld wel goed in de zin heeft. Als er bij de politiemacht 6/10 corrupt zijn dan wordt er toch ook niet over die andere 4 gepraat? Wel typisch nederlands. Als er 5 van de 10 marokkanen een crimineel is dan weet men hier nog te praten over de 5 goeie... Kom op, als iedereen dat blijft doen komen we helemaal nergens in dit land.

Jeugdzorg is gewoon een compleet disfunctionerende instelling in bepaalde delen van het land en een voorbeeld als dit bewijst dat maar weer. Dat zegt helemaal niet dat iedere werknemer slecht in de zin heeft, absoluut niet, maar je moet kijken naar wat er fout gaat, wat er goed gaat vertellen ze zelf wel zodra ze ook maar de kans krijgen.

Maar als je dit soort verhalen ziet waarin er gewoon zonder blikken of blozen gedreigd wordt een biologisch kind bij een ouder weg te halen dan kun je niet volhouden dat het allemaal zo goed gaat daar. Het stikt van de voorbeelden van kinderen die niet worden geholpen, niet goed worden geholpen en gezinnen waar ze te laat hebben ingegrepen. En ik vind de vergelijking tussen secretaressewerk en jeugdzorg werk wel volstrekt belachelijk. Secretaressewerk werk je met papieren, jeugdzorg werk je met kinderlevens die je volledig kunt verzieken door verkeerd op te treden. En daarom mag er best kritisch naar worden gekeken.

11. melloncollie

Zie je me ergens constateren dat Jeugdzorg een oke instelling is? Nee. Ik probeer juist nuance aan te brengen in het overwegend negatieve beeld wat mensen over jeugdzorg hebben. Want je ziet ook aan berichten hier dat medewerkers over 1 kam worden geschoren. Dat vind ik onterecht.
    Ik benadruk dat de aanwezigheid van een instelling als jeugdzorg helaas noodzakelijk is in dit land en dat er juist veel in medewerkers wordt geinvesteerd. Ik heb het niet over 1 iemand die daar werkt en dat ik daar mijn mening op baseer. Dat maak jij ervan. Ik heb gewoon wat insiders informatie via haar verkregen, die ik nu in dit topic gebruik om mijn stelling te onderbouwen.

Deze situatie is er slechts 1, die niet voor andere situaties spreekt!!!

Volstrekt belachelijk? Neehoor. Dit zijn ook mijn collega's. Waar nu dus negatief over wordt gepraat. Terwijl er velen zijn die keihard werken. DAT noem IK volstrekt belachelijk.

Zelfs de hoogleraar brengt nuance aan het verhaal. Soms moeten voogden op hun strepen staan om in het belang van het kind hun gelijk te krijgen. Dat is absoluut noodzakelijk, dat onderken ik. Maar ik onderken ook dat ze een grove rekenfout hebben gemaakt in de benadering van de specifieke situatie uit de documentaire.

HET IS MIJN OGEN ECHTER VOLSTREKT BELACHELIJK ALS ER REACTIES WORDEN GEPLAATST DIE BEWEREN DAT JEUGDZORG ALLEEN MAAR ELLENDE IS!
    Beperk je tot deze situatie mensen, trek het niet gelijk breed.

Mensenwerk is erg belangrijk ja en juist het feit dat er hier zo erg emotioneel wordt gereageerd op getuigd ervan dat het niet voor een ieder is weggelegd. Want als je dit werk doet, moet je je heel bewust zijn van je eigen emoties. Wij lezen en zien dit als moeders, maar ik probeer die rol even van me af te werpen en dit te lezen als een professional. Dan kun je de vergelijking met een secretaresse als volstrekt belachelijk zien maar ik zie dat niet zo. Omdat ik hiermee wil laten zien: kijk, neem eens even afstand van dit emotioneel beladen onderwerp en vergelijk het eens met veel minder zwaar psychisch werk. JUIST met het voorbeeld van de secretaresse wil ik benadrukken dat het over een kam scheren van een beroepsgroep in geen geval leuk is.

Een ieder hoort zijn job goed te doen, zonder misbruik te maken van zijn positie. Secretaresse of hulpverlener. Je rekent nu met twee maten en neemt daar totaal niet in mee dat mensen niet zomaar als voogd kunnen werken bij jeugdzorg. Ze worden geselecteerd op hun kwaliteiten en vermogens en daar komt ook nog eens een opleiding over heen.

Kritisch kijken is goed, maar wel met een professioneel en volwassen benadering.

12. melloncollie

#12 melloncollie, 9 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2009
    Edit: ik trek me terug uit dit topic. Ik zoek de laatste tijd veel confrontaties op en het levert me niets dan strijd en verdriet.

Denk wat je denken wil, doe wat je doen wil. I'm outta here!

Deel Deze Pagina